نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

توئیتر فیلتره؟ بله / داری؟ نه‌بابا مگر نماینده مجلسم! 

منبع
عصر ايران
بروزرسانی
توئیتر فیلتره؟ بله / داری؟ نه‌بابا مگر نماینده مجلسم! 

عصر ايران/ متن پيش رو در عصر ايران منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

اگر توئيتر يا تلگرام بد است فيلتر کن و خودت هم بيا بيرون، اگر تشخيص داده‌اي که خوب است و بايد حضور داشته باشيد پس لطفا اين خير و برکت را به ديگران هم روا داريد. 

درچند روز گذشته از طرف نمايندگان مجلس خبر طرحي به عنوان «ساماندهي پيام‌رسان‌هاي اجتماعي» منتشر شد که با بهت و تعجب زيادي همراه گشته است.

طرحي که در صورت تصويب احتمالا باعث مسدود شدن همه پيام‌رسان‌هاي خارجي مي‌شود. طرح را گروهي از نمايندگان مجلس پيشنهاد داده‌اند و براي تبديل شدن به قانون بايد در صحن علني به تصويب برسد.بر اساس اين طرح تمام پيام‌رسان هاي خارجي ملزم به ثبت در سامانه «پنجره واحد» از طريق يک شرکت داخلي هستند!

با ديدن اين خبر سيل پرسش‌هاست که از هر طرف ذهن شروع به غليان مي‌کند.

پرسش اين است در صورتي که حتي يک پيام‌رسان خارجي در کشور ما دفتر و نماينده رسمي ندارد چگونه چنين اقدامي امکان پذير است؟ 

چگونه آنها در سامانه «پنجره واحد» از طريق يک شرکت داخلي ثبت نام کنند؟ يا با اين طرح مجوز به شرکت‌هاي داخلي داده مي‌شود که به عنوان نماينده آن پيام‌رسان‌هاي خارجي در ايران فعاليت خود را شروع کنند؟

آيا از اين طريق مي‌خواهند چند پيام‌رسان معدود باقيمانده هم فيلتر شود؟ بايد به اين نمايندگان ملت گفت واقع‌بين باشيد، مگر تلگرام و توئيتر که فيلتر شده از دايره ارتباطات مردم و اطلاع رساني حذف شد؟

آيا واقعا بايد يادآوري کنيم که از پايگاه اطلاع رساني دولت تا وزارت خارجه، وزارت بهداشت و ... خبرگزاري‌هاي رسمي وابسته و غير وابسته به دولت، صداوسيما و ... همگي در تلگرام و توئيتر بيشترين فعاليت را دارند.

آيا يادتان رفته است که بعد از فيلتر تلگرام همگي براي مدتي فعاليت در تلگرام را قطع کردند ولي آرام، آرام دوباره به دامان پيام‌رسان فيلتر شده برگشتند و هم اکنون همه با هم خوش و خرم در تلگرام فعاليت داريم ولي فقط يک اعصاب خردي دائمي به اسم تهيه پروکسي و فيلترشکن جز دغدغه‌هاي روزانه مان شده است.

توئيتر هم دست کمي از تلگرام ندارد و از رئيس جمهور تا رئيس مجلس، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزرا، نمايندگان مجلس، بسياري از مديران و سردارن سپاه و ... در توئيتر فعال هستند. 

طنز ماجرا اينجاست که گويا از 40 نماينده امضا کننده چنين طرحي 28 نفر خود در توئيتر فيلتر شده حساب کاربري (اکانت) دارند و هر روز از اين طريق به بيان ديدگاه‌ها و فعاليتهايشان مي‌پردازند!

اساسا اين فيلتر و ممنوعيت و اين حضورها و فعاليت‌هاي ممنوعه به چه معناست؟ آيا آن پيام‌رسان علي رغم فيلتر بودن باز تاثيرگذارتر و مهم‌تر از راه‌هاي ارتباطي ديگر است؟

اگر در آن پيام رسان فعاليد يعني منظورتان اين است که نبايد فيلتر باشد؟ اگر فيلتر است پس چرا در آن فعاليت داريد؟ اين يک نوع اعتراض مدني است؟ آيا پشت پرده اتفاقات ديگري در جريان است؟

اين هستِ مشروط، اين حضور با تبصره و تک ماده و ... چرا بايد هميشه با ما همراه باشد، اگر بد است فيلتر کن و خودت هم بيا بيرون، اگر تشخيص داده‌اي که خوب است و بايد حضور داشته باشيد پس لطفا اين خير و برکت را براي ديگران هم روا داريد.

واقعا چنين تناقض و پارادکسي را نمي‌شود درک کرد، اين تناقض‌ها باعث مي‌شود اصل و اساس بسياري مفاهيم مانند پايبند بودن به قوانين و قانونمندي زير سوال قرار گيرد.


وقتي جواني يا هر شخصي مي‌گويد اگر بد است چرا خودشان استفاده مي‌کنند و ... در واقع از درون التزام و تعهد او به بسياري از پايبندي‌هاي اخلاقي، اجتماعي هم از بين مي‌رود.

يعني در تمام اين دستگاه‎هاي عريض و طويل اين مملکت، از خيل عظيم کارشناسان و مشاوران کسي نيست چنين مسائل ساده و بديهي را به سمع و نظر اين نمايندگان مجلس برساند؟

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره