نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

بمب بنزین!

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
بمب بنزین!
وطن امروز/ متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست. مسؤولان دولتي موش و گربه بازي براي گران کردن قيمت بنزين را آغاز کردند! به گزارش «وطن‌امروز»، دولت روحاني بارها و بارها ثابت کرده تا جايي که امکان دارد به مردم اطلاعات اقتصادي نمي‌دهد و به طور ناگهاني آنها را غافلگير مي‌کند. گران کردن بنزين، لغو سهميه‌بندي بنزين و قطع يارانه چند ميليون نفر بدون اطلاع قبلي از جمله اين اقدامات بوده و تعجبي ندارد اگر سخنگوي دولت امروز گران شدن بنزين را تکذيب کند اما از فردا بنزين گران شود. اوج شاهکار دولت و وزارت نفت چند سال پيش و در جريان حذف سهميه‌بندي بود که موجب شلوغي پمپ‌بنزين‌ها شد و 3 روز بعد از اجراي اين تصميم تازه مردم از جريان با خبر شدند! حالا اينطور که شواهد نشان مي‌دهد دولت به دنبال گراني بنزين است و حتي سخن از بنزين 1500 توماني به ميان آمده است. رفتار متناقض مسؤولان در واکنش به انتشار اين اخبار بر ابهام‌ها افزوده است. به هر حال دولتي که عوارض خروج از کشور را 3 برابر مي‌کند و نشان مي‌دهد ولع خاصي براي افزايش درآمد خود دارد، تعجبي نخواهد داشت بنزين را تا آنجايي که مي‌تواند گران کند. يکي از مديران وزارت نفت که تمايلي به افشاي نام خود ندارد به خبرگزاري فارس گفته دولت بنا دارد بنزين را گران کند و نرخ سي‌ان‌جي را ثابت نگه دارد. اين مقام مسؤول در صنعت نفت با اشاره به پيشنهادهاي ارائه شده براي افزايش قيمت بنزين و سي‌ان‌جي، گفت: در گفت‌وگو با کارشناسان صنعت سي‌ان‌جي و ارزيابي کشورهاي مختلف به اين نتيجه رسيديم قيمت سي‌ان‌جي بايد حداکثر 25 درصد قيمت بنزين تعيين شود که پيشنهاد خود را به وزارت صنعت ارائه کرديم و با تاييد معاون اول رئيس‌جمهور براي بررسي به سازمان برنامه و بودجه رفت. وي ادامه داد: مسؤولان تصميم گرفتند قيمت سي‌ان‌جي ثابت بماند و قيمت بنزين افزايش يابد به طوري که قيمت بنزين اگر برفرض 1500 تومان در هر ليتر تعيين شود قيمت سي‌ان‌جي تغيير نخواهد کرد. وي همچنين از ارائه پيشنهادهاي جديد به منظور کنترل قيمت حمل‌ونقل عمومي در صورت افزايش قيمت بنزين خبر داد و گفت: يکي از پيشنهادهاي جدي که هم‌اکنون در سازمان برنامه مورد بررسي قرار مي‌گيرد، عرضه رايگان سي‌ان‌جي به 4 ميليون خودروي عمومي سي‌ان‌جي‌سوز است. اين مقام مسؤول خاطرنشان کرد: براساس اين پيشنهاد، در صورت افزايش قيمت بنزين قيمت حمل‌ونقل عمومي نيز افزايش پيدا خواهد کرد که بر اين اساس پيشنهاد داديم به جاي پرداخت پول يارانه نقدي به تاکسي‌داران سي‌ان‌جي سوز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، سي‌ان‌جي اين خودرو‌ها تا 4 برابر قيمت يارانه نقدي رايگان داده شود که بخشي از اين هزينه از حذف يارانه نقدي و بخشي نيز از افزايش قيمت بنزين تامين خواهد شد. موش و گربه بازي نفتي سناريوسازي دولت براي افزايش نرخ بنزين به روزهاي اخير بازنمي‌گردد بلکه از همان روزهاي پاياني دولت يازدهم، دولت به‌دنبال افزايش قيمت بنزين در دولت دوازدهم بود. خبرگزاري تسنيم گزارش داده نخستين اظهارنظر در اين زمينه به صحبت‌هاي زنگنه، وزير نفت بازمي‌گردد. اين مقام مسؤول در روزهاي پاياني دولت يازدهم (اول مردادماه سال جاري) در برنامه‌اي تلويزيوني در اين‌باره گفته بود: «اگر بخواهيم همين‌طور از خودروهاي شخصي استفاده کنيم، هيچ کاري در مديريت مصرف بنزين نمي‌توانيم انجام دهيم، البته سياست‌هاي قيمتي هم اثرگذار است؛ ما متأسفانه 2 سال قيمت را افزايش نداده‌ايم و اين علامت بدي است. اعتقادي به اين ندارم که برداشتن سهميه‌بندي تأثيري در افزايش مصرف بنزين داشته است. اين دولت که در حال تمام شدن است و روزهاي پاياني خود را مي‌گذراند اما دولت بعدي بايد روي افزايش قيمت بنزين فکر کند». دومين اظهارنظر به مصاحبه مديرعامل سابق شرکت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و مشاور فعلي وزير نفت با روزنامه رسمي دولت در شهريورماه سال جاري بازمي‌گردد. عباس کاظمي در اين‌باره گفت: «براي مديريت مصرف بنزين نمي‌توانيم قيمت اين سوخت را افزايش دهيم. قانون اجازه اين کار را در سال جاري به ما نداده؛ براي سال آينده پيشنهادي نداده‌ايم و برنامه‌اي هم براي افزايش قيمت نداريم. اين موضوع فقط مربوط به بنزين نيست. قيمت تمام فرآورده‌ها پايين است اما رفاه مردم و مديريت نرخ تورم براي دولت اهميت بيشتري دارد. قيمت فوب خليج فارس بنزين رقمي حدود هزار و 800 تومان است. قيمت بنزين ايران تقريبا 800 تومان کمتر از قيمت فوب خليج فارس است». سومين اظهارنظر به مصاحبه معاون سابق مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با يک رسانه دولتي در تاريخ هجدهم مهرماه بازمي‌گردد. شاهرخ خسرواني در اين‌باره گفت: «قيمت توليد هر ليتر بنزين بيشتر از قيمتي است که اين فرآورده به مردم عرضه مي‌شود. قيمت توليد هر ليتر بنزين در ايران بيشتر از قيمتي است که اين فرآورده به مردم عرضه مي‌شود و اين قيمت از قيمت‌هاي بين‌المللي بنزين ارزان‌تر است. مابه‌التفاوت هزينه توليد بنزين در کشور يا واردات بنزين به کشور و قيمتي که بنزين به مردم عرضه مي‌شود به‌صورت يارانه به پالايشگاه‌ها پرداخت مي‌شود. قيمت هر ليتر بنزين وارداتي 1700 تومان است و از طرف ديگر قيمت تمام‌شده توليد هر ليتر بنزين در پالايشگاه‌هاي داخلي بيشتر از قيمتي است که به مردم عرضه مي‌شود و اين مابه‌التفاوت به‌صورت يارانه به پالايشگاه‌ها پرداخت مي‌شود». اين سناريوسازي‌ها در انفعال فضاي رسانه‌اي کشور ادامه داشت تا اينکه لايحه ارائه‌شده از سوي دولت براي بودجه سال 97 نشان از برنامه دولت براي افزايش قطعي نرخ حامل‌هاي انرژي در سال آينده داشت و عملا صحت خبر شهريورماه تسنيم درباره برنامه دولت براي افزايش نرخ سوخت در سال 97 تأييد شد. روز گذشته محمدباقر نوبخت با رد وجود برنامه قطعي براي افزايش نرخ سوخت، گفت: «دولت در لايحه بودجه همانند سال 96 که مجوز مجلس را کسب کرد مي‌تواند از ظرفيت افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي استفاده کند. تمام مباحثي که در يکي دو روز گذشته در فضاي مجازي درباره افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي مطرح شده شايعه بوده و بايد بگويم گاهي به حال افرادي که تحت تأثير اين خبرها در فضاي مجازي قرار مي‌گيرند تأسف مي‌خورم». در عين حال يکي از رسانه‌هاي حامي دولت صبح ديروز به‌نقل از يک مقام آگاه در سازمان برنامه و بودجه خبر از افزايش قيمت بنزين به 1500 تومان در هر ليتر از ابتداي دي‌ماه داد. اين خبر از سوي سخنگوي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران تکذيب شد اما وزير نفت آن را تکذيب نکرد. زنگنه در اين‌باره گفت: «افزايش قيمت بنزين در بودجه سال 97 ديده شده است اما زمان و چگونگي افزايش آن هنوز مشخص نيست. بحث مبلغ قيمت بنزين هنوز باز است و اين تصميم در مجلس جاي بحث دارد». سناريوسازي‌ها و تأييد و تکذيب‌هاي پياپي دولتي‌ها نشان از دستپاچگي دولت براي اجراي برنامه قطعي افزايش نرخ سوخت دارد. دولت از يک‌ طرف مي‌خواهد براي تأمين کسري‌ بودجه‌ خود به افزايش قيمت سوخت تکيه کند و از طرف ديگر نمي‌داند چگونه با آثار و تبعات آن مواجه شود. از سوي ديگر به نظر مي‌رسد دولت به‌دنبال ايجاد فضايي است که بتواند بيش از 20 درصد قيمت سوخت را گران کرده و با موج‌سواري بر فضاي غيرشفافي که خود به آن دامن مي‌زند، از زير بار قبول مسؤوليت کنترل تبعات اين تصميم شانه خالي کند. نوبخت: شايد بنزين بيش از ۱۵۰۰ تومان شود! تاييد و تکذيب‌هاي مسؤولان تا ساعات پاياني روز گذشته ادامه داشت تا اينکه سخنگوي دولت آب پاکي را روي دست همه ريخت و اعلام کرد شايد بنزين بيش از 1500 تومان شود. سخنگوي دولت درباره افزايش قيمت بنزين تا 1500 تومان، توضيح داد: در قانون بودجه سال جاري و لوايح گذشته هميشه ظرفيتي براي اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در نظر گرفته مي‌شود، در بودجه سال 96، دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار ميليارد تومان نسبت به اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي اقدام و درآمدي کسب کند، در حال حاضر بر اساس قيمت‌هاي موجود چيزي حدود 32 هزار ميليارد تومان کسب کرده‌ايم. نوبخت با اشاره به اينکه 16 هزار ميليارد تومان فاصله تا سقف تعيين شده وجود دارد، بيان داشت: با قيمت کنوني بنزين نمي‌توانيم به سقف برسيم، بنابراين قيمت بنزين حتي مي‌تواند به عددي بالاتر از عدد مطرح شده افزايش پيدا کند. وي که با خبرگزاري خانه ملت گفت‌وگو کرده، با بيان اينکه درآمد 48 هزار ميليارد تومان ظرفيت قانون است، گفت: قطعا براي هرگونه اصلاح قيمت بايد برنامه‌ريزي شود و اگر قرار بر اين باشد که اصلاح قيمتي انجام شود تا دولت کسري بودجه خود را جبران کند، روش مناسبي نيست، چرا که ما از مسير ديگري زيان خواهيم ديد؛ به همين جهت همه امور چه در لايحه و چه در قانون فعلي بستگي به اين دارد که از منبعي که مي‌خواهيم درآمدي به‌دست ‌آوريم، چه مصرفي خواهيم داشت. با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره