نماد آخرین خبر

سرمقاله ایران/ برجام برای مردم و امنیت ملی

منبع
ايران
بروزرسانی
سرمقاله ایران/ برجام برای مردم و امنیت ملی

ايران/ « برجام براي مردم و امنيت ملي » عنوان يادداشت روزنامه ايران به قلم علي ربيعي(دستيار ارتباطات اجتماعي رياست‌جمهوري و سخنگوي دولت) است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
امريکا سي روز پيش در اقـــــدامي خــــلاف حقـــوق بين‌المـــللي خواســت تا سازوکار ماشه را به‌کار بيندازد. شواهد نشان مي‌دهد ايران مي‌تواند شاهد موفقيت ديگـــ ري در چارچوب ديپلماسي چندجانبه‌گرا و ناکامي امريـــکا در اســـتفاده از سياست يک‌جانبه‌گرايي و شکست اين کشور در استفاده از مکانيسم ماشه باشد. دولت امريکا تنها با ايران در تنش نيست اما در هيچ‌کدام از بحران‌هاي خودساخته‌اش تا اين حد در عرصه بين‌المللي کم‌اعتبار نشده است.
يک دهه قبل، حتي باور کردني هم نبود که امريکا چنان منزوي شود که متحدان سنتي‌اش در اروپا نيز از اين دولت رويگردان شوند و با صداي بلند به خواسته‌هاي آن «نه» بگويند. باورنکردني‌تر اينکه اين ايستادگي دسته جمعي در مهم‌ترين نهاد امنيتي جهان براي نجات توافقي انجام بگيرد که ايران در محور آن قرار دارد. يادمان نرفته است که دولت امريکا در آن سال‌ها تنها با اشاره‌اي مي‌توانست قدرت‌هاي کوچک و بزرگ جهان را براي تصويب شش قطعنامه عليه ايران همراه سازد، ولي امروز کشورهاي همراهي‌کننده امريکا در جامعه جهاني نه تنها به تعداد انگشتان يک دست نمي‌رسند بلکه برخي از آنها از ميان منفورترين و منزوي‌ترين دولت‌ها و خود از نقض‌کنندگان قواعد بين‌المللي هستند.
ادعاي وزير امور خارجه امريکا درخصوص بازگشت تحريم‌هاي پيشين شوراي امنيت و ارعاب جوامع به متابعت از آن تحريم‌هاي منقضي شده، رسوايي ديگري است که در عمل اثر حقوقي برجاي نخواهد گذاشت. سؤال اين است که چرا دولت امريکا با وجود آگاهي از اين امر، همچنان به اين راه بن‌بست اصرار مي‌کند؟ پاسخ ساده است: آنها با نزديک شدن به انتخابات امريکا و در نااميدي از دو سال برنامه‌ريزي براي متقاعد کردن اعضاي برجام به نابودي اين توافق اميدوارند که با تحريک ايران به خروج از برجام اين مأموريت ناتمام را تکميل کنند. جنگ‌طلب‌ترين آنها مي‌خواهند با تنش‌آفريني در روزهاي باقي‌مانده تا انتخابات، توجهات داخلي را از کارنامه ناکام دونالد ترامپ منحرف کرده و نظر افکار عمومي را به انتخاب دوباره او براي به سرانجام رساندن يک ماجراجويي جديد، جلب کنند.
ما در سال‌هاي گذشته - به رغم به تن خريدن سختي‌هاي بسيار و وارد آمدن دشواري‌هاي زياد بر ملت و دولت - با افزايش مقاومت در داخل و تدبير در عرصه بين‌المللي همه نقشه‌هاي آنها را جهت ايجاد اجماع جهاني براي بالا بردن سطح تنش‌ها تا حد خارج از کنترل کردن بحران‌ها و وارد آوردن خسارات تمدني عليه ايران نقش بر آب کرده‌ايم و امروز نيز با تداوم مقاومت و همراه کردن جامعه و نيز با انسجام سياسي نبايد اجازه دهيم هيچ‌کدام از نقشه‌هاي ضد ايراني محقق شوند. اين احتمالاً آخرين مرحله از نمايش ساکنان کاخ سفيد است که به دنبال کسب اعتباري براي خرج کردن در مبارزات انتخاباتي مي‌گردند. دولت فعلي امريکا کليه ظرفيت‌هاي مؤثر تحريم را به‌کار گرفته و به‌واقع چيزي فراتر از آنچه تاکنون حاصل شده از هر گونه تحريم جديدي به دست نمي‌آيد. آنچه اکنون در صحنه سياست امريکا درخصوص مکانيسم ماشه در جريان است، تلاش براي کشاندن ايران به زمين بازي جديدي است که امکانات جديدي هم در اختيار اين کشور قرار دهد. تلاش براي نابود کردن ظرفيت‌هاي باقيمانده از برجام است.

ما از آنچه ممکن است در روزهاي آينده و حتي فعال شدن مکانيسم ماشه در پيش باشد نگران نيستيم اما نگران ماشه‌اي هستيم که به هر دليل اعم از ناآگاهي يا بي‌دقتي در کشورمان چکانده شود؛ آنها که هنوز مشت امريکا برايشان باز نشده و منطق بازي کنوني امريکا را نمي‌دانند. اين روزها و هفته‌هاي تعيين‌کننده، جايي براي رفتارها و گفتارهاي احساسي و هيجاني و امتيازگيري در سياست داخلي نيست. بالا بردن تب برجام‌ستيزي نتيجه‌اي جز تغيير زمين بازي به نفع دولت درمانده امريکا نخواهد داشت. کار شايسته اين روزها ايجاد مقاومت فزاينده و اجتماعي کردن بيشتر آن و نيز انسجام سياسي و سياستي بر محور بازدارندگي ديپلماتيک برآمده از برجام، انزواي ديپلماتيک تحميل‌شده بر دولت کنوني امريکا در پرونده هسته‌اي ايران و به تماشا نشستن دست و پا زدن‌هاي دولت امريکا در باتلاقي است که خود ساخته است. طمأنينه و ظرفيت صبوري کردن گاه مؤثرين اقدام براي مقابله با دشمن است.
انزواي ديپلماتيک امروز امريکا محصول شکيبايي ما در همان روزي است که دونالد ترامپ تصميم گرفت از برجام خارج شود. شايد اگر آن روز تصميم به تلافي زودهنگام مي‌گرفتيم تا احساس خشم خود را نشان دهيم يا در عرصه سياست داخلي به امتيازي دست يابيم، امروز از انزواي امريکا و حمايت اکثريت اعضاي شوراي امنيت از ايران خبري نبود. استراتژي دوگانه افزايش مقاومت در داخل و ديپلماسي هوشمندانه زيربناي همه اين دستاوردهاي سياسي و ديپلماتيک است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره