سرمقاله همشهری/ روایت جلسه شورا
همشهری/ «روایت جلسه شورا» عنوان یادداشت روز در روزنامه همشهری به قلم محسن مهدیان است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
دیروز جلسه گزارش حسابرسی موسسه همشهری در شورای شهر تهران بود. خلاصه گزارش یک کلمه است که برای اولینبار در حسابرسی شورای شهر مثبت یعنی مقبول ارزیابی شده است. در همان ابتدای جلسه از شورای شهر تشکر کردم؛ هم به جهت گزارش حسابرسی و هم سوددهشدن همشهری بعد از سالهای طولانی. توضیح دادم که این تحولات مرهون قانونگذاری و حمایت شورا و مدیریت شهری و شهردار محترم است. دلسوزانه نیز از غیرواقعی بودن برخی تذکرات گلایه کردم که چرا نعل وارونه؟ ندیدن و تحریف شاخصهای عملکردی موسسه همشهری، زیر سوال بردن زحمات مدیرت شهری و پرسنل همشهری است. تاکید کردم حیف است، چنین نکنیم. سلیمانی عضو محترم شورا گفت که شما ملکی را در لواسان زیر قیمت فروختید. گفتم ما چنین ملکی در لواسان نداریم که بفروشیم. مشخص شد این ملک در دوران اصلاحات فروخته شده است که متاسفانه به نام این دوران زدند. اقراریان هم گفت که روزنامه همشهری برگشتی دارد. جالب اینکه گزارش حسابرسی که نماینده خود شوراست، خلاف این میگوید. امانی هم ادامه داد که ملکهایی نیز در همدان و شهرهای دیگر فروخته شده است. توضیح دادم که در گذشته برای پرداخت حقوق ملک میفروختند اما این اتفاق یک بار هم در این دوره نیفتاده است. فروش ملک برای مولدسازی و خرید دستگاه چاپ بوده است.
واقعیت این است که احتمالا برخی از اعضای محترم شورا، گزارشی که توسط نماینده حسابرسی خودشان هم نوشته شده است، نخواندهاند. پاسخها همه در گزارش بهکفایت روشن است.
از ابتدای مدیریت جدید همشهری 2 اتفاق در بخش درآمدی همشهری افتاد؛
اول، چاپخانه همشهری بود. چاپخانه همشهری در ابتدای دوره تنها در بخش چاپ روزنامه فعال بود. 250 کارگر در این بخش بودند که روزی یک ساعت کار مفید داشتند.
امروز چاپخانه همشهری 24ساعته است. نیروی انسانی هم کم دارد و باید استخدام جدید کند. به جهت تکنولوژی چاپ نیز 360درجه شده است و در تمام حوزهها از چاپ دیجیتال تا افست و پارچه و بنر کار چاپی میکند.
بخش دوم، تبلیغات همشهری بود. ضمن توسعه وضع موجود، به جهت تغییرات ماهیت این صنعت باید همشهری وارد بازار جدید از جمله تبلیغات محیطی میشد که شد.
اما گزارش حسابرسی چه میگوید؟
بعد از حدود یک دهه که درآمد تبلیغات چاپی همشهری روند نزولی داشته است، درآمد سال 1402 صعودی میشود؛ یعنی از 21.6 میلیارد تومان در سال 1401 به 25.7 میلیارد تومان در سال 1402 میرسد. این در حالی است که نرخ تبلیغات تغییر نکرده و نشانه فروش بیشتر و اثرگذاری است.
درآمد تبلیغات تجاری نیز از 116میلیارد تومان در سال1401 به 143میلیارد تومان در سال1402 میرسد که به دلیل تغییر رویکرد و ورود به بازارهای جدید است. با این توضیح همشهری بعد از نیمدهه در سال 1403 به سوددهی خواهد رسید و امروز به عنوان اولین رسانه کشور در حال طیکردن مقدمات ورود به بورس است.
اما در بخش محتوایی چه اتفاقی افتاد؟
مطابق گزارش حسابرس درآمد فروش روزنامه همشهری بیشتر شده است. از 19.4میلیارد تومان در سال1401 به 25.6 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است؛ این یعنی رشد فروش روزنامه روی دکه. مطابق همین گزارش همشهری رشد تیراژ نیز داشته است؛ از 7.419.173 نسخه در سال به 8.59.800 در سال 1402 رسیده است.
مجلات همشهری که در دورهای به شکل عجیبی به یک تیم غیرحرفهای و غیررسانهای برونسپاری شده بود، یعنی کار ذاتی رسانه را به بیرون از مجموعه حواله داده بودند، مجدد احیا شد و درآمد ناشی از فروش مجله از 3.5 میلیارد تومان در سال 1401 به 4.5 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است. 10 برند خوشنام همشهری کاملا احیا شده است.
در همین حال توسعه بخش فضای مجازی موسسه همشهری است که به شکل معناداری رشد کرده است؛ بخشی که از اساس رها و متاسفانه تعطیل بود. و درنهایت مهمترین بخش توسعهای همشهری راهاندازی ویاودی و تلویزیون اینترنتی همشهری است که تا پایان سال افتتاح میشود و یک تحول قابلاعتنا در بخش رسانه است. با این وصف، انتظار میرود برخی از اعضای محترم شورای شهر بهدور از مجادلات سیاسی، آنچه میتواند افتخار مدیریت شهری باشد را خلاف واقع روایت نکنند. آنچه در موسسه همشهری اتفاق افتاده، بدونشک محصول زحمات کارکنان زحمتکش آن و البته اعتماد و حمایت مدیریت شهری و شورای شهر محترم است. همشهری را یک فرصت بدانیم برای خدمت بیشتر به مردم. مردم صداقت و خیرخواهی را میبینند و قدردان هستند.