نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

پولی شدن تونل‌های تهران

منبع
صبح نو
بروزرسانی
 پولی شدن تونل‌های تهران
صبح نو/ متن پيش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست شهرداري تهران با وجود استقرار شهردار جديد هم گويا روي آرامش را به خود نخواهد ديد. شاهد اين مدعا نيز خبري است که در دو سه روز گذشته واکنشي بزرگ را در ميان افکار عمومي رقم زده است. معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران از ارائه لايحه دريافت عوارض براي تردد از تونل‌هاي شهري و بزرگراه صدر به شوراي شهر تهران خبر داد. اين در حالي است که عصر ديروز که روز تعطيلي بود، مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران به اين موضوع واکنش نشان داده و توضيحاتي را در اين باره ارائه کرد. مديران اصلاح‌طلبي که در يک سال و چندماه گذشته اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند، گويا تنها راه کاهش مشکلات پايتخت را در گران کردن هزينه زندگي در اين شهر مي‌دانند. اين امر را بايد شاه‌بيت اقدامات صورت گرفته در تهران ديد. سال گذشته در همين ايام بود که آقاي محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران خبر از اجراي طرح جديد ترافيکي در تهران داد. درباره اجراي اين طرح مواردي چون افزايش درآمدهاي شهرداري، کاهش ترافيک و کاهش آلودگي هوا به‌عنوان اهداف اصلي مطرح مي‌شد؛ اما حالا يک‌سال بعد از اجراي اين طرح که به گفته رييس کميسيون حمل‌و‌نقل شوراي شهر درآمد شهرداري از محل طرح ترافيک نصف شده و نيز بنا بر مشاهدات شهروندان و ساکنان محدوده طرح ترافيک، تردد خودروها در روزهاي پنجشنبه و جمعه زندگي را در اين محله‌ها مختل کرده است، خبر پولي شدن تونل‌هاي تهران مطرح شده است؛ گام جديد ديگري براي بالا بردن هزينه زندگي در پايتخت و به دنبال آن کاهش مشکلاتي که وجود دارند! همه جا پولي بر اساس خبري که روز پنجشنبه در خبرگزاري‌ها منتشر‌شد، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافيک پيش‌نويس لايحه‌اي را به معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراهاي شهرداري تهران ارائه کرده است که بر اساس آن پنج تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دريافت عوارض عبور و مرور مي‌شود. پيش‌نويس اين لايحه در اداره تدوين قوانين و مقررات شهرداري تهران مورد بررسي قرار گرفته و اين لايحه از لحاظ کارشناسي و حقوقي بررسي شده که در‌نهايت لايحه به تأييد رسيده و به‌زودي به شوراي شهر ارسال مي‌شود. بر اساس آنچه که در اين لايحه آمده است تونل‌هاي نيايش، رسالت، توحيد، شهداي غزه و اميرکبير و نيز بزرگراه صدر مشمول دريافت عوارض شده و خودروهاي عبوري براي هر بار عبور بايد رقمي را به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. حتي گفته شده حداقل عوارض پيش‌بيني شده حدود سه‌هزار تومان است. البته مؤلفه‌هايي که نرخ عوارض را تعيين مي‌کند طول تونل، داشتن معاينه فني و معاينه فني برتر و ساعت تردد خواهد بود. واکنش رييس به خبر معاون اين خبر موجي از سؤال و نگراني را بين شهروندان به وجود آورد. اين در حالي است که مرکز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران به‌عنوان کانال رسمي اطلاع‌رساني اخبار شهردار تهران درباره اين مسأله توضيحاتي را ارائه داد. آن‌طور که در اين اطلاعيه آمده و خبرگزاري‌ها نيز آن را منتشر کردند: «طرح اخذ بهاي تردد از تونل‌هاي شهري در قالب لايحه از سوي معاونت حمل‌و‌نقل و ترافيک شهرداري تهران پيشنهاد شده و صِرف ارائه پيشنهاد به‌منزله پذيرش آن نيست و ارسال آن به شوراي محترم اسلامي شهر تهران مستلزم تأييد آن در شهرداري تهران است. اين طرح هنوز به استحضار و تأييد دکتر حناچي، شهردار تهران نرسيده و صرفاً در مرحله پيشنهاد است.»
اين توضيح نشان مي‌دهد که ناهماهنگي نيز بين معاون حمل‌و‌نقل و ترافيک و شهردار تهران وجود دارد و اين لايحه بدون اينکه نظر پيروز حناچي درباره آن اخذ شود، خبري شده است. مرکز ارتباطات شهرداري تهران در ادامه توضيحات خود آورده است: «هر‌گونه طرحي که در دوره جديد مديريت شهري به اجرا در مي‌آيد، در راستاي مصلحت و منفعت عمومي جامعه خواهد بود و در اين دوره هيچ‌گونه طرحي که برخلاف مصالح شهر و منافع شهروندان باشد، اجرا نمي‌شود. مديريت شهري با درک شرايط دشوار اقتصادي موجود جامعه، خود را در کنار شهروندان مي‌داند و از اجراي هر‌گونه طرحي که باعث افزايش هزينه، ايجاد دشواري و بروز نگراني براي شهروندان شود، اجتناب خواهد کرد.»
پول بدهيد زندگي کنيد اما خبر پولي شدن تونل‌ها و رد تلويحي آن از سوي دفتر اطلاع‌رساني شهردار تهران موردي نيست که فراموش شود. اصلاح‌طلبان در سطح کلان از همان روزي که اداره شهر و استان تهران را برعهده گرفته‌اند درباره هزينه زندگي در پايتخت مسائلي را طرح کرده‌اند. آقاي سيدحسين هاشمي، استاندار سابق و اصلاح‌طلب تهران در پاسخ به سؤالي درباره امکان ايجاد ممنوعيت براي مهاجرت از شهرستان‌ها و ساير استان‌ها به تهران گفت: «امکان ايجاد ممنوعيت براي مهاجرت به تهران سخت است و بايد همچون ساير کشورهاي پيشرفته هزينه زندگي در شهرهاي بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعيت کم کرد.» اين اظهارات که اوايل سال‌96 در حاشيه نخستين جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان تهران مطرح شد، به‌روشني نشان‌دهنده سياست‌هاي در نظر گرفته شده براي اداره شهر است. اين درحالي است که اجراي چنين طرحي شايد در برخي از شهرهاي توسعه‌يافته دنيا تجربه شده باشد؛ اما طرح چنين مسائلي در شهري مانند تهران که به‌دليل بدقولي دولت‌ها، داراي ضعف‌هايي در حمل‌و‌نقل عمومي است، بيشتر هراس‌انگيز است. تجربه اجراي طرح ترافيک جديد هم نشان مي‌دهد که بر اساس پيش‌بيني‌ها و آنچه که براي آن تبليغ مي‌شد، موفق نبوده است. آقاي محمد عليخاني، رييس کميسيون حمل‌و‌نقل شوراي شهر تهران چندي قبل در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها درباره طرح ترافيک جديد گفته بود: «ما مدام به مديريت شهري گفتيم که زيرساخت‌ها براي اجراي اين طرح فراهم نيست و کار را به تعويق بيندازند؛ اما آن‌ها قبول نکردند و درآمد طرح ترافيک به نصف رسيد.» وي همچنين با بيان اينکه بسياري از مصوبات شوراي شهر در معاونت حمل‌ونقل و ترافيک اجرايي نشده است، گفت: «اينکه بنشينيم و بگوييم دولت پول نداده پس نمي‌توانيم کار کنيم و همه تقصيرها را گردن دولت بيندازيم درست نيست؛ بله در برخي موضوعات دولت مقصر است؛ اما در برخي جاها خودمان هم مقصر هستيم.» تجربه مديريت 17‌ماه گذشته اصلاح‌طلبان در اداره تهران و استان نشان مي‌دهد که روند رو به رشد حمل‌و‌نقل عمومي تهران در خلال سال‌هاي‌84 تا 96 با کندي و حتي توقف مواجه شده است. حالا در چنين شرايطي سخن از پولي شدن تردد در برخي معابر اصلي شهر گفته مي‌شود که البته در شرايط اقتصاي فعلي نيز با واکنش منفي افکار عمومي مواجه مي‌شود. ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد