نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

معمای «تاد»

منبع
اعتماد
بروزرسانی
معمای «تاد»

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

پنتاگون روز یکشنبه اعلام کرد ایالات‌متحده سامانه دفاعی منطقه‌ای در ارتفاع بالا را به همراه نیروهای مورد نیاز برای بهره‌برداری از آن به اسراییل می‌فرستد. این در‌حالی است که تهران به واشنگتن هشدار داده نیروهای نظامی امریکا را از اسراییل دور نگه دارد و در رویارویی احتمالی ایران و اسراییل مشارکت مستقیم نداشته باشد. سرلشکر پت رایدر، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد که لوید آستین وزیر دفاع امریکا اجازه استقرار سامانه سامانه دفاعی منطقه‌ای ترمینال ارتفاع بالا (THAAD) را به دستور جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا صادر کرده است. او گفت که این سامانه به تقویت دفاع هوایی اسراییل پس از حملات موشکی بالستیک ایران به اسراییل در ماه‌های آوریل و اکتبر کمک می‌کند. با وجود تلاش‌های دیپلماتیک گسترده برای جلوگیری از جنگی همه‌جانبه و منطقه‌ای، استقرار این سامانه پیشرفته دفاع موشکی خطر تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه را به همراه دارد. سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در هشداری در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن اشاره به گزارش‌های قبلی نوشت ایالات‌متحده در حال بررسی استقرار این نیروها است. او افزود که ایالات‌متحده با استقرار نیروهای خود در اسراییل برای بهره‌برداری از سامانه‌های دفاع موشکی امریکا، نظامیان این کشور را به خطر می‌اندازد. اظهارات عراقچی در شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم واشنگتن برای ارسال سامانه تاد به اسراییل و به مدیریت این سامانه از سوی پرسنل امریکایی رسانه‌ای شد. عراقچی به ایالات‌متحده هشدار داد واشنگتن سطوح بی‌سابقه‌ای از کمک‌های نظامی را دراختیار اسراییل قرار خواهد داد و این موضوع امنیت منطقه را به خطر انداخته است. وزیر امور خارجه ایران ارقامی را ارایه کرد که نشان می‌دهد کمک نظامی ایالات‌متحده به اسراییل در سال 2024 به 9/17 میلیارد دلار رسیده که رکوردی بی‌سابقه است. عراقچی همچنین بر تلاش‌های ایران برای جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر تاکید کرد و افزود: ما هیچ خط قرمزی برای دفاع از مردم و منافع خود نداریم. 


این تحولات در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش در منطقه قوت گرفته است، اما به نظر می‌رسد رفتار دوگانه ایالات‌متحده در منطقه به تنش‌ها دامن زده است. از یک‌سو، ایالات‌متحده خواستار کاهش تنش و برقراری آتش‌بس است، اما ازسوی دیگر، با ارسال تسلیحات و تجهیزات زمینه‌ساز افزایش تنش‌ها شده است. در همین رابطه، وال استریت ژورنال نوشته، جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در یک گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگاران پیش از ترک فلوریدا در روز یکشنبه گفت که با استقرار سامانه تاد «برای دفاع از اسراییل» موافقت کرده است. رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز در بیانیه خود گفت استقرار چنین سامانه‌ای بر «تعهد آهنین» ایالات‌متحده در دفاع از اسراییل و دفاع از امریکایی‌ها از اسراییل در برابر هرگونه حمله موشکی بالستیک بیشتر توسط ایران تاکید می‌کند.


پنتاگون مشخص نکرده محموله سامانه تاد از چه مقصدی یا چه زمانی به اسراییل ارسال می‌شود. ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش رژیم اسراییل نیز از ارایه هر‌گونه جدول زمانی برای ورود آن خودداری کرد، اما از حمایت ایالات‌متحده تشکر کرد. ایالات‌متحده در اواخر سال گذشته پس از حمله 7 اکتبر 2023 به اسراییل از سوی حماس، یکی از سامانه‌ها را به همراه گردان‌های پاتریوت بیشتر در خاورمیانه مستقر کرد تا حفاظت از نیروهای امریکایی در منطقه را تقویت کند. رایدر همچنین گفت که ایالات‌متحده یک سامانه تاد را در سال 2019 برای آموزش به اسراییل فرستاده است.همچنین برای واشنگتن، وجود تعداد محدودی نیرو در اسراییل که ایالات‌متحده آن را متحد منطقه‌ای مهم می‌داند، امری غیرعادی نیست. اما در شرایطی که اسراییل تهدید کرده قصد دارد حمله تلافی‌جویانه‌ای علیه ایران تدارک ببیند و ایران نیز هشدار داده به هر حمله‌ای، پاسخی بسیار تندتر از پیش خواهد داد، حضور نیروهای امریکایی را حساسیت‌برانگیز کرده است. سامانه موشکی تاد لایه دیگری را به پدافند هوایی پیشرفته اسراییل اضافه می‌کند که شامل سامانه‌های جداگانه‌ای است که برای رهگیری تهدیدهای دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد طراحی شده است. این درحالی است که هم در پاسخ نظامی آوریل و هم در اکتبر، موشک‌های ایران از این سامانه‌ها عبور کرده و خساراتی به مراکز نظامی اسراییل وارد کردند. اسراییل اخیرا سامانه‌های پاتریوت ساخت امریکا را پس از چندین دهه استفاده از مدار پدافندی خارج کرده است. براساس گزارش آوریل سرویس تحقیقات کنگره، ارتش امریکا دارای هفت سامانه تاد است. به ‌طور کلی، هر یک از شش پرتابگر سوار بر کامیون، 48 رهگیر و تجهیزات راداری دارد و برای عملیات به 95 سرباز نیاز دارد. سامانه دفاعی تاد سیستم مکمل برای پاتریوت درنظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند از یک منطقه گسترده‌تر دفاع کند. این موشک می‌تواند اهدافی را در فاصله 150 تا 200 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد و برای از بین بردن تهدیدات موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، میان برد و محدود در داخل یا خارج از جو مورد استفاده قرار می‌گیرد. آژانس دفاع موشکی امریکا مسوول توسعه این سامانه است، اما ارتش امریکا مسوول عملیاتی کردن آن است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره