logo
برگزیده
تحلیل ها

از اصولگرایان اصرار، از رییسی انکار

منبع
اعتماد
بروزرسانی
از اصولگرایان اصرار، از رییسی انکار

اعتماد/متن پيش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

اصرار اصولگرايان براي کانديداتوري سيدابراهيم رييسي در انتخابات 1400 تشديد شده اما گويا رييس قوه قضاييه عزمش را جزم کرده که قاضي‌القضات باقي بماند. تا چندي پيش تصور مي‌شد رييسي هنوز تصميم نهايي خود را نگرفته و احتمالا در ماه‌هاي آينده براي کانديداتوري انتخابات رياست‌جمهوري وارد ستاد انتخابات و محل نام‌نويسي کانديداها شود اما اخبار ديروز از اين حکايت داشت که تصميمش براي ماندن راس قوه قضاييه جدي است؛ البته تا زماني که بتواند مقابل فشارها مقاومت کند. فشارهايي که حالا نه‌تنها از جانب اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي، ‌بلکه روحانيون بلندپايه عضو مجلس خبرگان رهبري نيز وارد مي‌شود. اين اصرارها اما فارغ از واکنش رييسي، پيام مهم ديگري هم دارد؛ پيامي که نشان مي‌دهد بخش وسيعي از اصولگرايان تمايل ندارند رييسي را ترجيح دهند.

خبرگان و نمايندگان خواهان کانديداتوري رييسي 
ديروز خبرگزاري فارس گزارش داد که سيدابراهيم رييسي، نايب‌رييس مجلس خبرگان رهبري، دعوت اعضاي مجلس خبرگان براي برگزاري جلسه درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرده است. اين خبرگزاري به نقل از يکي از اعضاي مجلس خبرگان در اين باره نوشت حدود 40 تا 50 نفر از اعضاي مجلس خبرگان در حاشيه اجلاسيه روز دوشنبه اين مجلس قصد برگزاري جلسه خصوصي با رييسي درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند اما رييسي به‌ دليل اطلاع از موضوع جلسه -ضمن تشکر از ايشان- حاضر به حضور نشده است.
اين خبر اما در حالي منتشر شده که نمايندگان مجلس نيز تلاش مي‌کنند تا رييسي را راضي کنند تا در انتخابات سال آينده رياست‌جمهوري کانديدا شود. حسين جلالي، نماينده نزديک به جبهه پايداري رفسنجان در مجلس در رابطه با نامه برخي نمايندگان به رييس قوه قضاييه و دعوت از او براي شرکت در انتخابات رياست‌جمهوري که پيش از اين نيز خبرساز شده بود، به خبرگزاري برنا گفته است: «تعداد امضاها از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. قرار شده نيکزاد به نمايندگي از اعضاي مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رييسي دعوت به عمل آيد.» اين نماينده اصولگراي مجلس يازدهم ادامه داد: «ما کار خودمان را انجام داده‌ايم، قدرت انتخاب با او است اما تاکنون پاسخ مثبتي از رييسي نشنيده‌ايم. اميدواريم پس از اين دعوت، نظر رييسي براي حضور در انتخابات مثبت باشد. مهم اين است تاکنون هيچ‌کس مخالف حضور رييسي در انتخابات نيست و هر جا از او حرفي به ميان آمده، همگي اتفاق‌نظر داشتند و رييسي اولويت جريان ما قرار دارد. يکدستي و اجماع همه احزاب و نمايندگان در مورد رييسي بي‌سابقه است.» اين اصرار اصولگرايان مجالس خبرگان و شوراي اسلامي اما در حالي رقم خورده که طي ماه‌هاي اخير احزاب و گروه‌هاي اصولگرا نيز بارها به رييسي مراجعه کرده و هربار هم رييسي دست رد به سينه آنان زده است. جالب آنکه سخنگوي قوه قضاييه نيز به ‌تازگي يک نوبت ديگر به ‌نيابت از رييس دستگاه قضايي از رد احتمال کانديداتوري رييسي -دست‌کم در حال حاضر- خبر داده بود.

 انگيزه اصرارکنندگان
با اينکه خيلي وقت است که رييسي تنها يک پاسخ منفي به اصولگرايان مي‌دهد اما اصولگرايان دست‌بردار نيستند. اصولگراياني که بخشي از آنان مي‌گويند اين جريان سياسي با تعدد کانديدا مواجه شده و تنها حضور رييسي مي‌تواند اختلافات‌شان را مرتفع سازد. آنان معتقدند چنانچه رييسي وارد ميدان شود، همه گروه‌ها و احزاب اصولگرا تمام‌قد از او حمايت مي‌کنند. احمد کريمي‌اصفهاني از جمله اصولگرايان منتسب به طيف سنتي اين جريان سياسي ديروز درباره تاثير کانديداتوري سيدابراهيم رييسي بر رفع اختلافات ميان اصوگرايان به پايگاه خبري نامه‌نيوز گفته است: «۵۰ درصد وحدت، خود آقاي رييسي است که اکثر گروه‌هاي اصولگرا درباره کانديداتوري او رضايت دارند ولي ۵۰ درصد ديگر آن است که طرف مقابل آمادگي براي اين کار را داشته باشد. بعضي مواقع يک شخصيت سياسي تصميمي براي ورود به عرصه ندارد اما ما اصرار مي‌کنيم تا به هدف‌مان برسيم.» او درباره ديدگاه رييسي براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري گفته است: «بحث‌هاي متعددي مطرح شده و تماس‌هاي مختلفي برقرار شده؛ ايشان با اين بخش قضيه که بيايند و وحدت اصولگرايان را پيوند بزند، مشکلي ندارد اما اينکه به عنوان مصداق کانديداتوري بيايند تا [کانديداتوري ايشان] ابزار وحدت شود، تاکنون چنين چيزي را پذيرا نبودند.» منوچهر متکي سخنگوي شوراي وحدت اصولگرايان نيز به تازگي از کانديداتوري رييسي دفاع کرده و گفته بود که چنانچه او حاضر شود در انتخابات شرکت کند، همه ما از او حمايت مي‌کنيم و او را به هر کسي ترجيح مي‌دهيم. همه اين اصرارها به رييسي در حالي صورت مي‌گيردکه اوظاهرا تمايلي به کانديداتوري ندارد. هرچند مي‌توان گفت که بخش وسيعي از اصولگرايان همچنان برخواست خود پافشاري مي‌کنند؛چنان که در صورت صحت ادعاي نماينده عضو جبهه پايداري رفسنجان، دست‌کم در مجلس شوراي اسلامي، 208 نفر از نمايندگان (بيش از دوسوم) رييسي را براي کانديداتوري رياست‌جمهوري مطلوب مي‌دانند؛ آن‌ هم با وجود اينکه مي‌دانند استعفا از قوه قضاييه و نام‌نويسي در انتخابات به ‌هر حال دشواري‌هايي براي رييسي به‌ همراه دارد. هرچند بعيد نيست بخشي از اين اصرارها ناشي از خيال آسوده اصرارکنندگان به انکار رييسي باشد!

تاکنون رييسي در مقابل اصرارهاي اصولگرايان مقاومت کرده و با پاسخي منفي تکليف خود را روشن کرده اما واقعيت اين است که هنوز معلوم نيست پس از اين دقيقا چه اتفاقي رخ مي‌دهد. شايد اصرارها از مجلس خبرگان رهبري فراتر نرود و همين جا خاتمه پيدا کند و رييسي هم به کار خود در قوه قضاييه ادامه دهد اما ممکن هم هست اصرارها ادامه يابد و حتي چهره‌هاي شاخص‌تر نيز از رييسي بخواهند که با کناره‌گيري از قوه قضاييه، خود را براي حضور در جايگاه رياست‌جمهوري آماده کند؛ آن هنگام است که شرايط تفاوت خواهد کرد و ممکن است رييسي ناگزير از پذيرش اصرارها، وارد گود شود.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar