سرمقاله اعتماد/ وقتی مترو توسط مسافران «دور» میخورد

اعتماد/ « وقتي مترو توسط مسافران «دور» ميخورد » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته رضا استادي است که ميتوانيد آن را در ادامه بخوانيد:
روايت شده در سالهاي پس از انقلاب که ايرانيان غيور و خلاق به دلايل گوناگون عازم خارج از کشور ميشدند، با سکوت طولاني در خارج از ايران و نياز مبرم به تلفن، دست به ابتکارهاي جالبي ميزدند و با به کارگيري سکههاي ايراني و سکههاي يخي به جاي تلفن فناوري تلفنهاي راه دور را به زمينِ گرم زده و گاه از شدت استفاده از تلفن، شرکتهاي مخابراتي را تا مرز ورشکستگي پيش ميبردند. اصولا فناوري چيزي نيست که ايراني جماعت حريف آن نشود و هر تمهيدي که از سوي شرکتهاي اين حوزه انديشيده شود، روزي بالاخره توسط ايرانيان غيور به زانو درخواهد آمد. با اين مقدمه نکتهاي که مدتهاست در متروي تهران رواج يافته را شرح ميدهم. در برخي ايستگاهها که محل تلاقي دو خط مترو است، برخي مسافران که بايد خط عوض کنند، پيش از ادامه مسير در خروجيهاي تعبيه شده کارت ميزنند و ادامه مسير را به صورت رايگان ميهمان شرکت مترو ميشوند! تصور کنيد فردي که مثلا از ايستگاه کهريزک در خط يک، عازم ايستگاه قائم است، با پياده شدن در ايستگاه بهشتي، کارت خروج ميزند و سپس در ادامه سفر خود عملا هزينهاي پرداخت نميکند. همچنين فردي که از ايستگاه کهريزک عازم ايستگاه تجريش ميشود؛ اين فرد هم ميتواند لحظهاي با پياده شدن در ايستگاه شهيد بهشتي، از خروجي نزديک به سکو استفاده کرده و پس از زدن کارت دوباره سوار مترو شود. شرکت مترو در سالهاي دور با اختصاص کارتهاي يکساله و پيشنهاد شيوههاي مختلف براي پرداخت هزينه سفر اين امکان را فراهم ميکرد افرادي که تعداد دفعات استفاده بيشتري از مترو دارند، با خريد کارتهاي يکساله بتوانند هزينه يکسال سفر را يکجا پرداخت کنند. طبيعتا شرکت مترو نيز به جاي آنکه به شکل روزانه هزينه سفر را از مسافران دريافت کند، به شکل يکجا دريافت ميکرد. در صورت وجود يک سيستم اصولي در مديريت، اين کار ميتوانست فايدههاي مختلفي داشته باشد اما ظاهرا در مترو هم اغلب مجموعههاي غيرخصوصي، انگيزهاي براي برنامهريزيهاي بلندمدت وجود ندارد و مديران اين مجموعه نيز ترجيح ميدهند همان روال تکراري، سنتي و غيرخلاق را براي فعاليتهاي خود در پيش بگيرند.