پول نيوز/
متن پيش رو در پول نيوز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
راهاندازي کسب و کار همواره با ريسک همراه است، فرقي ندارد اين کسب و کار کاملاً جديد باشد يا اينکه صدها نمونه موفق آن پيش از اين راه اندازي شده باشد. به هر حال بايد براي بدست آوردن درآمد پول، وقت و انرژي بايد صرف کرد. حال در اين ميان کسي موفق است که بتواند خواسته مشتري را بهتر بشناسد و بازار را در دست بگيرد.
البته دسته موفق ديگري هم وجود دارد که از قدرت ريسک پاييني برخوردارند و با توسل به تجربيات صاحبان کسب و کارهاي موفق سعي مي کنند. در واقع، آنها به دنبال فعاليت اقتصادي هستند که امتحان خود را پس داده و اداره آن با کمترين ريسک همراه باشد.
بلاشک، سوپرمارکت يکي از آن دست کسب و کارهاي محبوبي است که هر فرد سرمايه گذاري را وسوسه مي کند تا براي يک بار هم که شده به راه اندازي آن فکر کند. به هر حال، شغلي است که هميشه مشتري هاي خود را داشته و به اصطلاح بازار دارد. تجربه تاريخي هم نشان مي دهد در هر محله وجود يک خواربارفروشي، از يک بقالي کوچک گرفته تا نمونه امروزي آن يعني هايپر مارکت، الزامي است.
در انتخاب جاي سوپرمارکت دقت کنيد
اگر مي خواهيد زود به سود آوري رسيده و دوره بازگشت سرمايه تان در کسب و کاري راه انداختيد کوتاه باشد و در نهايت اينکه کسب و کار موفقي داشته باشد، در انتخاب جاي سوپرمارکت دقت کنيد چرا که يک اشتباه کوچک در مکانيابي درست منجر به تعطيلي کسب و کارتان خواهد شد. اين مطلب به نقل از يکي از سوپرمارکتداران درياني پايتخت است که بيش از 10سال سابقه فعاليت در اداره يک سوپرمارکت 100متري در حوالي بلوار کشاورز را داشت.
مجتبي بياتي در تکميل گفتههاي خود گفت: «مهم ترين عامل مکان سوپر مارکت بوده که بسته به اندازه و جاي فروشگاه قيمت ان متفاوت است. در يک مکان شايد با کمي قيمت اضافه تر سود خوبي در ماه داشته باشيد و در مکان ديگر با قيمت کمتر سود نسبتا کمتري. با اين حال، سوپرمارکتي که در محل گذر و در يک منطقه مسکوني است به تبع مشتريان بيشتري خواهد داشت، البته در اين ميان قدرت خريد ساکنين محله نيز در درآمدزايي سوپرمارکت نقش به سزايي دارد چرا که هر چقدر مردم وضع مالي بهتري داشته باشند، بيشتر خريد مي کنند.»
اين سوپرمارکت دار باسابقه با اشاره به چند کسب و کار شکست خورده در بين دوستان و همکارانش تأکيد کرد: براي شروع بهتر است به سراغ سوپرمارکت هايي برويد که صاحب قبلي قصد جمع آوري آن را دارند چرا که در اين صورت با يک تير دو نشان را زده ايد يعني علاوه بر تهيه جا مي توانيد يخچال و قفسه هم بگيريد. در غير اين صورت مجبوريد براي خريد يخچال يا قفسه دوباره وقت هزينه کنيد. به هر حال، راه اندازي سوپر مارکت حدود يک تا دو ماه زمانبر است، پس بهتر است با اجاره يک سوپرمارکت حجم کار خود را کمتر کنيد.
قيمت اجاره سوپرمارکت
گشتي در بنگاه هاي معاملات املاکي حاکي از آن بود که رهن يک سوپرمارکت 48متري با 20متر بالکن در يکي از خيابان هاي فرعي محله پيروزي 60ميليون به اضافه 4.5ميليون اجاره ماهيانه است. مبلغ رهن يک سوپرمارکت 40متري در يک جاي شلوغ و پرترددتر به 120ميليون تومان هم مي رسيد. در حالي که رهن يک سوپرمارکت 60متري در يکي از محلات پرتردد چيذر بالغ بر 150ميليون وديعه و چهارميليون اجاره ماهيانه است و اجاره همين سوپرمارکت با موقعيت مشابه در محله سعادت آباد 150ميليون وديعه با 15ميليون تومان اجاره قيمت گذاري شده است.
البته اگر کسي بخواهد دکور و وسايل سوپرمارکت را با سليقه خود تهيه کند بايد بابت تهيه هر يخچال و فريزر بين 600هزار تا 10ميليون هزينه کند. اين تفاوت قيمت جدا از برند آن، به ابعاد و کاربري يخچال يا فريزر برميگردد. البته بعضاً شرکتهاي توليدکننده مواد غذايي مانند بستني براي تبليغات يخچال هاي رايگان به فروشگاه ها مي دهند. اين در حالي است که هزينه تهيه قفسه هاي مناسب سوپرمارکت متري 800هزار تا يک ميليون و 200هزار تومان است. در نهايت اينکه يک سوپرمارکت براي شروع کار نياز به حدود 50ميليون تومان جنس دارد.
به گفته يکي از سوپرمارکت داران خيابان مطهري، بهتر است در ابتدا اجناس از طريق عمده فروشان تهيه شود و اينکه افراد تازه کار خريد و فروش خود را با اجناس ضروري آغاز کنند تا اينکه از سلايق مشتري خود آگاه شوند. البته در ماه هاي بعدي بازارياب ها و ويزيتورها به سراغ آنها مي آيند و خريد اجناس به صورت اماني يا از طريق چک کار را براي سوپرمارکت داران تازه کار راحت تر مي کند.
مجوز فراموش نشود
اين کسب و کار هم مانند تمامي مشاغل ديگر نياز به دريافت مجوز دارد. اگرچه ممکن است شما در يک محله شاهد ده ها باب مغازه باشيد که مشغول خريد و فروش مايحتاج ساکنين محله باشند. با اين حال، به رئيس اتحاديه سوپرمارکتهاي تهران، تعداد رسمي سوپرمارکت هاي داراي مجوز پايتخت از 450واحد فراتر نمي رود. بقيه واحدها که مردم آنها را سوپرمارکت ميدانند، مجوزي از اين اتحاديه ندارند. اين واحدها معمولا يا مجوز لبنياتي يا خواربارفروشي اداره مي شوند و يا اصلا مجوز ندارند و به اصطلاح غلط به عنوان سوپرمارکتي شناخته ميشوند. براساس آنچه در اساسنامه اين اتحاديه آمده، در حال حاضر حداقل متراژ براي گرفتن مجوز سوپرمارکت، ۷۰ متر مربع است و بايد تمامي محصولات مورد نياز روزانه خانوارها را تامين کند.
سعيد درخشاني در ادامه خاطرنشان کرد: اينکه جاي سوپرمارکت کجا باشد تاثيري در دريافت مجوز ندارد. در واقع، مالک سوپرمارکت مجاز است در هر نقطه از شهر که به لحاظ بهداشتي مشکل دار نباشد، فعاليت خود را داير کند. پس از ارائه فرم درخواست جواز متقاضي بايد مدارک سند مالکيت به نام متقاضي، اجاره نامه رسمي به نام متقاضي، اجاره نامه عادي (با اخذ تعهد محضري) بنام متقاضي، مبايعه نامه به نام متقاضي، حکم قطعي دادگاه مبني بر الزام به تنظيم سند اجاره، رسيد پرداخت اجاره بهاي معتبر و قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمانهاي دولتي، نهادها، شهرداري، شرکت هاي تعاوني مسکن و شرکتهاي خاص صنفي، شرکتهاي تحت پوشش سازمانهاي دولتي و نهادها را تحويل دهد.
وي افزود: همچنين براي فرد متقاضي جواز کسب در سوپر مارکت ارائه کپي تمام صفحات شناسنامه، کپي کارت ملي، کپي مدرک تحصيلي يا حداقل سواد خواندن و نوشتن( به استثناي متقاضياني که سن آنان از 50 سال بالاتر است)، 12 قطعه عکس پرسنلي جديد (3x4)، کپي کارت پايان خدمات براي متقاضيان مرد کمتر از 50سال، فيش واريز مبلغ حداکثر تا سقف 5 برابر حق عضويت اتحاديه براي سال اول (حق ورودي) که از مبلغ سه ميليون ريال عدول نکند، فيش واريز مبلغ 30 هزار ريال به حساب 21733008 خزانه کشور، پايان کار ساختمان، قبوض پرداخت عوارض شهرداري و نشانه تجاري مغازه الزامي است. البته وضعيت بهداشتي آن نيز از طريق اتحاديه از اداره بهداشت و شرايط شرايط از طريق نيروي انتظامي و سازمان امور مالياتي استعلام مي شود.
به گفته درخشان، هرچند اخذ مجوز در ابتدا و قبل از آغاز فعاليت الزامي است، اما بعضاً مشاهده شده از آغاز فعاليت سوپرمارکت يک سال مي گذرد اما صاحب آن اقدام به اخذ مجوز نکرده است، در حالي که در صورت کامل بودن مدارک فرايند اخذ مجوز از يک ماه فراتر نمي رود. به هر حال، اتحاديه در صورت مشاهده چنين مواردي و ادامه آن اقدام به پلمپ سوپرمارکت مي کند.
منبع درآمدزايي
سوپرمارکت داران متفق القول معتقدند فروش مايحتاج و کالاهاي ضروري سود بالايي ندارد. براي نمونه، علي حسن زاده، مالک يکي از سوپرمارکت هاي خيابان بهشتي تهران در اين باره اشاره کرد: اجناس داخلي سود کمي دارد، در بهترين حالت سود مواد غذايي مانند لبنات و بستني بين هشت تا 12 درصد است.
بيشترين سود روي اجناس خارجي است که مشخصا جايي که قدرت خريد مردم بالا باشد، فروش بيشتر خواهد بود. به طور متوسط سود ماهانه سوپرمارکت حدود 20درصد است. در محلاتي با سطح درآمد متوسط اين سود بين 15 تا 20درصد بوده و در محلاتي که وضع درآمدي افراد بهتر است اين رقم به 25 تا 30درصد نيز مي رسد.
نکات ريز اداره سوپرمارکت
سوپرمارکت از آن دست مراکز خريدي است که هميشه مشتري دارد. يکي از سوپرمارکت داران خيابان فاطمي در اين خصوص گفت: ساعت کار سوپرمارکت از 7 صبح آغاز مي شود و بعضاً تا ساعت 12شب داير است. با اين حال، اوج ساعت کاري آن بين ساعات 11 صبح تا يک بعد ازظهر است. به اين ترتيب، توصيه مي کنم به تنهايي اقدام به راه اندازي و اداره سوپرمارکت نکنيد.
پويا ثمني که يک فروشگاه 80 متري دارد، اشاره مي کند: يک سوپرمارکت حداقل دو نيرو مي خواهد يکي براي تهيه اجناس از بازار و ديگري براي کار در سوپرمارکت. براي مثال در اين فروشگاه، من يک صندوقدار و دو کارگر تمام وقت دارم. خودم نيز به طور مداوم سرکشي مي کنم.
وي افزود: سخت ترين بخش کار در اداره يک سوپر مارکت همچنين صندوقدار و سپس چيدمان و کنترل اجناس است. صندوق بخش اصلي اين کسب و کار به شمار مي رود و نمي توان آن را به هر کسي سپرد. به هر حال، اداره سوپرمارکت کلاملاً زمانبر است، بعضاً پيش مي آمد در روزهاي ابتدايي کار، زمان استراحتم به کمتر از چهار ساعت مي رسيد يا اينکه در دو سال ابتداي کار من اصلاً يک روز هم تعطيلات يا مسافرت نرفتم. مسئله اي که افراد تازه وارد به اين صنف بايد درنظر بگيرند اين است که اداره سوپر مارکت بسيار دشوار و در برخي مواقع غيرممکن است، پس بهتر است آنها به دنبال يک شريک يا حداقل يک مدير مورداعتماد باشند.
*سيمين عزيز محمدي
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار