logo
برگزیده
تحلیل ها

احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم

منبع
شرق
بروزرسانی
احمدی‌نژادی‌ها در مجلس یازدهم
شرق/ متن پيش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
اعلام نتايج نهايي مجلس يازدهم به پايان رسيد. اکنون مشخص است که کدام نيروهاي سياسي چهار سال در قوه مقننه خواهند بود. اکثريت اين مجلس با طيف‌هاي اصولگرايان از جبهه پايداري تا نيروهاي نزديک به احمدي‌نژاد است و نيروهاي نزديک به اصلاحات نيز اقليت محدودي در اختيار دارند. البته اين در حالي است که شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اعلام کرد در اين انتخابات ليستي نخواهد داد. رئيس‌ دولت‌هاي نهم و دهم نيز با وجود گمانه‌زني‌ها از ليستي حمايت نکرد. با اين همه استانداران و برخي از وزراي او به کرسي‌هاي مجلس يازدهم رسيدند.
14 احمدي‌نژادي در مجلس يازدهم
سيدشمس‌الدين حسيني، وزير اقتصاد دولت‌هاي نهم و دهم، از چهره‌هاي شاخص اين طيف است که با رأي مردم تنکابن راهي مجلس شده است. فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي در دولت احمدي‌نژاد هم از کازرون به مجلس رسيد. علي نيکزاد، وزير مسکن و عبدالرضا مصري، وزير رفاه دولت نهم نيز در مجلس يازدهم حضور دارند. البته مصري در مجلس دهم نيز نماينده کرمانشاه بود و در سال آخر به نايب‌رئيسي هم رسيد. اسدالله عباسي و عليرضا بيگي ديگر مجلس‌دهمي‌هايي هستند که بار ديگر از حوزه انتخابيه رودسر و تبريز روانه مجلس يازدهم شدند؛ عباسي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در دولت دهم و بيگي استاندار آذربايجان شرقي در دولت‌هاي نهم و دهم بود. حميدرضا حاجي‌بابايي هم که وزير آموزش و پرورش دولت دهم بود، از حوزه همدان در مجلس يازدهم حضور دارد. او رئيس فراکسيون ولايي مجلس دهم بود و براي کسب کرسي رياست مجلس نيز تلاش‌هايي کرد. علي‌اصغر عنابستاني، رئيس ستاد تبليغات احمدي‌نژاد در سال 84 و استاندار خراسان شمالي در دولت دهم نيز از سبزوار به مجلس رسيد. او البته در دولت نهم فرماندار سبزوار بود. عليرضا شهبازي، استاندار کردستان در دولت دهم نيز از نهاوند راهي مجلس شده است؛ محمود عباس‌زاده‌مشکيني، استاندار ايلام در دولت دهم و وحيد جلال‌زاده، استاندار آذربايجان غربي در دولت دهم نماينده‌هاي کنوني مجلس يازدهم هستند. جلال‌زاده از حوزه انتخابيه اروميه يعني جايي که براي سه دوره نادر قاضي‌پور نماينده بود، به مجلس رسيد. قاضي‌پور از جمله اصولگرايان ردصلاحيت‌شده مجلس دهم به حساب مي‌آيد. دو نماينده ديگر سيدمسعود خاتمي و عليرضا شهبازي نيز در مجلس يازدهم نزديک به احمدي‌نژاد محسوب مي‌شوند. خاتمي، رئيس هلال احمر در دولت‌ نهم بود و شهبازي در دولت دهم استاندار کردستان بود. مهدي سعادتي، استاندار گيلان در دولت دهم، تعداد نيروهاي سياسي نزديک به احمدي‌نژاد در مجلس يازدهم را به عدد 14 مي‌رساند.
فراکسيون دگرگون‌شده زنان
زنان نيز در مجلس يازدهم حضور قابل توجهي دارند. تا اينجا 17 کرسي در بهارستان سهم زنان شده و اگر يکي از زنان در حوزه انتخابيه کرج در مرحله دوم انتخابات پيروز شود، رکورد زنان در مجلس دهم شکسته خواهد شد. پنج نفر از راه‌يافتگان به مجلس يازدهم از حوزه انتخابيه تهران و 12 زن ديگر از حوزه‌هاي انتخابيه ديگر شهرهاي کشور هستند. البته در انتخابات مجلس دهم نيز 18 زن پيروز شده بودند؛ اما شوراي نگهبان پس از انتخابات آراي مينو خالقي، کانديداي اصفهان را باطل کرد. اختلاف نظري که در اين زمينه بين شوراي نگهبان و وزارت کشور شکل گرفت، در نهايت با رأي هيئت حل اختلاف قوا به سود شوراي نگهبان خاتمه پيدا کرد و فراکسيون زنان مجلس دهم با 17 عضو تشکيل شد. عباسعلي کدخدايي آذرماه 97 اعلام کرد باطل‌کردن آراي مينو خالقي به‌دليل انتشار عکس‌هايي ازدست‌دادن او با مردان بوده است. هرچند خالقي اين عکس‌ها را جعلي دانست؛ اما اکنون به نظر مي‌رسد زنان مجلس يازدهم رويکرد متفاوتي را نسبت به مجلس‌دهمي‌ها دنبال خواهند کرد، چراکه هيچ‌يک از زنان مجلس يازدهم از نامزدهاي اصلاح‌طلب نيستند. فاطمه رهبر از چهره‌هاي شناخته‌شده زنان در مجلس يازدهم است. او در سه دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس حضور داشته و عضو حزب مؤتلفه است. رهبر معاونت حمايت و سلامت خانواده کميته امداد امام خميني (ره) را هم در زمان رياست پرويز فتاح بر عهده داشته است.
حضور دوباره پزشکيان از معدود چهره‌هاي نزديک به جريان اصلاحات در مجلس يازدهم مسعود پزشکيان است. پزشکيان از دوره هشتم در مجلس حضور داشته و با احتساب چهار سال مجلس يازدهم، حضور او در بهارستان 16 ساله خواهد شد. او پيش از ورود به مجلس در دولت هشتم اصلاحات وزارت بهداشت را بر عهده داشت. پزشکيان با ليست اميد راهي مجلس دهم شد و چهار سال نايب‌رئيس اول مجلس بود. او هنگام نام‌نويسي براي انتخابات مجلس يازدهم گفت برنامه‌اي براي رياست مجلس ندارد. در شرايطي که علي لاريجاني که 12 سال رياست قوه مقننه را بر عهده داشت، در مجلس يازدهم حضور ندارد. بااين‌حال به نظر مي‌رسد با توجه به ساخت سياسي مجلس يازدهم، پزشکيان براي بازگشت به کرسي نايب‌رئيسي هم کار سختي را در پيش خواهد داشت.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره