logo
برگزیده
تحلیل ها

متهم گرانی خودرو کیست؟

منبع
روزنامه شهروند
بروزرسانی
متهم گرانی خودرو کیست؟

روزنامه شهروند/متن پيش رو در شهروند منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 اين‌ بار اولي نيست که انتشار تصاوير هوايي از پارکينگ خودروسازان حاشيه‌ساز مي‌شود و هر بار هم خودروسازان احتکار را تکذيب کرده‌اند و توپ گراني به زمين تقاضاهاي سوداگرانه خريداران افتاده است. با اين حال کميته مستقلي ماجرا را به صورت دقيق بررسي و نتيجه را اعلام نکرده است.

انتشار تصاوير عجيب از دپوي خودرو در بابل واکنش‌هاي زيادي را در فضاي مجازي به دنبال داشت. يک عکاس صداوسيما تصويري هوايي از کارخانه ايران‌خودرو بابل منتشر کرد که نه‌ تنها انبار کارخانه که زمين‌هاي اطراف کارخانه هم محل دپوي خودروهاي توليدي شده است. اين تصاوير نشان مي‌داد که فقط تعداد اندکي از خودرو‌ها از پارکينگ خارج شده‌اند. ايران‌خودرو درباره اين تصاوير پاسخ داد که زمين‌هاي اطراف اين کارخانه خريداري شده تا خودرو‌هايي که نقص فني دارند در آن نگهداري شوند.
البته اين‌ بار اولي نيست که انتشار تصاوير هوايي از پارکينگ خودروسازان حاشيه‌ساز مي‌شود و هر بار هم خودروسازان احتکار را تکذيب کرده‌اند و توپ گراني به زمين تقاضاهاي سوداگرانه خريداران افتاده است. با اين حال کميته مستقلي ماجرا را به صورت دقيق بررسي و نتيجه را اعلام نکرده است.

صعود تند خودرو
جهش عجيب قيمت خودرو در روزهاي اخير حواشي بسياري را به دنبال داشته است. فروشندگان بازار خودرو مي‌گويند که در يک هفته قيمت خودرو حدود ٣٠‌درصد رشد داشته است. بهاي پژو ۲۰۶ تيپ ۲ از ۱۵۹‌ميليون تومان در پانزدهم شهريور به قيمت ۱۷۵‌ميليون تومان رسيد و مدل فول اين خودرو که پانزدهم شهريور ۱۶۳‌ميليون تومان قيمت داشته است به قيمت ۱۷۸‌ميليون تومان افزايش يافت.
همچنين خودروهاي پژو ۲۰۶ اس دي، پژو ۴۰۵ جي‌ال‌ايکس و پژوپارس ساده که در پانزدهم شهريور به ترتيب ۱۹۳، ۱۴۱ و ۱۷۵‌ميليون تومان قيمت داشتند، به قيمت ۲۱۵، ۱۶۰ و ۱۹۰‌ميليون تومان رسيده‌اند. خودروهاي تيبا ‌هاچ‌بک هم از ۱۰۸‌ميليون تومان به ۱۱۹‌ميليون و ۵۰۰‌هزار تومان رسيده است و خودرو کوييک دنده‌اي که ۱۲۱‌ميليون تومان قيمت داشته است به قيمت ۱۳۴‌ميليون تومان قيمت جهش داشت.
بيشترين افزايش قيمت مربوط به خودروهاي مونتاژ است؛ به ‌طوري که سوزوکي گراند ويتارا که ۷۹۰‌ميليون تومان قيمت داشته است، به ۹۴۱‌ميليون تومان رسيده است در اين بين اما کيا سراتو مونتاژ که  ۶۶۰‌ميليون تومان قيمت داشته به قيمت ۶۵۲ ‌ميليون تومان رسيده است.

هشدار روحاني به وزارت صنعت
صعود سريع قيمت خودرو ظرف يک هفته واکنش حسن روحاني، رئيس‌جمهوري، را به دنبال داشت. روحاني که پيش از اين در ارديبهشت‌ رضا رحماني، وزير صنعت، را به بهانه ناتواني در کنترل بازار خودرو برکنار کرده بود، بار ديگر مديران اين وزارتخانه را مورد خطاب قرار داد و تأکيد کرد که اجازه ندهند سوداگران در بازار خودرو جولان دهند.
اين هشدار روحاني و انتشار تصاوير خودروهاي دپو موجب شد که ديروز مديران وزارت صمت با رسانه‌ها مصاحبه کنند و از دلايل گراني خودرو حرف بزنند و البته باز توپ گراني خودرو به زمين مردم افتاد.
وزارت صنعت: مردم مقصرند
جعفر سرقيني، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، ديروز در حاشيه نشست هفتگي دولت به خبرنگاران رسانه‌ها گفت که قيمت‌هاي بازاري خودروها غيرواقعي است و تفاوت قيمت کارخانه‌اي و بازاري خودروها نبايد اين‌قدر زياد باشد. او ادامه داد:   «گراني خودرو در بازار بيشتر رواني است و مردم دوست دارند پول‌هاي در دست خود را تبديل به کالا کنند.»
او درباره تصاوير خودروهاي دپوشده بابل هم توضيح داد:   «خودروسازان مي‌دانند اين کار جرايم سنگيني دارد و بعيد مي‌دانم با هدف افزايش قيمت آن را انجام داده باشند ولي ما دستور داديم موضوع را بررسي کنند و به مردم نتيجه کار را اطلاع مي‌دهيم.» سهيل معمارباشي، مديرکل صنايع خودرو و نيرومحرکه وزارت صمت هم  ماجراي جهش يک هفته‌اي قيمت خودرو را به ريزش شاخص بورس و رشد قيمت طلا هم مربوط دانست و گفت: «در شرايطي که تقاضاي منطقي و مصرفي باشد توليد خودرو مي‌تواند منجر به کاهش قيمت‌ها شود. در حال حاضر تقاضا براي خريد خودرو منطقي نيست و راهي براي سرمايه‌گذاري است. در روزهاي اخير هم با کاهش شاخص بورس، نقدينگي به سمت بازار خودرو سرازير شده است، زماني که شاخص بورس افت و نرخ سود بانک‌ها کاهش پيدا کند پول‌هاي سرگردان به اين سمت سوق پيدا مي‌کنند. نبايد فراموش کرد تمامي بازارها بر يکديگر اثر گذارند به همين دليل نبايد بازار خودرو را جدا از بازارهاي ديگر در نظر گرفت.»

مردم خودرو نمي‌خرند و بازار راکد است
در شرايطي که مديران وزارت صنعت جهش قيمت خودرو را به تقاضاهاي سوداگرانه نسبت مي‌دهند و دپوي خودرو به وسيله خودروسازان را رد مي‌کنند، فعالان بازار به رکود سنگين معاملات خودرو اشاره مي‌کنند و مي‌گويند که تقاضاي چنداني در بازار آزاد وجود ندارد و تزريق خودرو به بازار از سوي خودروسازان به حداقل رسيده است.»
جعفر سرقيني، سرپرست وزارت صمت و خودروسازان، ديروز مدعي افزايش توليد و عرضه خودرو در‌ سال جاري شده و گفته است: «در ماه‌هاي اخير با اينکه ارز کمتري دريافت کرديم و به خودروساز‌ان تسهيلاتي پرداخت نشد حدود ٤٠٠‌هزار دستگاه خودرو تا شانزدهم شهريور توليد کرديم. از اين تعداد نزديک به ٣٢٥‌هزار خودرو به بازار عرضه شده و بنابراين توليد نسبت به ‌سال گذشته ٢٠‌درصد و عرضه حدود ٥‌درصد افزايش داشته است.»

در مقابل سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران اتومبيل، به ايرنا گفته است که عرضه خودرو از سوي خودروسازان به حداقل ممکن رسيده است و عمده قيمت‌گذاري‌هاي اخير بازار خودرو از سوي افرادي است که خودرو ثبت نام کرده و تحويل گرفته‌اند. او تأکيد کرده است نمايشگاه‌داران هيچ سهميه خودرويي ندارند و نقشي در قيمت‌ها بازي نمي‌کنند.
آرش رازاني، کارشناس صنعت خودرو، درباره اين ادعاها به «شهروند» مي‌گويد که خودروسازان در شرايطي هستند که بايد حدود ٨٠‌درصد خودروهاي توليدي خود را بابت ثبت نامي‌هاي معوق آن هم با قيمت مصوب تحويل دهند و بنابراين دپوي خودرو براي آنها توجيه عقلاني و اقتصادي ندارد؛ زيرا خودروسازان پس از تحويل خودروهاي معوق مي‌توانند توليدات خود را در قالب فروش فوري و به نرخ روز عرضه کنند. بنابراين به نفع خودروسازان است که خودروهاي خود را زودتر تکميل کنند و به افراد ثبت نامي تحويل دهند، نه اينکه خودروها را دپو کنند.
البته ناگفته نماند که در سال‌هاي گذشته درباره هويت افرادي که براي خودرو ثبت نام مي‌کنند اما و اگرهاي بسياري وجود دارد و افراد زيادي معتقدند که اين ثبت نام‌ها به صورت صوري يا با ربات‌ها انجام مي‌شود و متقاضيان مصرفي موفق نمي‌شوند براي خودروهاي پيش‌فروش ثبت‌نام کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره