نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

روزنامه اسرائیلی مطرح کرد: پیام‌های سیاسی در پشت پرده سند همکاری ایران و چین

منبع
انتخاب
بروزرسانی
روزنامه اسرائیلی مطرح کرد: پیام‌های سیاسی در پشت پرده سند همکاری ایران و چین

انتخاب/متن پيش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

ست فرانتزمن در «جروسالم پست» نوشت: ايران مي‌خواهد از نقش چين در منطقه استفاده کرده و نشان دهد که مي‌تواند در برابر آمريکا مقاومت کند. در سوي مقابل، چين هم مي خواهد به غرب اطمينان دهد که ايران از توافق هسته‌اي پيروي مي‌کند.

 براي ايران، سفر وانگ يي، وزير امور خارجه چين به تهران در يک سفر رسمي دو روزه براي گفتگو با مقامات ارشد در مورد روابط استراتژيک از اهميت بالايي برخوردار است. ايران براي چين مهم است و اين بازديد نشان دهنده اهميتي است که تهران در پکن دارد. وزير خارجه چين در سفر به خاورميانه، به چندين کشور در منطقه از جمله ايران، بحرين، عربستان سعودي، عمان، امارات و ترکيه رفت. به نظر مي‌رسد اين امر نيز به نوبه خود حکايت از اهميت تهران در منطقه دارد. تعدادي از اين کشورهاي نامبرده شده متحدان آمريکا هستند، اما ترکيه روز به روز از غرب دورتر مي‌شود و ايران هم که با آمريکا روابط خصمانه‌اي دارد.

اما چرا سند همکاري تهران و پکن مهم است؟ پاسخ آن مشخص است چرا که خود رسانه‌هاي ايراني بسيار درباره توافق 25 ساله با چين بحث کرده‌اند. روز پنجشنبه رويترز گزارش داد که وزارت بازرگاني ايران گفته است: چين تلاش خواهد کرد تا از توافق هسته‌اي ايران و همچنين منافع قانوني روابط چين و ايران دفاع کند. خبرگزاري دولتي ايران نيز در اين باره نوشت: امضاي برنامه جامع همکاري جمهوري اسلامي ايران و جمهوري خلق چين توسط وزراي خارجه دو کشور برنامه ديگري از اين سفر دو روزه است.

امضاي اين توافقنامه يک اتفاق کليدي در حوزه مسائل منطقه‌اي و بين المللي است. ايران به نوعي مي‌خواهد از نقش چين در منطقه استفاده کرده و نشان دهد که مي‌تواند در برابر آمريکا مقاومت کند. در سوي مقابل نيز چين مي‌خواهد به غرب اطمينان دهد که ايران از توافق هسته‌اي پيروي مي‌کند. به طور کلي، اين توافق نامه نمادي از حرکت سريع ايران به دامان شرق و چارچوب جديد همکاري‌هاي چين و ايران در يک نظم جهاني جديد است، نظمي که ممکن است روزي بيش از غرب توسط چين هدايت شود.

امضاي اين توافق بدان دليل نيست که ايران اقتصادي مهم يا قدرتمند است، بلکه چين مي‌خواهد نشان دهد مي‌تواند نقشي را بازي کند که رهبري غرب از آن بي بهره است. پکن با امضاي توافق 25 ساله با ايران آن هم در شرايط تحريم اين کشور به نوعي به واشنگتن دهن کجي کرد. پکن همچنين همزمان کشورهاي ديگري را که برايش در خاورميانه مهم است مشخص مي‌کند. اين بخشي از سياست خارجي جهاني و مقاوم چين است، سياستي که باعث نگراني استراليا، فرانسه و به ويژه آمريکا شده است.

در ايران اما از سفر وانگ‌يي به شدت استقبال مي‌شود. وزير امور خارجه چين که در يک تور شش روزه به کشورهاي مختلف غرب آسيا سفر کرده بود پس از پايان سفرهاي خود به عربستان سعودي و ترکيه، به دعوت محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران وارد تهران شد. بنا بر گزارش‌ها، وي قصد داشت به امارات متحده عربي و بحرين سفر کرده و از عمان هم ديدار کند.

به گزارش رسانه‌هاي ايران از جمله خبرگزاري فارس اين توافق  يک تغيير عمده در منطقه بوده و مي‌تواند تحريم‌هاي آمريکا را بي‌اثر کند. همزمان البته انتقاداتي هم در تهران در اين باره مطرح مي شود. در هر حال اين توافق براي رئيس جمهور ايران حسن روحاني اين يک گام مهم است چرا که انتخابات نزديک است و او مي‌خواهد نشان دهد که دستاوردهاي بزرگي دارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره