logo
برگزیده
تحلیل ها

نشنال اینترست: چرا "بایدن" پیروزی خود در مناظره را مدیون "ترامپ" است؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
نشنال اینترست: چرا "بایدن" پیروزی خود در مناظره را مدیون "ترامپ" است؟

فرارو/متن پيش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

دموکراسي آمريکايي که روزگاري قرار بود به بقيه جهان صادر شود، هيچ وقت در وضعيت اسفناک تري در مقايسه با دوره کنوني قرار نداشته است.
 
 "ژاکوب هيلبرون" سردبير نشنال اينترست در مقاله اي، به بررسي کلي مناظره اول رياست جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا پرداخته و معتقد است، ترامپ يک پيروزي قابل توجه را به جو بايدن، رقيب خود هديه کرده است. وي در اين رابطه مي‌نويسد:

«دونالد ترامپ در مناظره انتخاباتي اول رياست جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا که در کليولند برگزار شد، عميقا به کسب پيروزي نياز داشت. شرايط براي بايدن اينگونه نبود. با اين حال، بايدن مناظره را به لطف بي کفايتي خودِ ترامپ بُرد. مناظره سنگين انتخاباتي اخير ميان ترامپ و بايدن، نمودي از يک بازي پر از هرج و مرج بود که در نهايت اين بايدن بود که توانست پيروز ميدان مسابقه باشد. قبل از برگزاري مناظره اخير، بسياري از تحليلگران بر اين باور بودند که حتي يک تساوي هم براي بايدن، بُرد محسوب مي‌شود. با اين حال، ترامپ بيش از آن چيزي که حتي خودِ بايدن فکر مي‌کرد، به او امتياز داد و موجب پيروزي وي شد».

بايدن در ابتداي شروع مناظره، کاملا غيرمطمئن به نظر مي‌رسيد. او در ابتدا، نتوانست ضربه چندان سنگيني را متوجه ترامپ کند. وي به اين مساله در شروع کار، نيازي هم نداشت. با اين حال، خودِ ترامپ ضربه لازم را به خودش زد و با اسم بردن از يک گروه افراط گراي راستي در آمريکا و درخواست از آن‌ها جهت حمايت از او، موضع خود در ابتداي مناظره را تضعيف کرد. حتي حرکات غيرمودبانه ترامپ در قطع مکرر سخنان بايدن نيز کمکي به او نکرد و نتوانست موضعش را تقويت کند.

جو بايدن در مواجهه با خرابکاري‌هاي ترامپ، خونسردي خود را کاملا حفظ کرد و به جاي صحبت کردن با ترامپ، مستقيما با ميليون‌ها آمريکايي صحبت مي‌کرد. وي در اين زمينه، از يک راهبرد قديمي استفاده مي‌کرد که در آن، فرد مناظره کننده سعي مي‌کند به جاي اقناع حريف خود، مخاطبان را هدف قرار دهد و بر آن‌ها تاثيرگذار باشد.

ترامپ با قطع کردن مکرر سخنان بايدن و حمله به او، عملا عصبانيت و فشار رواني زيادي که روي وي قرار داشت را آشکار کرد. به نظر مي‌رسد عملکرد نامناسب ترامپ، نقش موثري در کاهش اقبال انتخاباتي به وي ايفا کند. عملکرد ضعيف ترامپ، احتمالا با واکنش‌هاي گسترده‌اي از سوي جمهوريخواهان رو به رو خواهد شد و انتقادات زيادي را از او بر مي‌انگيزد.

بايدن در جريان مناظره انتخاباتي با ترامپ، در ترسيم خط مشي‌هاي خود کم کاري انجام داد. با اين حال، وي به ترامپ اجازه داد تا بتواند به صورت نامشروع و نادرست، کنترل مناظره را به دست بگيرد. بايدن همچنين در طول مناظره، در لحظه‌هايي از حملات شخصي به ترامپ فروگذار نکرد و حتي وي را براي لحظه اي، "دلقک و لوده" خطاب کرد. با اين حال، وي سعي کرد نزاکت خود را رعايت کند و بار ديگر در مخاطب قرار دادن ترامپ از لفظ "آقاي رئيس جمهور" استفاده کرد. بايدن در جاي ديگر نيز ترامپ را "بازيچه و عروسک پوتين" خطاب کرد که اين مساله نيز نمودي از رويکرد تهاجمي و غيرمنطقي بايدن در مناظره با ترامپ بود.

"کريس والاس" مجري برگزاري مناظره ترامپ و بايدن نيز علي رغم تمامي تلاش‌هاي حرفه‌اي خود جهت نامرئي بودن در روند مناظره مذکور، در عمل نقش بسيار پررنگي را ايفا کرد. وي نه به عنوان فردي که بايد در نقش "واقعيت سنج" رفتار کند بلکه همچون انساني رفتار کرد که عملا ترامپ را سرزنش مي‌کرد. حضور والاس در جريان مناظره انتخاباتي، کاملا به نفع جو بايدن بود. دايره مانور والاس، به نظر نادرست مي‌آمد و وي بايستي کمتر به ايفاي نقش مي‌پرداخت. در جايي از مناظره، ترامپ به والاس گفت که احساس مي‌کند با وي به جاي بايدن در حال مناظره است.

به نظر نمي‌رسد که مناظره اخير، تاثير شگفت انگيزي بر روند انتخابات رياست جمهوري ۲۰۲۰ آمريکا داشته باشد. ترامپ بايد مسير و راهبرد‌هاي خود را تغيير دهد. بايدن عميقا از رويکرد‌هاي عجيب و غيرسازنده ترامپ، سود مي‌برد. انتظار مي‌رود مناظره ميان "مايک پنس" و "کاملا هريس"، معاونان کانديدا‌هاي انتخابات رياست جمهوري آمريکا، داغ‌تر و سرزنده‌تر از مناظره ميان ترامپ و بايدن باشد. با اين همه بايد گفت چه فايده! دموکراسي آمريکايي که روزگاري قرار بود به بقيه جهان صادر شود، هيچ وقت در وضعيت اسفناک تري در مقايسه با دوره کنوني قرار نداشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar