سر بر آوردن بابک زنجانی در صنعت ریلی

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شرکت ریلی منتسب به هلدینگ بابک زنجانی به اسم «دات وان» روز گذشته تفاهمنامهای با شرکت راهآهن ایران به ارزش ۶۱ همت منعقد کرد.
شرکت راهآهن ایران روز گذشته در حضور فرزانه صادقمالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، با شرکت آوان ریل شرکت ریلی هلدینگ «دات وان» منتسب به بابک زنجانی، تفاهمنامهای به ارزش ۶۱ همت برای خرید و تولید ٣٠٠ دستگاه مسافری خودکششی دیزلی، ۵٠ لوکوموتیو باری و ۶٠٠ دستگاه واگن باری مخزندار منعقد کرد.
در اصل این قرارداد با شرکت آوان ریل منعقد شده که این شرکت متعلق به هلدینگ منتسب به بابک زنجانی است. شرکت مذکور در آذرماه سال گذشته یعنی حدود چهارماه پیش تاسیس شده و اکنون به عنوان بزرگترین سرمایهگذاری در این حوزه شناخته میشود. مهدی ابراهیمی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی وابسته به هلدینگ دات وان، پس از امضای تفاهمنامه در جمع خبرنگاران گفت: تفاهمنامه مذکور با سرمایه خارجی و در چارچوب سرمایهگذاری خارجی بسته شد. بابک زنجانی در هلدینگ دات وان حضور ندارد، اما سرمایههای او در خارج از ایران توسط شرکتهایی که او پیشتر با آنها کار میکرد به ایران منتقل شدهاند.
پرسش مهم اینجاست یک هلدینگ تازهتاسیس چگونه توانسته چنین قراردادی را به امضا برساند که ابراهیمی در ادامه اظهاراتش اشاره کرد: سرمایه موجود از شرکتهایی بهدستآمده که با زنجانی فعالیت میکنند. این موضوع بدان معناست که شاید سرمایه نامبرده، همان پول نفتی باشد که بابک زنجانی از کشور برده بود!
نکته قابل توجه اینجاست که بابک زنجانی نیز با انتشار توئیتی در شبکه ایکس این خبر را تایید کرد و نوشت: بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ راهآهن ایران؛ اقتصاد کشور را به ریل خواهیم انداخت؛ سالی که قدرت اقتصادی جایگزین قدرت سیاسی خواهد شد. البته وی پیش از این نیز در صفحههای مجازی خود از آغاز فعالیتش خبر داده بود.
مشخص نیست که پس از گذران یک دهه محکومیت بابک زنجانی اکنون در محکومیت و حبس به سر میبرد یا اینکه از آزادی مشروط خود استفاده کرده است؛ اما زندان و محکومیت نیز نتوانسته دست بابک زنجانی را از سرمایهگذاری کوتاه کند.
غلامحسین محسنیاژهای، رئیس قوه قضائیه، آخرین روز بهمنماه سال۱۴۰۲ گفته بود: اموال بابک زنجانی در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسیهای اولیه صورتگرفته، این اموال کفاف بدهیها و خسارتهای او را میدهد.
همچنین رسول کوهپایهزاده، وکیل بابک زنجانی، در اردیبهشت سال ۱۴۰۳، از امکان بهرهمندی زنجانی از آزادی مشروط خبر داد و گفت: اموال مربوطه به کشور برگردانده و بدهی تسویه شده است و مجازات وی به ۲۰ سال حبس تقلیل یافت. سرمایهگذاری بابک زنجانی تنها به قرارداد با راهآهن ختم نمیشود، بلکه وی در زمینههای حمل و نقل هوایی و جادهای نیز فعالیت دارد. بابک زنجانی چند روز پیش در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ۳۲ فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت دات وان ایر بهزودی در آسمان ایران به پرواز درمیآیند، همچنین این هلدینگ در زمینه واردات تاکسی برقی نیز فعالیت خواهد کرد.
در سال ۲۰۱۲ بابک زنجانی بهعنوان ثروتمندترین ایرانی معرفی شد. اما فعالیتهای اقتصادی او با ابهامات و اتهامات بسیاری همراه بود. در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۲، دادستانی کل کشور او را به دلیل بدهی کلان بازداشت کرد. یکی از اصلیترین اتهامات بابک زنجانی، بدهی سنگینی بود که به وزارت نفت و بانک مرکزی ایران داشت؛ رقمی بیش از دو و نیم میلیارد یورو که از محل سپردههای بانک مالزی متعلق به وی ایجاد شده بود.
این بدهی پنج ماه زودتر از موعد مقرر، یعنی پیش از سررسید پرداخت، و همزمان با تغییر دولت، مورد پیگیری قرار گرفت و سرانجام زنجانی بازداشت شد. وی متهم است که اخلال گستردهای در نظام اقتصادی کشور ایجاد کرده است. بابک زنجانی با جابهجایی حدود ۸۷ میلیارد یورو از وجوه مسدودشده ایران و همکاری با بانک مرکزی و وزارت نفت، نقش مهمی در تسهیل دور زدن تحریمها ایفا کرد. همچنین او در ورود ۲۲ فروند هواپیما به ایران و پرداخت بیش از 2/5 میلیارد یورو در قالب ۳۶ هزار حواله مالی مشارکت داشته است.