نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

اشرفی‌اصفهانی: پناهیان از جایگاه شهید محراب بهره برداری نکند

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
اشرفی‌اصفهانی: پناهیان از جایگاه شهید محراب بهره برداری نکند

آرمان ملي/  متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
   
حجت‌الاسلام محمد اشرفي‌اصفهاني فرزند شهيد محراب آيت‌ا... اشرفي‌اصفهاني است که در دور دوم و سوم مجلس شوراي اسلامي نماينده مجلس بوده و در شرايط کنوني مديريت مجتمع بزرگ فرهنگي و مذهبي اميرالمومنين را در غرب تهران برعهده دارند. براي تحليل و بررسي آخرين تحولات سياسي کشور «آرمان ملي» با ايشان گفت‌وگو کرده است؛ گفت‌وگويي که در نهايت به انتقاد از ‌پناهيان منجر شد. اشرفي‌اصفهاني معتقد است که آقاي پناهيان در حالي در حوزه‌علميه اشرفي‌اصفهاني فعاليت مي‌کند که به جاي قرار گرفتن در مسير اعتدالي و عقلايي شهيد محراب به دنبال جهت‌گيري خاص سياسي و تربيت افرادي است که با وي همسو باشند. اشرفي‌اصفهاني البته در اين گفت‌وگو به اصلاح‌طلبان توصيه مي‌کند اگر قصد دارند در انتخابات آينده گام بلندي بردارند و مديريت کشور را در مسير عقلايي ادامه بدهند راهي جز کشاندن آقاي ناطق‌نوري به صحنه انتخابات ندارند و آقاي ناطق‌نوري تنها کسي است که مي‌تواند کشور را در مسير عقلايي مديريت کند. در ادامه ماحصل اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد. 
 در شرايطي اصولگرايان مجلس را به دست گرفته‌اند که تضارب آرا در درون مجلس صورت نمي‌گيرد و اکثريت مجلس‌ داراي يک مشي فکري هستند. يکدست شدن مجلس چه پيامدهايي براي جايگاه مجلس خواهد داشت؟
مجلس شوراي اسلامي داراي جايگاه رفيعي در تصميم‌گيري‌هاي کشور است و اين جايگاه بايد همواره حفظ شود. بنده در دور دوم و سوم که در دوران حيات حضرت امام بود به عنوان نماينده در مجلس حضور داشتم. وضعيت مجلس در آن زمان با امروز بسيار متفاوت بود.در آن مقطع زماني مردم با عشق و علاقه نمايندگان خود را انتخاب مي‌کردند و به عنوان يک تکليف شرعي و الهي به صحنه مي‌آمدند.اين وضعيت درباره نمايندگان نيز وجود داشت و نمايندگان براساس تکليف شرعي وارد ميدان مي‌شدند.اين در حالي است که در شرايط کنوني هدف کساني که به عنوان کانديداي انتخاباتي وارد صحنه مي‌شوند مانند گذشته خدمت کردن به مردم نيست.اغلب اين افراد به دنبال کسب موقعيت هستند که پس از مدتي از اين موقعيت استفاده کنند. از سوي ديگر اغلب اين افراد جزو گروه‌ها و باندهاي سياسي هستند و به منافع سياسي خود فکر مي‌کنند.در سال‌هاي اخير بسياري از وعده‌هايي که نمايندگان به مردم داده‌اند محقق نشده است. به همين دليل نيز اعتماد مردم نسبت به  کارايي مجلس نسبت به گذشته کاهش پيدا کرده است.
 چرا نمايندگان در تحقق مطالبات مردم ناکام بوده‌اند؟

هنگامي که انگيزه‌ها الهي نباشد و هدف خدمت به مردم و کشور نباشد، به صورت طبيعي مطالبات واقعي مردم تحقق پيدا نمي‌کند.اگر به وضعيت مجلس در پس از انقلاب اسلامي توجه کنيم، متوجه مي‌شويم جايگاه مجلس در هر دوره نسبت به دوره گذشته تنزل داشته است.در مجالس اول انقلاب، افراد شناسنامه‌دار که مورد قبول مردم بودند در مجلس حضور پيدا مي‌کردند. اين در حالي بود که از همه طيف‌هاي فکري در مجلس حضور داشتند. با اين وجود امروز چنين وضعيتي در مجلس وجود ندارد و افرادي وارد مجلس شده‌اند که از هويت مشخصي برخوردار نيستند. ضمن اينکه تضارب آرا نيز در مجلس وجود ندارد و مجلس در اختيار يک طيف فکري قرار گرفته است.واقعيت اين است که مطالبات مردم از سوي مجلس و دولت محقق نشده است. اين مسأله تنها مختص به مجلس نبوده؛ بلکه درباره دولت نيز وجود دارد.اين مساله سبب شده انگيزه‌هاي مردم براي حضور در صحنه کاهش پيدا کند. به همين دليل نيز در انتخابات اخير مجلس در تهران حدود 20 درصد مردم مشارکت داشتند.
 اصولگرايان پس از شکست‌هاي پياپي در انتخابات گذشته در انتخابات مجلس يازدهم دوباره موفق شدند اکثريت کرسي‌هاي مجلس را به دست بگيرند. اين در حالي است که به نظر مي‌رسد عزم خود را براي تصاحب رياست‌جمهوري نيز جرم کرده‌اند. از ديدگاه شما اصولگرايان با چه استراتژي‌اي به دنبال پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري خواهند بود؟
هنگامي که برخي افراد که بايد به مجلس مي‌آمدند نيامدند و صلاحيت آنها رد شد، اميد مردم نسبت به مجلس کمرنگ شد. در چنين شرايطي يک مجلس يکدست شکل گرفت که بدون وجود مخالف مي‌تواند طرح‌هاي خود را تصويب کند. واقعيت اين است که بسياري از مشکلات مجلس به دليل رويکرد نهادهاي نظارتي نسبت به ردصلاحيت چهره‌هاي سياسي است. اگر با سعه‌صدر بيشتري با موضوع تأييد صلاحيت‌ها برخورد مي‌شد شايد جايگاه مجلس تا اين اندازه تنزل پيدا نمي‌کرد. شرايط به شکلي است که کساني که داراي تخصص و تعهد لازم براي نمايندگي هستند به‌دلايل سياسي تاييدصلاحيت نمي‌شوند و در مقابل افرادي تأييد مي‌شوند که گاه از کارايي و توانايي کافي برخوردار نيستند. در چنين شرايطي مردم انگيزه خود را از دست مي‌دهند و در انتخابات مشارکت نمي‌کنند. به‌همين دليل نيز اصولگرايان موفق شدند اکثريت مجلس را به دست بگيرند.امروز ما شاهد هستيم طيف احمدي‌نژاد در مجلس تأثيرگذار است و برخي از وزرا و نزديکان ايشان در مجلس حضور دارند. کساني که در گذشته مسئوليت داشته‌اند و عملکرد مناسبي از خود بروز نداده‌اند.
 طيف احمدي‌نژاد به چه ميزان در مناسبات مجلس تأثيرگذار خواهد بود؟آيا اين طيف از مجلس يک سکو خواهد ساخت که به رياست‌جمهوري دست پيدا کند؟
آقاي احمدي‌نژاد از همان ابتدا در حدو اندازه‌هاي رياست‌جمهوري نبود و امروز نيز اين وضعيت براي ايشان وجود دارد. شواهد نشان مي‌دهد آقاي احمدي‌نژاد بي‌ميل به حضور در انتخابات رياست‌جمهوري آينده نيست. با اين وجود‌ با توجه به عملکرد و رفتار ايشان احتمال ردصلاحيت‌شان بالاست و به احتمال زياد امکان حضور در انتخابات را پيدا نخواهند کرد.در اغلب کشورهاي جهان کساني که يک يا دو بار رئيس‌جمهور بودند ديگر تمايلي به حضور در انتخابات ندارند. اين در حالي است که در ايران چنين وضعيتي وجود ندارد و برخي افراد مانند احمدي‌نژاد همواره به دنبال حضور مجدد در انتخابات هستند که رويکرد مناسبي نيست. به همين دليل نيز اگر آقاي احمدي‌نژاد وارد انتخابات نشود در نهايت به سود خود ايشان است.
  اصولگرايان عزم جدي براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري دارند اما جريان اصلاحات از پويايي و تکاپوي لازم در اين زمينه برخوردار نيست؛ چرا انگيزه اصلاح‌طلبان نسبت به گذشته کاهش پيدا کرده است؟
بسياري از شخصيت‌هاي برجسته جريان اعتدال و اصلاحات به دليل شرايط موجود و نابرابري در فرصت‌هاي سياسي انگيزه خود را از دست داده‌اند. متأسفانه انگيزه‌هاي معنوي و الهي خدمت، در بين برخي مسئولان وجود ندارد و همين مساله انگيزه‌ها را کاهش داده است.نکته ديگر اينکه هنوز چشم‌انداز آينده جريان اصلاحات مشخص نيست که آيا کساني قصد دارند در انتخابات آينده رياست‌جمهوري کانديدا شوند يا خير.از سوي ديگر عملکرد ضعيف  دولت آقاي روحاني نيز مزيد بر علت شده تا مشکل اصلاح‌طلبان براي آينده بيشتر شود.مشکلات معيشتي و اقتصادي که امروز مردم با آن مواجه هستند يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي جريان اصلاحات براي اقناع عملکرد خود و دولت آقاي روحاني بوده است.آقاي روحاني اصلاح‌طلب نيست و مدعي اصلاح‌طلبي نيز نبوده است. با اين وجود با حمايت اصلاح‌طلبان و آيت‌ا... هاشمي در انتخابات به پيروزي رسيد. در شرايط کنوني ذائقه مردم به دليل وضعيت موجود کشور تلخ شده است و اگر اصلاح‌طلبان قصد داشته باشند از يک چهره اصولگرا حمايت کنند دوباره به «روحاني دوم» تبديل خواهد شد.اگر اصلاح‌طلبان قصد دارند در انتخابات آينده تأثيرگذار باشند بايد به دنبال معرفي فردي باشند که مورد تأييد هر دو جريان سياسي کشور باشد.
اين فرد مي‌تواند آقاي لاريجاني باشد؟
خير؛ به نظر بنده آقاي لاريجاني از چنين پتانسيلي برخوردار نيست که هر دو جريان سياسي کشور روي ايشان اجماع کنند. بنده معتقدم در شرايط کنوني اگر جريان اصلاحات به دنبال حضور آقاي ناطق‌نوري در انتخابات باشد اين احتمال وجود دارد که طيف‌هايي از جريان اصولگرايي نيز از ايشان حمايت کنند. در نتيجه بهترين گزينه براي حفظ گفتمان اعتدال و عقلانيت در کشور آقاي ناطق‌نوري است. اصلاح‌طلبان بايد به دنبال اقناع ايشان براي حضور در انتخابات باشند.بنده با آقاي ناطق‌نوري روابط حسنه‌اي دارم و اطلاع دارم که ايشان علاقه‌اي براي حضور در انتخابات ندارد.
 چرا اين تمايل وجود ندارد؟
آقاي ناطق‌نوري از برخي اتفاقات دلزده شده و به همين دليل از انگيزه کافي براي حضور در صحنه برخوردار نيست.در سال 92 نيز قبل از اينکه نگاه‌ها به سمت آقاي روحاني معطوف شود بسياري از صاحب‌نظران بهترين گزينه براي مديريت کشور را آقاي ناطق‌نوري مي‌دانستند. بنده چندين‌بار در اين زمينه با آقاي هاشمي صحبت کردم و هر بار ايشان آقاي ناطق‌نوري را بهترين گزينه براي مديريت کشور معرفي مي‌کردند.آقاي ناطق‌نوري از منطق و مديريت بالايي برخوردار است و با رويکرد عقلايي که  دارد مي‌تواند به وضعيت امروز جامعه رسيدگي کند.آقاي لاريجاني در مرحله بعد قرار مي‌گيرد. اين در حالي است که فضا عليه آقاي لاريجاني به دليل تندروي‌هاي احمدي‌نژاد مسموم است.
  يکي از مولفه‌هاي فکري بارز و تأثيرگذار گفتمان تحول‌خواهي و اصلاحات در ايران مراجع نوانديش و مترقي هستند که آيت‌ا... صانعي يکي از تأثيرگذاترين اين افراد بود. فقدان اين عالم وارسته چه پيامدهايي براي جريان تحول‌خواه ايران به همراه خواهد داشته است؟

رحلت آيت‌ا... صانعي خسران بزرگي براي جامعه حوزوي و دانشگاهي و مردم کشور به بود. بدون‌ترديد اگر بحران کرونا وجود نداشت و خود ايشان نيز به رعايت مسائل بهداشتي تأکيد نداشت جمعيت عظيمي از دوستداران اين عالم وارسته براي بدرقه ايشان به منزل ابدي به قم سرازير مي‌شدند. آيت‌ا...صانعي يکي از شاگردان برجسته حضرت امام بودند که در کلاس‌هاي حضرت امام مشارکت و فعاليت جدي داشتند و همواره مباحثه ايشان به عنوان شاگرد و حضرت امام به عنوان استاد پروشور و پربار برگزار مي‌شد. در برخي اوقات مباحثه ايشان با حضرت امام حتي به بيرون از کلاس کشيده مي‌شد و بسياري از طلبه‌ها دور اين مباحثه‌ها جمع مي‌شدند تا در نهايت به نتيجه برسند.بنده لازم مي‌دانم در اين زمينه از صداوسيما گلايه کنم که نسبت به درگذشت چنين عالم برجسته‌اي عملکرد خوبي نداشت و با کم‌لطفي نسبت به اين موضوع برخورد کرد.آقاي صانعي کسي بود که پس از رحلت حضرت امام در باب موضوع جانشيني ايشان در مجلس خبرگان ثبوتا و اثباتا از رهبري آيت‌ا... خامنه‌اي حمايت کردند و ايشان را بهترين گزينه براي جانشيني حضرت امام معرفي دانستند.پس از درگذشت آيت‌ا... صانعي نيز مقام معظم رهبري به مناسبت رحلت ايشان پيام تسليت صادر کردند. در نتيجه صداوسيما هيچ عذر و بهانه‌اي براي پوشش مراسم تشييع ايشان و تشريح ديدگاه‌ها و زندگي اين عالم وارسته نداشته است.
  آقاي پناهيان در مسجد اميرالمومنين و حوزه علميه شهيد محراب آيت‌ا...‌اشرفي‌اصفهاني تدريس مي‌کند. چرا ايشان اين مکان را براي فعاليت‌هاي خود در نظر گرفته و آيا فعاليت ايشان مورد تأييد شما به عنوان متولي حوزه علميه اشرفي‌اصفهاني است؟
مسجد اميرالمومنين يک مجموعه فرهنگي و مذهبي است که از سال 1372 فعاليت خود را آغاز کرده و امروز به يکي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين مجموعه‌هاي فرهنگي و مذهبي تهران تبديل شده است. زماني که بنده مسئوليت اين مرکز را برعهده گرفتم منطقه کنوني که مجتمع در آن قرار دارد نه آب داشت و نه برق؛ و با تلاش‌هاي شبانه‌روزي ما اين مسجد براي اين منطقه از تهران منشأ خير و برکت بوده و امروز به يکي از آبادترين مناطق تهران تبديل شده است.اين مجتمع مورد تاييد همه شهرداران تهران بوده و بسياري از مقامات ارشد نظام از جمله آيت‌ا... هاشمي، رئيس دولت اصلاحات، آيت‌ا... سيد‌حسن خميني و آقاي ناطق‌نوري در اين مسجد مراسم سخنراني داشته‌اند. در گذشته ما با اوقاف درباره اين مجتمع مشکلاتي داشتيم که بنده به مقام معظم رهبري نامه نوشتم و ايشان با عنايت و لطف خود به بنده و شهيد محراب آيت‌ا... اشرفي‌اصفهاني اين مشکل را حل کردند. در نتيجه اين مجتمع يکي از مهم‌ترين مجتمع‌هاي فرهنگي و مذهبي تهران به شمار مي‌رود. آقاي پناهيان از طريق يکي از هيات امناي مسجد که با ايشان همراه و همسو بودند با مجتمع اميرالمومنين آشنا شدند و براي مدتي نيز به عنوان يکي از اعضاي هيات امناي مسجد فعاليت مي‌کردند. پس از مدتي ايشان عنوان کردند قصد دارند با کمک شما و در راستاي سياست‌هاي مجتمع حوزه علميه آيت‌ا... اشرفي‌اصفهاني را راه‌اندازي کنند. با اين وجود پس از مدتي مشخص شد ايشان قصد ديگري دارد و به جاي ادامه روش و منش شهيد محراب به دنبال تربيت طلبه‌هايي است که با ديدگاه‌هاي خود ايشان همراهي و همسويي داشته باشند.به نظر مي‌رسد هدف ايشان اين است که از نام و اعتبار آيت‌ا... اشرفي‌اصفهاني بهره‌برداري کند. بنده شفافيت را در کار آقاي پناهيان نديدم و به همين دليل اين مشکل را با برخي علما از جمله آيت‌ا... اعرافي مسئول حوزه علميه قم عنوان کردم. در شرايط کنوني ما از حضور ايشان در اين مکان رضايت نداريم و حضور ايشان از نظر شرعي اشکال‌دار است. به همين دليل آقاي پناهيان به نظرم در مکاني غصبي تدريس مي‌کند که داراي اشکال است.حوزه علميه آيت‌ا... اشرفي‌اصفهاني بايد در مسير ديدگاه‌ها اعتدالي و سازنده شهيد محراب حرکت کند و ساده‌زيستي و تقوا را بين مردم گسترش دهد و جاي تربيت افراد با جهت‌گيري‌هاي خاص سياسي نيست. به همين دليل توصيه ما به آقاي پناهيان اين است که هرچه زودتر اين مکان را تخليه کنند و تحويل بدهند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره