معاون ظریف: از داخل دولت با او مخالف بودند

کیهان/متن پیش رو در کیهان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
معاون محمد جواد ظریف در معاونت راهبردی میگوید از داخل دولت با معاونت ظریف مخالفت وجود داشت.
در حالی که حضور ظریف در معاونت ریاست جمهور منع قانونی دارد و همین امر با چند ماه تأخیر ازسوی دستگاه قضائی به وی ابلاغ شد، ساسان کریمی به روزنامه هم میهن گفته است: روندهای داخل دولت میتوانست تسهیل بیشتری برای کار آقای ظریف فراهم کند. اما اینطور نبود. اگر اسم آن را مانعتراشی نگذاریم، حتی به نظر میرسید کملطفیهایی در دولت به وجود آمده است که باعث گلایه ایشان مبنی بر عدم حمایت در مقابل قانون مشاغل حساس شده بود. تشکیل یک معاونت جدید نیازمند حمایتهای بیشتری از طرف رئیسجمهور و دولت بود که متأسفانه انجام نشد.
او با اشاره به اینکه ظریف تواضع و توان بسیار زیادی دارد، افزود: به هر حال انباشت گلایهها باعث این اتفاق شد. لایحه اصلاح قانون مشاغل حساس متأسفانه طوری که مبنا بود تنظیم نشد و دستوراتی که صادر شده بود برای خارج شدن تابعیت قهری از این قانون، انجام نشد و دوستان در تنظیم پیشنویس لایحه دنبال حل مشکل خود بودند و به همین دلیل هم لایحه از مجلس برگشت چون تمام خوداکتسابیها و... که هدف قانون بود نیز در این اصلاحات لحاظ شده بود. در حقیقت حضور آقای ظریف را هزینه حل مشکل خودشان کردند. مشکل که به این شکل حل نمیشود و دوستانی که خود و فرزندانشان دارای تابعیت اکتسابی بودند به دنبال حل مشکل خود بودند. به همین دلیل هم از حل مشکلی که به ناحق برای آقای ظریف پیش آمده بود، خودداری کردند.
کریمی در پاسخ به این سؤال که آقای ظریف هزینه تعمیرات ساختمان معاونت را خود پرداخت کرده است؟ گفت: هزینه تعمیر نه اما هزینه احداث یک سالن بزرگ ۸۰ نفره را پرداخت کرد؛ آنهم از منابع غیردولتی.
او درباره استعفای ظریف تأکید کرد: ایشان استعفا ندادند و تلقیاش این است که از کار کنار گذاشته شده است. این دو مفهوم خیلی متفاوت است. حال کسانی که میخواهند تقصیرات خود را بپوشانند یا افرادی که از همه گرایشها به غایت میترسند در تلاشند که برچسبهایی مانند دادن استعفا و... به ایشان بزنند. به هر حال آقای اژهای، رئیس قوهقضائیه ایشان را دعوت کرده و توضیحاتی که در مورد ارجاع پرونده از طرف مجلس به دیوان عدالت اداری دادند، این تلقی را برای آقای ظریف به وجود آورده که کنار گذاشته شده است و ایشان با این امر در واقع موافقت کردند. بنابراین این به معنی استعفا نیست.
معاون سیاسی و بینالملل معاونت راهبردی افزود: ظریف باید از مدار خارج میشد تا ضعفهای دیگران دیده نشود. کریمی در پاسخ به این سؤال که موضع آقای پزشکیان درباره این استعفا چیست؟ گفت: آقای پزشکیان در ابتدا با این برداشت آقای ظریف مخالف بود و با نظر آقای اژهای همراه نبود. تا جایی که شنیدم خواسته که ظریف برگردد اما شرایط داخلی دولت و حملات از خارج دولت در طول شش، هفت ماه گذشته به آقای ظریف، شرایط حمایت از ایشان را در چالش قرار داده است. ضمن آنکه آقای پزشکیان موضعگیری علنی نکرده است و من شخصاً از این اقدام برداشتی مبنی بر عدم حمایت از ظریف دارم.
در همین حال یوسف پزشکیان، فرزند رئیسجمهور، تابعیت آمریکایی را با ایرانی بودن سلمان فارسی مقایسه کرد! و نوشت: نمایندگان مجلس چند سال پیش قانونی را با عنوان «ممنوعیت بهکارگیری مسئولان با زن و فرزند تابعیت مضاعف» تصویب کردند. اگر فرض کنیم که تصویب کنندگان این قانون حسن نیت داشتهاند، باید اعتراف کنیم که این قانون محصول بیاعتمادی به دستگاههای اطلاعاتی کشور بود. وقتی انتصاب افراد به پستهای حساس مشروط به استعلام از دستگاههای اطلاعاتی کشور است، تصویب چنین قانونی معنایش بیاعتمادی به سربازان گمنام امام زمان است... اگر این اندیشه در زمان پیامبر حاکم بود، سلمانفارسی مسئولیتی در حکومت اسلامی نمیگرفت و اگر در اوایل انقلاب حاکم میشد شهید چمران وزیر نمیشد. نتیجه همه دعواها این میشود که هر روز عدهای را از قطار انقلاب پیاده کنیم و هرکسی را با چوبی برانیم. ما مدعیان ولایت شعار جذب حداکثری رهبری را با دفع حداکثری لبیک میگوییم.
درباره اظهار نظر یوسف پزشکیان گفتنی است که سلمان فارسی به پیامبر ایمان آورد و وفاداریاش را هم در طول زمان اثبات کرد. این چه ربطی به داشتن تابعیت آمریکایی دارد؛ رژیمی که تابعیت آن مستلزم پذیرش تعهد جنگیدن زیر پرچم آمریکا با دشمنان آمریکاست.