نماد آخرین خبر

سرمقاله ایران/ راه علاج فلسطین، راه حل روح الله

منبع
ايران
بروزرسانی
سرمقاله ایران/ راه علاج فلسطین، راه حل روح الله

ایران/ «راه علاج فلسطین، راه حل روح الله» عنوان یادداشت روز در روزنامه ایران به قلم محمد محسن فایضی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

احتمالاً با این تیتر در ذهنتان نام کتاب شهید فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین یادآوری شده است. چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 1979 ایران، فتحی شقاقی در مصر مقاله‌ای با عنوان «امام خمینی، تنها راه‌حل» نوشت که نشان می‌داد گویا گمشده‌اش را یافته است. وحدت و باور به همبستگی اسلامی برای رهایی از سیطره صهیونیسم در خط خط نوشته‌اش  یافت می‌شد. فتحی شقاقی با پیروزی انقلاب اسلامی در فوریه همان سال مقاله را به کتابی تبدیل و منتشر کرد، با جلدی از تصویر آیت‌الله خمینی زیر درخت سیب در نوفل لوشاتو. در همان روزهای اول 10 هزار نسخه از کتابش به فروش رفت و حسابی صدا کرد. نیروهای امنیتی مصر به همین دلیل، وی را بازداشت کردند.
داستان دکتر شهید فتحی شقاقی مثالی کوچک از تأثیرگذاری ادبیات و تفکرات امام خمینی در مسیر فلسطین و مبارزه فلسطینی‌هاست. راه‌حل امام خمینی برای مسأله فلسطین، یک گزاره بسیار پررنگ و اساسی دارد و آن بیداری مردمی و نقش مردم در این مسیر است.
مروری بر ادبیات امام خمینی چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب (به مثابه کسب قدرت) نشان می‌دهد که راه‌حل مسأله فلسطین از منظر امام بر سه مؤلفه اصلی مردم، اسلام و وحدت کشورهای اسلامی استوار است. راه‌حل امام خمینی برای فلسطین، دقیقاً همان راه‌حل انقلاب اسلامی برای امت ایرانی است. مبارزه‌ای آرام، مبتنی بر واقعیت و استوار بر بیداری و آگاهی اکثریت جامعه در یک انقلاب نرم و پیوسته. این نگاه امام برآمده از باور حقیقی و قلبی ایشان به امت و مردم و نقش آنها در یک امر کاملاً سیاسی و پیچیده است. امام خمینی در سالگرد کشتار خونین حجاج در بخشی از پیام مشهورشان برای قطعنامه که آن روزها با اولین خیزش مردمی(انتفاضه سنگ) پس از چند جنگ کلاسیک دولت‌های عربی در مقابل اسرائیل، همزمان است، می‌نویسند: «حماسه مردم فلسطین یک پدیده تصادفى نیست. آیا دنیا تصور می‌کند که این حماسه را چه کسانى سروده‌اند و هم‌اکنون مردم فلسطین به چه آرمانى تکیه کرده‌اند که بی‌محابا و با دست خالى در برابر حملات وحشیانه صهیونیست‌ها مقاومت می‌کنند؟ آیا تنها آواى وطن‌گرایی است که از وجود آنان دنیایى از صلابت آفریده است؟ آیا از درخت سیاست‌بازان خود فروخته است که بر دامن فلسطینیان میوه استقامت و زیتون نور و امید می‌ریزد؟ اگر اینچنین بود، اینها که سال‌هاست در کنار فلسطینیان و به نام ملت فلسطین نان خورده‌اند! شکى نیست که این آواى‌الله اکبر است، این همان فریاد ملت ماست که در ایران شاه را و در بیت‌المقدس غاصبین را به نومیدى کشاند؛ و این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج دوشادوش خواهران و برادران ایرانى خود فریاد رساى آزادى قدس را سر داد و مرگ بر آمریکا، شوروى و اسرائیل گفت و بر همان بستر شهادتى که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد او نیز با نثار خون و به رسم شهادت آرمید. آرى، فلسطینى راه گم کرده خود را از راه برائت ما یافت.»
شاید با کمی ساده‌سازی بتوان گفت راه‌حل فلسطین، حماس است. تفاوت حماس با بسیاری از جریانات فلسطینی، روند برآمدن آن از دل جامعه است. مروری بر شکل‌گیری حماس توسط شیخ احمد یاسین نشان می‌دهد که بن‌مایه شکل‌گیری این جنبش بر اقدامات اجتماعی، مدنی و مردمی بوده است. پدیده‌ای که از بعد جنگ شش روزه در 1968 با سخنرانی در مساجد غزه آغاز شد و با تأسیس مؤسسات خیریه، دانشگاه، باشگاه‌های ورزشی و... ادامه پیدا کرد تا در نهایت در 1987 تشکل حماس، اعلام موجودیت کرد. یکی از تحلیلگران اسرائیلی؛ رون بن یشای اعتراف می‌کند: «باید پذیرفت که حماس یک جریان مذهبی افراطی و بیرونی نیست که خود را بر مردم غزه تحمیل کرده باشد. حماس بیان سازمانی اصیل در فرهنگ، جاه طلبی و ایدئولوژی نارضایتی اکثریتی است که جمعیت آن بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه است. حماس غزه است و غزه حماس.» [1]

اعتراف این تحلیلگر که مشابه آن از برخی سیاستمداران و فعالان رسانه‌ای صهیونیستی و غربی هم بارها تکرار شده، چندین سال پیش توسط رهبر انقلاب اسلامی مطرح شده بود. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدارشان با یکی از فرماندهان شهید طوفان الاقصی، جناب آقای شیخ صالح العاروری در سال 98 قضیه فلسطین را قضیه اول و مهم‌ترین مسأله دنیای اسلام دانستند و با تمجید از ایستادگی و مقاومت شگفت‌آور مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت از جمله حماس، تأکید کردند: «پیروزی بدون مقاومت و مبارزه به دست نمی‌آید و ما بر اساس وعده تخلف‌ناپذیر الهی معتقدیم که موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد. حماس در قلب حرکت فلسطین قرار دارد همان‌گونه که فلسطین در قلب حرکت دنیای اسلام قرار گرفته است.»
_____________________________
1- حماس قلب فلسطین است، چون حماس نماینده واقعی برآمده از جامعه افسانه‌ای مقاوم و کهن فلسطین است و این تنها راه‌حل علاج مسأله فلسطین است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره