نماد آخرین خبر

سرمقاله آفرینش/ ساختار معیوب حمل و نقل و مرگ درجاده ها

منبع
آفرينش
بروزرسانی
سرمقاله آفرینش/ ساختار معیوب حمل و نقل و مرگ درجاده ها
آفرينش/ « ساختار معيوب حمل و نقل و مرگ درجاده ها » عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش به قلم حميدرضا عسگري است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد: حادثه سنندج و انفجار تانکر سوخت در برخورد با يک دستگاه اتوبوس مسافربري و کشته شده دست کم 11 نفر از هموطنان، دل مردم ايران را به درد آورد. بعد از اين حادثه و در روز جمعه نيز واژگوني و انفجار يک تانکر سوخت در ساعت هشت دقيقه بامداد (22 تيرماه) دو کشته بر جاي گذاشت. شدت حادثه به قدري بود که هيچ اثري از اجساد قربانيان نيز به دست نيامده است. دو روز پيش از اين حادثه نيز ، ورود تانکر سوخت به يک مغازه در حاشيه جاده بندرعباس ميناب، دو کشته و 4 مجروح بر جاي گذاشت.در يک هفته گذشته اين سومين حادثه آفريني خودروهاي سوخت است که 16 کشته و ده ها زخمي برجاي گذاشته اند. گفتن از آمار 16 هزار نفري جان باختگان و افسوس خوردن براي مسافراني که در هر ساعت 2 نفر از آنها در جاده هاي کشور جان خود را از دست مي دهند، دردي را دوا نمي کند و تلاش هاي پليس راهور نيز با توجه امکانات محدودي که در اختيار دارند، آنچنان که بايد و شايد نتوانسته در کاهش اين آمار موثر واقع شود. چرا که اشکال کار در ساختار سيستم حمل و نقل جاده اي کشور است.اين ساختار متشکل از غيراستاندارد بودن جاده ها، کيفيت پايين وسايل نقليه، عدم هوشمند بودن نظارت ها در حمل و نقل عمومي و باري، عدم رعايت پرتکول هاي نظارتي و صنفي، و عدم آموزش و فرهنگ سازي مناسب در رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي است. درحادثه انفجار تانکر در سنندج، بر اساس بررسي ابتدايي کارشناسان پليس راهور و مشاهدات حاضران، اين اتفاق هولناک در منطقه اي رخ داده است که به لحاظ مهندسي جاده اي منطقه اي پرخطر و حادثه است. پليس راهور مدعي است که خطرآفرين بودن اين مسير را بارها اعلام کرده است اما مسئولان مربوطه توجهي به تغيير اين مسير خطرناک نداشته اند. نکته ديگر ضعف در سيستم ترمز وسايل نقليه باري است که تاکنون جان هزاران نفر به سبب عدم کنترل و عمل به موقع سيستم ترمزماشين هاي سنگين، باعث حادثه آفريني شده است. اما چرا سازمان استاندارد و کنترل کيفيت از تردد اين ارابه هاي مرگ در جاده جلوگيري نمي کنند، باز ميگردد به همان ساختار معيوب که همچون حلقه هاي زنجير در کنارهم تکميل مي گردد. نبود سامانه کنترل هوشمند دروسايل نقليه باري، يکي ديگر از مولفه هاي ساختار معيوب حمل و نقل جاده اي است. اين سامانه طي چند سال گذشته با نصب بر روي اتوبوس هاي مسافري و نظارت آنلاين برعملکرد راننده، بخش قابل توجهي از تخلفات را ازبين برده و زمينه بروز حادثه را تاحد ملموسي کاهش داده است. اما اين سيستم هنوز براي ماشين هاي سنگين باري راه اندازي نشده و هيچ نظارتي بر زمان حرکت، نوع رانندگي، توقف و حرکت راننده در ساعات شبانه روز وجود ندارد. درچرخه معيوب ساختار حمل و نقل جاده اي بايد به عدم رعايت پرتکول هاي صنفي و نظارتي از سوي رانندگان توجه داشت. پليس راهور مدعي است که تانکرهاي سوخت اگر به سيستم هوشمند کنترل مجهز نباشد، حق تردد در شب(12 نيمه شب به بعد) در جاده ها را ندارند، چرا که مسائلي همچون خستگي و خواب آلودگي مي تواند در شب بسيار خطرآفرين باشد. اين سيستم هوشمند در ناوگان باري کشور مي تواند مشکلات صنفي و معيشتي رانندگان را نيز مرتفع سازد. وقتي نظارت کامل بر مسافت و حرکت ماشين باري باشد، قطعاً مسائلي همچون اعتراضات اخير رانندگان کاميون به کرايه ها پيش نخواهد آمد و نظارت دقيق تري بر حق و حقوق آنها وجود خواهد داشت. ضمن اينکه ايمني سفر و سلامت راننده و مسافران نيز تامين خواهد شد. اما نکته آخر و البته از همه مهمتر، رعايت نکات ايمني و فرهنگ رانندگي در کشور ماست. متاسفانه در بسياري از حوادث منجر به فوت، عدم رعايت قانون از سوي رانندگان موجب حادثه آفريني شده و تلفات جاني و مالي به بار آورده است. بارها ديده شده که رانندگان خودروهاي سواري و رانندگان اتوبوس ها و کاميون ها، براساس ضوابط و مقررات راهنمايي و رانندگي در جاده ها حرکت نمي کنند و اين عدم تمکين از قانون، در کنار غيراستاندارد بودن جاده ها و کيفيت پايين خودروها و نبود سيستم نظارت هوشمند و... چرخه افزايش تلفات جاده اي را تکميل مي کند. شايد اخبار مربوط به تلفات اين تانکرها تا چند روز ديگر از ذهن ها پاک شود و کشته شدن مسافران در جاده ها به امري عادي براي ما تبديل شده باشد، اما واقعيت اين است که درهر حادثه همچون انفجار تانکرها و نمونه هاي ديگر تلفات جاده اي، صدها نفر و ده ها خانواده دچار خسارت مي شوند که بارهزينه هاي مادي و معنوي آن بسيار فراتر از حد تصور است. همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد: آخرين خبر در سروش http://sapp.ir/akharinkhabar آخرين خبر در ايتا https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5 آخرين خبر در بله https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT آخرين خبر در گپ https://gap.im/akharinkhabar