نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

آتلانتیک: آیا ویروس کرونا، جهان را به قرون وسطی برده است؟

منبع
فرارو
بروزرسانی
آتلانتیک: آیا ویروس کرونا، جهان را به قرون وسطی برده است؟

فرارو/

"دِرِک تامپسون*" نويسنده و تحليلگر ارشد "نشريه آتلانتيک" در مقاله اي، به رويکردِ عجيب و موهوم رهبران و نخبگان سياسي ارشد آمريکا در برخورد با ويروس کرونا اشاره، و تاکيد کرده است که آن‌ها نبايد در عصر فورانِ پيشرفت‌هاي علمي، شبيه انسان هايِ قرون وسطايي به مساله مقابله با شيوع ويروس کرونا بنگرند. وي در اين رابطه مي‌نويسد:

«ايالات متحده آمريکا در بحبوحه شيوع ويروس کرونا در اين کشور، با سيلي از اطلاعات غلط و نادرست در رابطه با اين بيماري، رو به رو بوده است. در اين مسير، فقط دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا نبوده که به ترويج اطلاعات غلط راجع به ويروس کرونا کمک کرده بلکه بايد بسياري از رهبران حزب جمهوريخواه و هزاران فرد ديگري را که با انکار خطرات ويروس کرونا، به جنگِ داده‌هاي علمي رفتند و جان بسياري از انسان‌ها را به خطر انداختند را نيز مورد اشاره قرار داد».

به گزارش فرارو، در فلوريدا، فرماندار جمهوريخواه اين ايالت يعني "ران دسنتيس"، موضع گيري‌هاي فراواني در مورد عملکرد فوق العاده ايالتش در مقابله با ويروس کرونا انجام داده و نگراني‌ها در مورد اين ويروس را مضحک دانسته است. اين در حالي است که تنها اندکي پس از اين موضع گيري‌هاي عجيبِ دسنتيس، فلوريدا به يکي از مناطق قرمز شيوع ويروس کرونا در آمريکا تبديل شد. مقام‌هاي آمريکايي در ايالت داکوتاي شمالي نيز همچون رويه‌هاي ترامپ، به نحو غيرمنطقي از اجراي مقررات قرنطينه و الزامي کردن استفاده از ماسک و رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي طفره مي‌رفتند. نتيجه اين رويکرد اين شد که اين ايالت با افزايش چشمگير تعداد مبتلايان به ويروس کرونا و همچنين مرگ و مير ناشي از آن رو به رو شد.

حتي اگر توجه خود را از ايالت‌هاي جمهوريخواه برداريم و بر ايالت‌هايي متمرکز شويم که در کنترل دموکرات‌ها هستند نيز، بار ديگر با سيلي از اطلاعات غلط و ناآگاهي در مورد ويروسي کرونا رو به رو مي‌شويم. امري که به معناي واقعي کلمه آزاردهنده است. به عنوان مثال، در لس آنجس، بر اساس يک قانون جديد، دو فرد نمي‌توانند با رعايت فاصله از يکديگر به قدم زدن در منطقه ساحلي بپردازند. در اوايل ماه دسامبر، زمين‌هاي بازي در لس آنجلس براي مبارزه با کرونا تعطيل شدند. اين در حالي است که در همان زمان، تمامي فروشگاه‌هاي بزرگ همچنان باز بودند و به فعاليت‌هاي خود ادامه مي‌دادند.

در فيلادلفيا، بر اساس يک قانون، همسايه‌ها نمي‌توانند بيرون از منازلشان و در کنار هم، نوشيدني ميل کنند. اين در حالي است که تمامي رستوران‌ها و کافه‌ها باز هستند و افراد مي‌توانند در اين مکان‌ها به طور دسته جمعي بنشينند و نوشيدني ميل کنند. در نيويورک، کافه ها، رستوران‌ها و باشگاه‌هاي ورزشي، در يک بازه زماني مشخص در روز تعطيل شده اند. بايد از مقام‌هاي آمريکايي پرسيد مگر شيوع ويروس کرونا، زمان مشخصي مي‌شناسد؟ بايد اذعان کرد که در نهمين ماه از شيوع گسترده ويروس کرونا در آمريکا، واکنش نظام بهداشت و سلامت اين کشور به اين بحران، بي‌معنا‌تر از هر زمان ديگري به نظر مي‌رسد.

رويکرد مقام‌هاي آمريکايي در مقابله با ويروس کرونا نشان مي‌دهد که آن‌ها دانش درستي در مورد اين ويروس در ذهن خود ندارند. اجازه بدهيد يک بررسي مجدد کنيم: ويروس کرونا در ميان انسان‌هايي که از ماسک استفاده نمي‌کنند، به نحو موثرتري شيوع پيدا مي‌کند و براي در امان ماندن از اين ويروس، نبايد در مکان‌هاي سربسته و با هوايي که تازه نمي‌شود، سَر کرد.

ويروس کرونا همچنين مي‌تواند از طريق فعاليت‌هاي غيرکلامي نيز گسترش يابد. عطسه و سرفه مي‌توانند تا حد زيادي به انتقال ويروس کرونا و آلوده کردن محيط کمک کنند. اين ويروس بر اساس آخرين پژوهش ها، احتمال کمي وجود دارد که از طريق سطوح منتقل شود. بر اين اساس مي‌توان گفت که ويروس کرونا تا حد زيادي ويروسي است که از طريق صحبت کردن منتقل مي‌شود. امري که مي‌تواند با استفاده از قوانين سخت گيرانه در مورد استفاده از ماسک و همچنين ممنوع کردن هرگونه تجمع در محيط‌هاي بسته، با آن مبارزه جدي و موثر شود.

هيچکدام از اين موضوعات، مسائل جديدي نيستند که ما بتوانيم آن‌ها را در چهارچوب اخبار فوري ارزيابي کنيم. ما مدت زيادي است که از اين مسائل آگاهي داريم. در بهار گذشته، مطالعات مرتبط با ويروس کرونا نشان دادند که صحبت کردن، خنديدن، و آواز خواندن در فضا‌هاي سربسته و متمرکز، بهترين راه جهت گسترش لحظه‌اي ويروس کرونا در ميان افراد مختلف است.

شواهد اپيديميولوژيک در رابطه با ويروس کرونا کاملا روشن بوده اند و اينکه ما يک راهبرد مشخص و معقول جهت مقابله با ويروس کرونا داشته باشيم (مخصوصا در زمستان) چندان مساله عجيبي نبوده که رهبران و نخبگان سياسي نسبت به آن ادعاي بي خبري کنند.

اگر صحبت کردنِ افراد بيمار، رايج‌ترين شيوه انتقال ويروس کرونا است، ما بايد استفاده يِ جهاني از ماسک و احترام به قوانين و مقررات مرتبط با فاصله گذاري اجتماعي را در مکان‌هاي مختلف، ترويج و الزامي کنيم.

اگر ويروس کرونا به راحتي در محل‌هاي سربسته گسترش مي‌يابد، ما بايد تمامي کسب و کار‌ها و محل‌هاي سربسته‌اي را که مردم در ان‌ها جمع مي‌شوند را تعطيل کنيم.

اگر افرادِ ناقلِ ويروس کرونا، به عنوان يک علامت جدي، سرفه و عطسه مي‌کنند، ما بايد سيستم قرنطينه ملي را ايجاد کنيم که اين افراد در قالب اين سيستم، از خانواده هايشان جدا شوند و با استفاده از سيستم‌هاي رهگيري، افرادي که احتمالا به ويروس کرونا آلوده شده اند را شناسايي و از آن‌ها بخواهيم تا خود را در قرنطينه قرار دهند.

اگر اغلبِ ناقلان ويروس کرونا بدون علامت هستند، ما بايد ظرفيت‌هاي آزمايشگاهي خود را جهت گرفتن تستِ انبوه ويروس کرونا بالا ببريم و تا جاي ممکن ناقلان خاموش را مورد شناسايي قرار دهيم.

اگر چشم انداز روشني از پايان بحران ويروس کرونا نداريم و در عين حال نمي‌توانيم زندگي روزمره انسان‌ها را نيز محدود کنيم، بايد نقطه تاکيد خود را بر استفاده گسترده از ماسک توسط انسان‌ها و رعايت فاصله گذاري اجتماعي از سوي آن‌ها قرار دهيم تا بتوانيم تا جاي ممکن از ابتلاي افراد بيشتر به ويروس کرونا جلوگيري کنيم.


بايد اذعان کنيم که رهبران و نخبگان سياسي آمريکا، اين مطالب ساده را نمي‌دانند و الا تا اين حد، در برخورد با ويروس کرونا، بي کفايتي به خرج نمي‌دادند. اين فقط در آمريکا نيست که مقام‌هاي ارشد اين کشور، نتوانسته اند برخوردي مناسب را با ويروس کرونا از خود نشان دهند. ماه‌ها طول کشيد تا سازمان بهداشت جهاني اعلام کند که ويروس کرونا عمدتا از طريق هوا منتقل مي‌شود.

جمهوري چک يک ماه قبل از اينکه اين کشور به يکي از بدترين مناطق جهان از حيث شيوع ويروس کرونا تبديل شود، اقدام به برگزاري جشن خداحافظي با اين ويروس کرد. شهر مادريد در اسپانيا نيز با همان حماقت مقام‌هاي لس آنجلس در آمريکا در برخورد با ويروس کرونا عمل کرد. به عنوان مثال، در شرايطي که در اين شهر پارک‌ها تعطيل شده بودند، رستوران‌ها و کافه‌ها که محل تجمع مردم بودند، کاملا باز بودند. عجيب‌تر و بي ربط‌تر از همه اينکه آفريقاي جنوبي فروش کفش‌هاي جلوباز و همچنين تيشرت‌ها و پيراهن‌هاي آستين کوتاه را جهت مقابله با ويروس کرونا ممنوع کرد.

با اين همه، نشان دادنِ بي کفايتي در يک کشور، توجيهي براي نشان دادن بي کفايتي در کشوري ديگر نيست. در قرون وسطي، اغلب انسان‌ها هيچ ايده و فکري در مورد اينکه بيماري‌ها چگونه عمل مي‌کنند، نداشتند. درست به همين دليل است که آن‌ها براي مقابله با بيماري ها، به اقدامات و رويه‌هاي خرافي متوسل مي‌شدند. آن‌ها در اين زمينه، يک عذر مشخص داشتند.

با اين حال، ۵۰۰ سال بعد، پس از وقوع انقلاب‌هاي علمي، پيشرفت‌هاي پزشکي، و اختراع واکسن‌هاي مختلف، ديگر هيچ عذر و بهانه‌اي نيست که رهبران و نخبگان سياسي ارشد جهان، در مقابله با بحراني نظير شيوع ويروس کرونا، همچون انسان‌هاي قرون وسطايي عمل کنند. اين دقيقا همان چيزي است که متاسفانه در شرايط کنوني، جامعه آمريکا با آن رو به رو است. اين به تمام معنا يک فاجعه است.

*دِرِک تامپسون، وي نويسنده و تحليلگر ارشد نشريه آتلانتيک است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره