برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

سرمقاله خراسان/ بایدن در چنبره «ترامپیسم»

منبع
خراسان
بروزرسانی
سرمقاله خراسان/ بایدن در چنبره «ترامپیسم»

خراسان/ « بايدن در چنبره «ترامپيسم» » عنوان يادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم احمد کاظم زاده است که مي‌توانيد آن را در ادامه بخوانيد:
 
با گذشت بيش از شش هفته از روي کار آمدن دولت بايدن، مواضع  کاخ سفيد وبرخي چهره ها وسياستمداران آمريکايي در خصوص ايران و بازگشت به برجام در رسانه‌هاي جهان، بازتاب گسترده‌اي داشته است. براي مثال وندي شرمن بازگشت به برجام را غيرممکن خوانده و علت آن را تغييرات ژئوپليتيکي در دوره پس از برجام ذکر کرده است. همزمان، هنري کيسينجر از سياستمداران و نظريه پردازان صهيونيست تبار و رئاليست وابسته به حزب جمهوري خواه به جوبايدن توصيه کرده است براي حفظ روابط نوپاي رژيم صهيونيستي و کشورهاي عربي حوزه خليج فارس ضمن تداوم فشار، از گفت و گو با ايران پرهيز کند. در اين بين ذکر دو نکته لازم است:1-  اظهارات وندي شرمن که خود از اعضاي تيم مذاکره کننده برجام در دوره اوباما بود، در جلسه بررسي صلاحيت اش در مجلس سنا براي احراز سمت معاونت وزارت امورخارجه را مي توان نشانه اي ديگر از عقبگرد دولت بايدن از مواضع اعلامي خود در مبارزات انتخاباتي ياد کرد که يکي پس از ديگري چه در زمينه ايران و چه در ساير زمينه ها از جمله پرونده خاشقچي نمود يافت و همچنان که ديديم محمد بن سلمان را به عنوان عامل و مقصر اصلي اين قتل از مجازات تبرئه کرد. در عقبگرد دولت بايدن در قبال سياست خاورميانه اي خود و همچنين در اظهارات مجريان آن، يک دليل مشترک وجود دارد و آن نفوذ و سيطره اي است که مافياي صهيونيسم بر سياست هاي آمريکا به خصوص در خاورميانه دارد و به رغم اين که صهيونيست ها نيز در داخل خود در خصوص برخي مسائل مانند اين که آيا طرح تشکيل دو دولت براي رژيم صهيونيستي امنيت زاست يا طرح يک دولت با دوملت يا اين که آيا برجام امنيت هسته اي اين رژيم را تامين مي کند يا نبود آن اختلاف دارند، اما هر دو جناح درخصوص حفظ و بقاي رژيم صهيونيستي و همچنين برقراري روابط رسمي و آشتي ميان اين رژيم و کشورهاي عربي اتفاق نظر دارند.2- توصيه کيسينجر به جو بايدن مبني بر اين که سياست فشار بر ايران بايد ادامه يابد نيز به اين مفهوم است که ادامه روابط شيوخ عرب سازشکار خليج فارس با رژيم صهيونيستي تنها در سايه پروژه ايران هراسي امکان پذير است و الا اتحاد و ائتلاف ميان دشمنان ديروز و دوستان امروز از هم مي پاشد. 
معني ديگر اين حرف و توصيه اين است که از همان ابتدا پروژه ايران هراسي براي ايجاد يک چنين اتحاد و ائتلاف شکننده اي طراحي و اجرا شده است. با وجود اين که هنري کيسينجر به مکتب رئاليسم تعلق دارد که به لحاظ مباني فکري و پايگاه اجتماعي در تضاد با آموزه هاي ليبراليسم است که حزب حاکم دموکرات پيرو آن است اما عموما توصيه ها و نظريه هاي کيسينجر در بين جناح راست حزب دموکرات نيز طرفدار داشته و به يک شخصيت مورد احترام در دستگاه وزارت امورخارجه آمريکا تبديل شده است. به نظر مي رسد يکي از  عوامل همسويي سياست خاورميانه اي آمريکا به رغم دست به دست شدن  قدرت بين احزاب رقيب دموکرات و جمهوري خواه، به کار بستن آموزه ها و توصيه هاي هنري کيسينجر بوده است. اما با توجه به پيشينه کيسينجر قاعدتا نبايد جو بايدن آموزه ها و توصيه هاي او را به کارگيرد به خصوص با توجه به تفاوت هاي عميق و گسترده  اي که بين مکاتب فکري و سياسي احزاب جمهوري خواه و دموکرات وجود دارد يا کهولت سن زيادي که کيسينجر دارد اما با همه اين ها با توجه به نقش و نفوذي که مافياي صهيونيسم بر ارکان  تصميم سازي، تصميم گيري و قانون گذاري در دولت پنهان آمريکا دارد، توصيه هاي وي حتي قبل از اعلام به دولت بايدن از سوي بلينکن، وزير امورخارجه صهيونيست دولت بايدن به مرحله اجرا در آمده است و بخشي از عقبگردهاي سريع و شتاب زده دولت بايدن درخصوص خاورميانه و ايران از اين مسئله ناشي مي شود. بايدن روز گذشته  در حالي قانون وضع ملي اضطراري ايالات متحده آمريکا عليه ايران را که از سال 1995 آغاز شده براي يک سال ديگر تمديد کرد که تجربه چند هفته اي حضور وي در کاخ سفيد حکايت از  پيچيدگي، بلاتکليفي هاي جدي  و چرخش هاي  او نسبت به شعار هاي  دوران انتخاباتي اودارد. با اين حال اگر بايدن مواضع و توصيه هاي امثال شرمن و کيسينجر را به کار گيرد، جدا از اين که از دولت بايدن و مجريان سياست خارجي آن به خصوص در وزارت امورخارجه سلب اعتماد و مشخص مي شود که هيچ يک از آن ها به اصول و مباني خود از جمله التزام به تعهدات بين المللي پايبند نيستند ، درعمل  نيزگام در مسيرترامپ گذاشته اند، اقدامي که مي تواند تحولات را عملا  از ريل ديپلماسي خارج کند. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره