نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ائتلاف اسرائیل و اعراب خلیج فارس علیه بازگشت بایدن به برجام

منبع
انتخاب
بروزرسانی
ائتلاف اسرائیل و اعراب خلیج فارس علیه بازگشت بایدن به برجام

انتخاب/متن پيش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن در اخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

بن کاسپيت- المانيتور/ از زمان روي کار آمدن جو بايدن به عنوان چهل و چهارمين رئيس جمهور آمريکا، يک ائتلاف سياسي گسترده و نسبتاً منسجم از پايتخت‌هاي خاورميانه در حال آماده سازي براي تحت فشار قرار دادن بايدن جهت پرهيز از هرگونه بازگشتي به برجام است. آن‌ها معتقدند که ايران نبايد پاداش عملکرد خود را بگيرد، شرايط بازي امروز تغيير کرده و آمريکا بايد از دستاوردهاي تحريم‌هاي ايران استفاده کند.

در ادامه اين مطلب آمده است: نخست وزير بنيامين نتانياهو رهبر غيررسمي اين جبهه خاورميانه براي فشار بر واشنگتن خواهد بود. وي در حال هماهنگي مواضع با متحدان اسرائيل در خليج فارس است.

يک مقام سياسي بلندپايه در اسرائيل به شرط ناشناس ماندن به المانيتور گفت: برخي از کشورهاي عربي در خاورميانه حتي استرس‌شان نسبت به تغيير قدرت در واشنگتن بيش از اسرائيل است. آنها از انتصابات صورت گرفته در دولت بايدن ناراضي هستند چرا که اغلب آنها جزو تيم ارشد مذاکره کننده دولت اوباما با ايران بوده‌اند.

اشاره اين مقام به انتصاب آنتوني بلينکن به عنوان وزير خارجه، ويليام برنز به عنوان مدير سيا و وندي شرمن مذاکره کننده پيشين توافق هسته‌اي ايران به عنوان معاون وزير خارجه آمريکا بود. نتانياهو، يوسي کوهن، رئيس موساد را موظف به تلاش براي لابي با اين اشخاص کرده تا براي آنها روشن کند که منطقه دچار تغيير شده است. در حال حاضر چشم انداز موفقيت احتمالي وي نامشخص است.

همچنين هيچ اطميناني وجود ندارد که نتانياهو بتواند تا قبل از انتخابات 23 مارس در اسرائيل ديداري با بايدن داشته باشد، حتي احتمال چنين ديداري ضعيف هم به نظر مي‌رسد چرا که بايدن تمايلي ندارد اين ديدار به منزله تلاشي براي دخالت در انتخابات اسرائيل تلقي گردد.

با اين حال در اولين جلسه دو طرف در هر زماني که برگزار شود، نتانياهو اطلاعات جديدي را به رئيس جمهور جديد ارائه خواهد داد، نتانياهو بار ديگر به دنبال اثبات ادعاهايش درمورد ايران در پرونده هسته‌اي‌اش خواهد بود. يک مقام ارشد امنيتي سابق اسرائيلي که نمي‌خواست نامش فاش شود به المانيتور گفت: اين اطلاعات همچنين بايد آمريکايي ها را متوجه اشتباهات گذشته خود و اهميت ايستادگي ثابت در برابر رژيم جمهوري اسلامي کند.

ائتلافي که نتانياهو در حال سازماندهي آن است تا حد زيادي با تصميم اخير ترامپ در مورد تحت پوشش قرار دادن اسرائيل توسط سنتکام تقويت شده است. اسرائيل با وجود همجواري سرزميني با سنتکام که مسئول تامين امنيت خاورميانه، خليج فارس و مناطقي از آسيا است، براي دهه‌ها تحت نظارت EUCOM بوده است. اکنون، با توجه به روابط تازه عادي شده اسرائيل با بسياري از کشورهاي سني منطقه، نظم جغرافيايي جديدي برقرار شده است.

اين حرکت فقط نمادين نيست. يک منبع ارشد ديپلماتيک اسرائيلي به شرط ناشناس ماندن به ال مانيتور گفت: معماري منطقه تغيير کرده است. سنتکام در حال هماهنگي مواضع با کشورهاي منطقه است که اکنون اسرائيل و متحدان آن را شامل مي‌شود. اين امر بر سطح همکاري، اشتراک اطلاعات و صميميت تأثير دارد.

اين منبع ديپلماتيک اسرائيلي اضافه کرد: تاکنون اظهارات دلگرم کننده زيادي مطرح شده است. آمريکايي‌ها ساده لوح نيستند و خوب مي‌دانند که شرايط امروز منطقه با سال 2015 متفاوت است، آنها  ميزان خطرات و وضعيت منطقه را درک مي‌کنند.

طبق ارزيابي‌هاي فعلي تحليلگران اسرائيلي، برخلاف دولت اوباما، دولت بايدن قبل از تصميم نهايي در مورد مسئله هسته‌اي ايران، يک گفتگوي استراتژيک صميمانه با اسرائيل و متحدان اسرائيل در منطقه انجام مي‌دهد. يکي ديگر از منابع ارشد ديپلماتيک اسرائيلي که خواست نامش فاش نشود نيز به المانيتور گفت: ما دليل خوبي داريم که باور کنيم چنين خواهد شد. ما اين را در اظهارات همکاران بايدن و نزديکان او مي‌شنويم بنابراين فکر نمي‌کنم مثل دوران اوباما يک روز صبح از خواب بيدار شويم و ببينيم که مذاکرات محرمانه بين آمريکا و ايران در جريان است.

مشکل اصلي، همانطور که توسط دومين منبع ارشد ديپلماتيک نيز بيان شد، تمايل قابل درک دولت بايدن براي فاصله گرفتن از سياست‌ها و ميراث دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا است. وي گفت: ما اميدواريم که آنها در مسئله ايران استثنا قائل شوند. همه تلاش خود را انجام خواهيم داد تا تمام اطلاعات لازم را به آنها داده و به آمريکايي‌ها ثابت کنيم که بايد از دستاوردهاي تحريم‌ها استفاده کنند تا ايران سرانجام پيشرفت‌هاي قابل توجه در توافق هسته‌اي را بپذيرد.

مقامات اسرائيلي بر اين باورند که دولت بايدن دو گزينه را در دست بررسي دارد: يک گزينه معتدل‌تر اين است که ايراني‌ها متعهد ‌شوند که به توافق برجام برگردند و از ذخاير هسته اي که پس از خروج آمريکا از توافق بدست آورده‌اند، صرف نظر کنند. اسرائيل چنين سناريويي را يک ضربه استراتژيک سخت به خود مي‌داند به همين خاطر نتانياهو اميدوار است که بايدن رويکرد دوم و سختگيرانه‌تر را انتخاب کند يعني تحريم‌ها را به کندي لغو کند و با احتياط سخن از بازگشت به برجام بياورد، بر اين اساس واشنگتن بايستي مفاد برجام را به منظور طولاني تر کردن زمان نظارت بر برنامه‌ هسته‌اي ايران از 15 به 25 و محدود کردن فعاليت‌هاي موشکي و منطقه‌اي ايران را مورد بازنگري قرار دهد.

منبع ديپلماتيک دوم هم در پايان افزود: ما از جانب اروپا نيز سخنان دلگرم کننده‌اي مي‌شنويم. اروپايي‌ها همچنين مي‌فهمند که بازگشت به توافق اوليه امکان پذير نيست و يک نياز واقعي براي پيشرفت آن وجود دارد.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar