خراسان/ « جايگاه حقيقي مردم از منظر امام (ره) » عنوان يادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم اميرحسين يزدان پناه است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
بعيد مي دانم در ميان فعالان سياسي، چه اصلاحطلب و چه اصولگرا، بتوان کسي را پيدا کرد که ادعا کند اعتقادي که امام خميني (ره) به مردم داشت، او هم دارد. باور امام (ره) به مردم به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامي بعد از «باور به خدا» و پيش از «باور به خود» يکي از «سه باور امام رحمةا...» بود. اعتقاد و باوري حقيقي به مردم از سوي سياستمدار و فيلسوفي عارف و خدامدار که در توصيه به نمايندگان مردم گفته بود: «اکثريت هر چه گفتند آراي ايشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد....روي آن مسير راه را برويد، و لو عقيده تان اين است که اين مسيري که ملت رفته خلاف صلاحش است. خوب، باشد. ملت مي خواهد اين طور بکند، به ما و شما چه کار دارد؟ خلاف صلاحش را مي خواهد. ملت رأي داده...»(بيانات امام راحل در جمع نمايندگان مجلس خبرگان قانون اساسي؛ 27 مرداد 58)حتي تکرار اين جملات براي بسياري از فعالان سياسي سخت است چه رسد به اعتقاد به آن و باز چه رسد به اجراي آن. مردي به غايت مردم باور که به کارگزارانش زنهار مي داد که «اين مردمي که شماها را روي کار آوردهاند، اين مردم زاغه نشين که شماها را روي مسند نشاندهاند ملاحظه آن ها را بکنيد و اين جمهوري را تضعيفش نکنيد. بترسيد از آن روزي که مردم بفهمند در باطن ذات شما چيست و يک انفجار حاصل بشود. از آن روز بترسيد که ممکن است يکي از «ايام ا...» - خداي نخواسته - باز پيدا بشود...» دقت در به کاربردن عنوان «ايام ا...» در اين جمله نيز نشان دهنده عمق باور بنيان گذار جمهوري اسلامي به مردم است. کسي که مردم را صاحبان اصلي انقلاب اسلامي مي دانست. در نسبت سنجي ميان مردم و انقلاب اسلامي همين بس که به فرموده رهبر معظم انقلاب، عناصر اصلي که امام در درون اين بناي شامخ و مستحکم کار گذاشته عبارتند از «اسلام، مردم، قانون گرايي و دشمنستيزي» و «...عنصر دومي که امام به آن حداکثر توجه را کرد، عنصر «مردم» بود. تقريباً در همه نظام هاي حکومتي در دنيا، از مردم صحبت مي شود و ...اين ادعاي مردمگرايي وجود دارد؛ اما مهم اين است که حقيقتاً در کجا براي مردم شأن و منزلت و حق و نقش قائل ميشوند. وقتي امام بر روي عنصر «مردم» تکيه مي کرد، لفاظي نميکرد؛ به معناي حقيقي کلمه به اصالت عنصر «مردم» در نظام اسلامي معتقد بود ...».(بيانات در مراسم سالگرد رحلت امام خميني(ره)؛ 14 خرداد 1380) و اساسا پس از قرن ها استبداد و حکمراني پادشاهان بر مردم، اين امام بود که قدرت مردم را شناخت و آن ها را به جايگاه واقعي شان يعني تعيين سرنوشت کشور برگزيد: «به نظر ما يکي از بزرگ ترين هنرهاي امام راحل ما اين بود که نيروي مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت و به مردم اعتماد کرد.» (بيانات رهبر انقلاب در ديدار شرکت کنندگان در همايش کنفرانس وحدت اسلامي؛ 30 مرداد 85) قدرت و جايگاهي که حضرت آيت ا... خامنه اي نيز در پيامي که به مناسبت اولين سالگرد رحلت امام خميني (ره) در خرداد 69 صادر کردند و از آن به عنوان منشور رهبري انقلاب ياد مي شود نيز به تصريح آمده است: «...نظام اسلامي متکي به مردم و متعلق به مردم و در اختيار مردم خواهد بود...» اين تعابير بخش هايي کوتاه از توصيفات امامين انقلاب درباره جايگاه حقيقي مردم در منظومه انقلاب اسلامي است. جايگاهي که اگر از سوي همه بخش ها درک شود آن گاه قواي سهگانه شاني جز خدمت، خدمت و خدمت واقعي و نه نمايشي به مردم نخواهند داشت و سياستورزان و رسانه ها و ...، به جاي طراحي براي به قدرت رساندن هم قبيله اي خود، به دنبال کساني خواهند بود که دردهاي واقعي مردم را ميشناسند و براي درمان آن، راه حل و برنامه دارند.
بازار