برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله ابتکار/ پرسش از نامزدهای مجلس یازدهم

منبع
ابتکار
بروزرسانی
سرمقاله ابتکار/ پرسش از نامزدهای مجلس یازدهم
ابتکار/ « پرسش از نامزدهاي مجلس يازدهم » عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار به قلم جلال خوش چهره است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد مجلس يازدهم متفاوت از همه مجالسي خواهد بود که تا پيش از اين تجربه شده است. يکدستي در گرايش عمومي اعضاي آن در غيبت يا حضور کمرنگ نمايندگان ديگر گرايش‌ها از حالا قابل پيش‌بيني است. تصور مي‫شود وجه غالب را گرايشي در اختيار ‌گيرد که طي استقرار مجلس دهم و دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم، اصلي‌ترين منتقد و مخالف سياست‌ها و رويکردهاي قواي مقننه و مجريه بوده است. اما آيا بروز مجلس آينده بازتابي از توافق عمومي است‫ يا در کم و کيف آن بايد منتظر رقابت‌ها و انتخاب‌هاي گريز‫ناپذيري بود که برحسب شرايط بر جهت‌گيري آن تاثير خواهد گذاشت؟ همه چيز بستگي به شرايطي دارد که آينده آبستن آن است. ممکن است از حالا گرايش مستعد در اختيار داشتن مجلس يازدهم برحسب استدلال‌هاي خود، تصويري را در ذهن شکل داده باشد. در ‌اين‌ تصوير، يکدستي اکثريت اعضاي مجلس، تسهيل‌کننده تصميم‌ها و اجراي رويکردهايي است که نتيجه انتخابات گذشته مانع تحقق آنها بوده است. اما اگر نتايج گذشته محصول توافق عمومي براي رويکردي بود که به برون‫رفت کشور از مشکلات اميد مي‌داد، آيا رويکرد مجلس يازدهم خواهد توانست با تغيير نگرش‌ها در‫اين‌باره کارآمد باشد؟ انکار نمي‌توان کرد که مجلس کنوني به اندازه آراي مردم عمل نکرد. بررسي دلايل آن از حوصله اين سطور خارج است. با اين حال، آنچه مجلس دهم را با سنگيني انتقادات روبه‫رو کرده، مربوط به گرايش انتخاباتي مردم نيست بلکه ناتواني مجلس در تحقق شعارها و اهدافي بوده است که سبب ترغيب مردم براي حضور پاي صندوق‌هاي راي شد. حال مدعيان حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس پيش ‌رو با اين پرسش روبه‫رو هستند که آيا رويکرد خود را به روشني نزد مردم تعريف و تعبير کرده‌اند؟ آنچه در اظهارات نامزدهاي انتخاباتي قابل دريافت است، وجه سلبي رويکرد غالب در مجلس دهم است اما در‌باره وجه ايجابي آنچه قرار است در دستور کار اصلي مجلس آينده باشد، کمتر گفته شده و يا در پرده‌اي از ابهام بيان مي‌شود. طيف‌هاي رقيب در انتخابات پيش ‌رو طي سال‌هاي اخير در صف مخالفان برجام، سياست ‌خارجي دولت‌ دوازدهم (و به ‌تبع‌ آن ‌يازدهم)، سياست‌هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بوده‌اند. محور اتهامات به شيوه تعامل رويکرد غالب در مجلس و دولت کنوني با جامعه جهاني، کمرنگي خصلت انقلابي در سياست‌هاي داخلي و خارجي است. با اين ‌حال هنوز مختصات رويکرد مطلوب طيف‌هايي که قرار است بر کرسي‌هاي مجلس يازدهم تکيه زنند، به روشني تبيين نشده است. بازتاب رقابت‌هاي انتخاباتي نيز بيشتر متوجه فهرست‌هاي انتخاباتي و تقسيم سهم هريک از طيف‌ها در آن فهرست‌هاست. طرفه اينکه فهرست‫هاي انتخاباتي با چهره‌هايي تزئين شده که بيشتر آنان يا نزد مردم ناشناخته‌اند و يا از تجربه اندکي در سياست‌ورزي برخوردارند. غيبت چهره‌ها يا کنشگران سياسي در اين دور از انتخابات يک موضوع است و کم تجربگي شمار بسياري از نامزدهاي انتخاباتي در عرصه سياست و قانونگذاري موضوع ديگر. بديهي است ورود چهره‌هاي جديد امر مطلوبي است اگر با اين باور همراه باشد که آنان براي حضور در نهاد قانونگذاري کشور از آمادگي و پختگي لازم نيز برخوردار‌ند. يکدستي در گرايش عمومي مجلس يازدهم هنگامي موثر خواهد بود که با کارآمدي و جلب اعتماد عمومي همراه شود. تقليل رقابت‌هاي انتخاباتي به رقابت ميان سهم‫خواهان در فهرست‫هاي انتخاباتي به جاي رقابت ميان رويکردها، نمي‌تواند خلا رقابت ميان گرايش‌ها را پر کند. اگر هدف تنها کنار گذاشتن رويکرد غالب در مجلس کنوني است، لازم است رويکرد آتي به روشني و در رقابت حتي ميان طيف‌هاي نزديک به يک جريان نيز تعريف شود. در اين صورت مي‌توان دوري و نزديکي گرايش‌ها را در چارچوب توافق عمومي محک زد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد