نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

رجا: خداحافظی فردوسی پور با تلویزیون اصلا مهم نیست

منبع
رجا
بروزرسانی
رجا: خداحافظی فردوسی پور با تلویزیون اصلا مهم نیست
رجا/ متن پيش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست هنوز يادمان نرفته خداحافظي اجباري و پرهزينه فرزاد حسني با آنتن را. او که دو برند پرمخاطب کوله پشتي و ماه عسل را براي تلويزيون به ارمغان اورده بود، به دليل چند گفتگوي پرحاشيه و از جمله گفتگوي مشهورش با سردار رادان، مجبور به خداحافظي از روي آنتن شد و خيلي زود، احسان عليخاني جاي او را در ميان انبوه واکنش هاي منفي مخاطبين، در ماه عسل گرفت.
بالاخره اتفاقي که ميشد حدس زد، رخ داد و مدير گروه ورزش شبکه سه سيما رسما از تغييراتي در برنامه نود سال ۹۸ خبر داد. و کيست که نداند معناي اين تغييرات، چيزي جز خداحافظي فردوسي پور از برنامه نود نيست؟ فارغ از اينکه حالا وقت اين تغيير بود يا نبود، يا اين تغيير درست بود يا نبود، واضح است که مدير جوان شبکه سه با فردوسي پور به بن بست رسيده بود و اين تغيير دير يا زود رخ ميداد. بنابراين روي سخن اين متن، درباره خود اين تصميم نيست. درباره اتفاقي است که بعد از اين تصميم رخ خواهد داد. قطعا از حالا عده اي شروع خواهند کرد به ناله سر دادن و فاتحه خواندن براي رسانه ملي و سخن گفتن از توقيف تنها برنامه پرمخاطب سيما و پايان تلخ موفق ترين برند تلويزيون و ... عده اي هم از اين تصميم حمايت خواهند کرد و اقتدار مديريتي فروغي را خواهند ستود و از پايان نود استقبال مي کنند. اما همه اينها واکنش هاي احساسي بعد از اين اتفاق مهم است. انچه بعد از فروکش کردن اين موج، واکنش هاي ثانويه و ميزان موفقيت اين تصميم را تعيين خواهد کرد، سرنوشت نود بعد از فردوسي پور است. مهم نيست که عده اي نود بدون فردوسي پور را تمام شد خواهند دانست. باور کنيد اصلا مهم نيست. چرا که اگر خداحافظي فردوسي پور از نود، مقارن با ظهور يک مجري ستاره جديد شود، همه اين ناله ها و فغان ها به فراموشي سپرده خواهد شد. هنوز يادمان نرفته خداحافظي اجباري و پرهزينه فرزاد حسني با آنتن را. او که دو برند پرمخاطب «کوله پشتي» و «ماه عسل» را براي تلويزيون به ارمغان آورده بود، به دليل چند گفتگوي پرحاشيه و از جمله گفتگوي مشهورش با سردار رادان، مجبور به خداحافظي از روي آنتن شد و خيلي زود، احسان عليخاني جاي او را در ميان انبوه واکنش هاي منفي مخاطبين، در ماه عسل گرفت. آن هم در شرايطي که همه منتظر شکست اين برنامه و افول برند موفق ماه عسل بودند که به گفتگو با زوج هاي جوان تازه مزدوج شده اختصاص داشت. چنانکه عليخاني در شروع اين برنامه آماج شديدترين نقدها و حتي توهين ها بابت نشستن روي صندلي فرزاد حسني بود. اما عملا اين تغيير، منجر به ظهور مجري ستاره اي به نام احسان عليخاني و تغيير ريل ماه عسل از يک برنامه کمي تا حدودي زرد به يک برنامه مردمي گفتگومحور با سوژه هاي موثر شد. تا جايي که ديگر در ياد کسي نمانده که ماه عسل فرزاد حسني چه بود و چه موضوعي داشت... در مورد برنامه «هفت» هم مي‌شود همين مثال را زد. گرچه نشستن گبرلو روي صندلي فريدون جيراني به عنوان موسس برنامه، مي‌رفت تا برند هفت را از يادها ببرد، با انتخاب درست افخمي به عنوان مجري هفت و بالا رفتن قدرت نفوذ برنامه تا جايي که جايزه جشنواره فجر را با قدرت رسانه اي تغيير داد، خاطره حضور فريدون جيراني در هفت را از ذهن ها پاک کرد. از سوي ديگر به دفعات ادعا شده که رسانه ملي بدون اين افراد موفقيتي نخواهد داشت. اين ادعا هم با ماجراي رفتن پر سر و صداي مهران مديري از تلويزيون و ناکامي وي در شبکه نمايش خانگي و سپس بازگشت بي سر و صداي او به سيماي ملي نقض مي‌شود. يا همين عادل فردوسي پور وقتي برنامه گمنام و ناموفق اينترنتي «هت تريک» را ساخت، خودش متوجه شد که اقبال به او در خارج از آنتن صداوسيما در چه حد است! برنامه‌اي که حتي بسياري از مخاطبان و حاميان فعلي نود اسمش را هم نشنيده‌اند و در فضاي مجازي هم به سختي مي‌توان بخش‌هايي از آن را براي دانلود پيدا کرد. رضا رشيدپور هم که امروز مجري يکي از برنامه‌هاي پرمخاطب تلويزيون شده و در زمان ممنوع‌التصويري خود از عدم بازگشت به تلويزيون صحبت کرده بود، با ساخت برنامه اينترنتي «ديد در شب» به سرعت دريافت که مجري‌هايي چون او خارج از آنتن رسانه ملي مخاطبي را جذب نخواهند کرد و عليرغم حملات همفکران سياسي‌اش ترجيح داد به سيما بازگردد. البته عده اي خواهند گفت که نود متفاوت از همه اين برنامه هاست. اما خارج از هژموني رسانه اي فردوسي پور و هواداران سينه چاکش و مافياي رسانه اي تحت حمايت او، واقعيت اين است که ميزان مخاطبين نود در تمام نظرسنجي ها، چيزي بوده حداکثر همپاي برنامه هايي چون حالا خورشيد، برنده باش و ماه عسل و حتي پايين تر از آنها در بسياري از موارد. طبق آخرين نظرسنجي مرکز تحقيقات صداوسيما، مخاطبان پيگير برنامه «خندوانه» ۶۴.۱ درصد، مسابقه «برنده باش» ۴۸ درصد، برنامه‌هاي «حالا خورشيد» و «کودک شو» هرکدام ۴۲ درصد و برنامه «نود» ۳۵ درصد بوده‌اند. پس حتما با يک تصميم درست ميتوان تهديد تعطيلي نود را به فرصت پيدايش يک مجري ورزشي شش دانگ تبديل کرد. لب کلام اينکه تجربه نشان ميدهد همه واکنش ها سپري خواهند شد و آنچه در صورت هوشمندي مديران سيما ميماند، احتمال ظهور يک مجري-ستاره جديد است. بنابراين نبايد مقهور هژموني رسانه ها شد و از تعطيلي نود ترسيد... ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره