برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

ناگفته‌های علوی علنی شد

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
ناگفته‌های علوی علنی شد

آرمان ملي/ متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 مطهره شفيــعي/ وزير اطلاعات در گفت‌وگوي ويژه خبري به اظهاراتي پرداخت که با حواشي زيادي همراه شد. حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي از بسياري ابهامات پرده‌برداري کرد و اظهاراتش سبب شگفتي افرادي شد، مانند ارائه جزيياتي که از نحوه ترور سردار فخري‌زاده. وزير اطلاعات گفت: «دو ساعت پس از شهادت شهيد فخري‌زاده شروع کردند عليه وزارت شعار دادن بدون اينکه بدانند وزارت اطلاعات در اين مساله چه نقشي داشته است، اما دو روز بعد به دليل اينکه وزارت گفت دو ماه پيش موضوع ترور را اعلام کرده است که در اين نقاط دشمن کار جمع‌آوري اطلاعات انجام مي‌دهد و پنج روز پيش از ترور نيز گفته بود دشمن برنامه ترور شهيد فخري‌زاده را در اين نقطه دارد، شعار‌ها متوقف شد. وزارت اطلاعات فقط زمان ترور شهيد فخري‌زاده را نمي‌دانست و با توجه به اينکه اين شهيد جزو نيرو‌هاي مسلح بود و فردي که تدارکات اوليه ترور را تهيه کرده نيز جزء نيرو‌هاي مسلح بود و ما نمي‌توانيم در حوزه نيرو‌هاي مسلح کار اطلاعاتي انجام دهيم؛ از آنها خواستيم فردي را معرفي کنند تا روي قضيه کار کنيم. متاسفانه پيش از اينکه نيرو‌هاي مسلح نماينده‌اي معرفي کنند، شهيد فخري‌زاده ترور شد.» موضوع ديگري که سبب انتقاد دلواپسان به وزير اطلاعات شد، آن بخشي بود که درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي صحبت شد. وزير اطلاعات با بيان اينکه صنعت هسته‌اي ما يک صنعت صلح‌آميز است، تصريح کرد: «رهبري صراحتا در فتواي خود فرمودند که توليد سلاح هسته‌اي خلاف شرع است و جمهوري اسلامي سراغ آن نمي‌رود و آن را حرام مي‌داند اما اگر گربه‌اي را گوشه‌اي گير بيندازند ممکن است رفتاري کند که گربه‌اي که آزاد است آن رفتار را نمي‌کند. اگر ايران را به آن سمت‌ها هل دهند تقصير ايران نيست تقصير کساني است که ايران را به آن سمت هل دادند.» بايد در نظر داشت وزير اطلاعات بيش از همه از هجمه‌هايي که به وزارت متبوعش وارد مي‌شود، گلايه داشت و بارها به اين موضوع اشاره کرد. به عنوان نمونه، در بخشي از اين گفت‌وگو اظهار داشت: «متاسفانه حرف‌هاي ما را تحريف مي‌کنند و بر اساس همان تحريف‌ها، تحليل ارائه مي‌دهند. مثلا گفتند که علوي به آقاي روحاني گفته است که کار اطلاعاتي بلد نيست و او پاسخ داده به مادرت حضرت فاطمه توسل و مسئوليت را قبول کن! من سوابق گسترده‌اي در حوزه امنيتي دارم و رئيس‌جمهوري با توجه به شناختي که از من و سابقه من داشتند، مسئوليت را به من پيشنهاد داد.» علوي با يادآوري اينکه امروز اقدامات وزارت اطلاعات با يک مديريت و برنامه‌ريزي قوي انجام مي‌شود، گفت: «برخي اما همچنان به انتقاد مي‌پردازند و مي‌گويند اين موفقيت‌هاي وزارت اطلاعات ربطي به وزير ندارد، حال چگونه است که يک اتوبوس از مسير پرپيچ‌وخمي عبور مي‌کند اما راننده نقشي در اين مهم ندارد؟» وزير اطلاعات در بخشي هم گفت: «وزارت اطلاعات با عقلانيت و خرد جمعي اداره مي‌شود، اما با مديريت وزير و برخي که با وزارت وقتي با وزير دشمني دارند و نمي‌توانند واقعيت‌ها را منکر شوند مي‌گويند سيستم دارد کار خودش را انجام مي‌دهد و به وزير نقاش مربوط نيست. از آنها بايد پرسيد چرا قبلا سيستم با اين کيفيت کار نمي‌کرد؟» وزير اطلاعات همچنين با اشاره به جنگ رواني آمريکا در ماه‌هاي اخير، گفت: آمريکا برنامه جدي داشت که به ايران ضربه نظامي بزند و مي‌خواست شکست خود را در جنگ اقتصادي اين‌گونه جبران کند اما نمايش قدرت توسط نيروهاي دفاعي و نيروهاي مسلح ما آنها را مردد کرد.

سکوت در برابر راهکارهاي هنري

دلواپسان تمايلي به انتشار موفقيت‌هاي وزارت اطلاعات نداشتند و به سخره پرداختند. به عنوان نمونه، علوي گفت: در جايي از خاطرات کودکي‌ام مي‌گفتم که در شش- هفت سالگي نقاشي و عکاسي مي‌کردم، اما مسخره کردند و گفتند وزير نقاش. من افتخار مي‌کنم در نوجواني عکاسي، نقاشي و در تئاتر بازي و در زمان جواني مبارزه مي‌کردم. در زماني که من نقاشي و عکاسي مي‌کردم کساني که مسخره مي‌کنند تيله‌بازي مي‌کردند.» برخي دلواپسان از تيتر وزير نقاش براي انتشار اظهارات علوي استفاده کردند! يا وزير اطلاعات در بخش ديگري گفت: جاسوسان 10- 15ساله را در مراکز حساس شناسايي و دستگير کرديم و جاسوسي را ابزار بازي‌هاي سياسي قرار نداديم. بيخود به افراد براي اينکه از نظر سياسي نتايجي به دست آوريم اَنگ جاسوسي نزديم. وي گفت: با تجربيات خود وزارت اطلاعات را وارد کار ساخت فيلم و سريال کرديم تا افزون بر آموزش عمومي و صيانت در برابر جاسوسي، اهداف اطلاعاتي را محقق کنيم. فيلم‌هاي روباه، ماجراي نيمروز، سيانور، امکان مينا، روز صفر، شبي که ماه کامل شد و سريال‌هاي پازل، تعبير وارونه يک رويا، سارق روح و خانه امن محصول اين رويکرد بود.

حمله هماهنگ به وزير اطلاعات

در شرايطي که کشور نيازمند وحدت و يکپارچگي براي مقابله با دشمنان است، دلواپسان ساعتي پس از پايان سخنان وزير اطلاعات به انتقاد از او پرداختند. برخي از رسانه‌هاي دلواپس تلاش کردند تا چنين وانمود کنند اظهارات علوي برخلاف نظرات مقام معظم رهبري است به عنوان نمونه مشرق نوشت: «بايد از وزير محترم اطلاعات پرسيد که آيا بيان برداشت منطق شرعي عدم تمايل ايران به دستيابي به بمب اتم را بايد به‌حساب نقطه‌نظر شخصي وزير نوشت يا آن را استراتژي نظام در برخورد با دموکرات‌ها تلقي کرد؟ پاسخ به اين سوال روشن است! ادعاي علوي درخصوص احتمال ساخت سلاح هسته‌اي در حالي مطرح مي‌شود که تاکنون چندين بار رهبر انقلاب اسلامي «حرام بودن» ساخت، نگهداري و به‌کارگيري اين قبيل از تسليحات را به‌صراحت اعلام و در اين خصوص فتوا صادر کرده‌اند. بسياري از تحليلگران خارجي اظهارات وزير اطلاعات را مصداق نظرات نظام لحاظ کرده و مدعي مي‌شوند که فتواي شرعي رهبر انقلاب شامل اصل پويايي فقه شيعه شده و انعطاف‌پذير است و از همه بدتر نظام را متهم به يک دروغ‌گويي بزرگ مي‌کنند. اين در حالي است که فتواي رهبر انقلاب هيچ‌گونه تبصره و استثنايي نداشته و بدون تغيير و تفسير است.» اين سايت دلواپس، به انتشار توئيت‌هاي مقامات آمريکايي پرداخت و آنها را نتيجه اظهارات علوي عنوان کرد و اين در حالي بود که توئيت‌هاي منتشرشده هميشگي است و نکته جديدي نداشت. نکته قابل تاسف و تامل آنچه بود که جهان‌نيوز نوشت. اين رسانه دلواپس با ادبيات آمرانه از تيتر «وزير اطلاعات سريعا اظهاراتش را اصلاح کند» استفاده کرد. گويا مسئولان دلواپس اين رسانه به جايگاه وزير اطلاعات آشنا نيستند و نمي‌دانند وزير اطلاعات بر اساس چه معيارهايي انتخاب مي‌شود يا شايد مي‌دانند و انتظار پرده‌برداري علوي از برخي موضوعات را نداشتند که چنين عجيب و به دور از ادب و احترام وزير اطلاعات را خطاب قرار مي‌دهند. جهان‌نيوز نوشت: «متاسفانه بايد گفت که علوي با اين اظهارات دقيقا در همان پازلي نقش‌آفريني کرده که در روزهاي گذشته توسط رسانه‌هاي آمريکايي -همچون وال‌استريت ژورنال با اعلام اخباري مبني بر کشف مواد راديواکتيو در سايت‌هاي اعلام‌نشده ايران- با هدف ايجاد اجماعي جهاني عليه برنامه هسته‌اي صلح‌آميز ايران طراحي شده است. احتمال ساخت بمب هسته‌اي -که نخستين بار از زبان يک مقام رسمي جمهوري اسلامي بيان مي‌شود- مي‌تواند صدمات جبران‌ناپذيري را بر حيثيت جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌المللي وارد کند؛ اظهاراتي که بي‌ترديد با سياست‌هاي کلي نظام در تضاد است. اين سخنان در حالي توسط وزير اطلاعات دولت تدبير و اميد مطرح مي‌شود که حسن روحاني در ميتينگ‌هاي انتخاباتي سال 96 مدعي شده بود که زبان گفت‌وگو با دنيا را بهتر از رقبا بلد هستند؛ حال بايست پرسيد اين چه زبان گفت‌وگويي است که به واسطه اظهارات نسنجيده يک وزير، جمهوري اسلامي ايران در آستانه روزهاي سرنوشت‌ساز پيش رو در مظان اتهام کشورهاي جهان براي ساخت بمب هسته‌اي قرار مي‌گيرد؟!»
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar