logo
برگزیده
تحلیل ها

درخواست مسکو برای ابقای حزب‌الله در سوریه

منبع
مشرق
بروزرسانی
درخواست مسکو برای ابقای حزب‌الله در سوریه

مشرق/متن پيش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

درحالي که دشمنان محور مقاومت با نشر اطلاعات کاذب در تلاش براي وارونه جلوه دادن مناسبات حزب‌الله و روسيه هستند، مسکو صراحتا تاکيد مي‌کند که خواستار ابقاي اين جنبش در سوريه است.

طي سال‌هاي گذشته گزارش ها و اخبار زيادي در رسانه‌هاي معارض نظام سوريه و متحدان آن منتشر شده مبني بر اينکه روسيه اقداماتي جهت خارج کردن حزب‌الله و ايران از سوريه انجام مي دهد و يا دست کم خواستار محدود شدن حضور اين دو طرف در اين کشور است. رويکرد اين رسانه ها بر اين اساس است که روسيه نمي خواهد در سوريه شريکي براي خود داشته باشد.

 اما  واقعيت روي زمين خلاف ادعاهاي اين رسانه ها را نشان مي دهد؛ چرا که همه شواهد حاکي از همکاري موثر در چندين سطح ميان ايران، روسيه و حزب الله در سوريه بوده و حتي گاهي نقش ها براي مقابله با متجاوزان در خاک اين کشور ميان سه طرف تقسيم مي شود. البته گاهي مسائل متناقض و مورد اختلافي نيز ميان سه طرف وجود دارد که همواره با سازماندهي و توافق جمعي حل مي‌شود.

اما سفر اخير هيئت حزب الله به رياست «محمد رعد» رئيس فراکسيون وفاداري به مقاومت در پارلمان لبنان به روسيه و ديدار با مقامات اين کشور موضوعي بود که در آن روسيه موضع خود را درباره حضور حزب الله در سوريه روشن کرد. مقامات مسکو در جريان نشست هايي که با هيئت حزب الله در روسيه برگزار کردند، عملکرد نظامي حزب الله، مهارت، نظم و توانايي نيروهاي اين جنبش در عمليات هاي مختلف و نيز عمل گرايي مقاومت لبنان را ستودند.

مقامات ارتش و سياستمداران روسيه در حال حاضر به خوبي مي‌دانند که حضور حزب الله در سوريه بيش از هر زمان ديگري ضروري است و هرگونه خلاء حزب الله يا ايران در هر يک از مناطق سوريه، توسط آمريکايي‌ها پر خواهد شد؛ نه روس‌ها و يا سوري ها.

 بر همين اساس مقامات روسي مشتاق بودند پيام روشني به رهبري حزب الله برسانند مبني بر اينکه حضور شما در سوريه چه در سطح سياسي و چه نظامي کاملا ضروري است و ما اميدواريم که در دوره آينده در هر دو زمينه با شما همکاري کنيم.

 در واقع روس‌ها حزب الله را يک گروه لبناني نمي‌دانند؛ بلکه از نظر مسکو مقاومت لبنان جنبشي است که در بسياري از کشورهاي منطقه حضور دارد. در سفر هيئت حزب الله به مسکو «سرگئي لاوروف»   وزير امور خارجه روسيه و چند تن از مقامات ارشد اين کشور همراه با نمايندگان حزب الله اوضاع يمن، عراق سوريه، فلسطين و ديگر کشورهاي منطقه را مورد بحث و بررسي قرار دادند. دو طرف همچنين ضمن بررسي امکان افتتاح دفتر نمايندگي حزب الله در مسکو بر لزوم تقويت ابزار ارتباطي ميان مقاومت لبنان و روسيه تاکيد کردند.

 همچنين سفر هيئت حزب الله به مسکو که به دعوت مقامات روسيه صورت گرفت بخشي از پيام اين کشور به واشنگتن بود مبني بر اينکه تلاش آمريکايي‌ها براي ايجاد اختلاف ميان روسيه و ايران و حزب الله به جايي نخواهد رسيد و مسکو علاوه بر هماهنگي با ايران خواستار همکاري مستقيم با حزب‌الله است. پيشتر نيز روس ها به همه کشورهاي غربي و عربي و منطقه‌اي اعلام کرده بودند که حزب الله يک قدرت بزرگ است  و بايد با اين جنبش بر همين اساس تعامل شود.

 اما پيام ديگري که مسکو سعي داشت از خلال اين سفر مخابره کند خطاب به رژيم صهيونيستي بود مبني بر اينکه هر چند روسيه به دنبال تفاهم با همه طرف ها درباره سوريه است؛ اما کمکي به صهيونيست ها در حملات آن‌ها نمي کند بلکه برعکس، همه اين حملات به ويژه تجاوزاتي را که در  آسمان لبنان صورت مي‌گيرد محکوم مي کند. همچنين بر اين اساس مسکو متعهد است که از نفوذ هواپيماهاي اسرائيلي به حريم هوايي سوريه جلوگيري کند ضمن اينکه تلاشهاي رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از انتقال سلاح به لبنان به جايي نرسيده و نمي‌تواند مانع رسيدن حزب‌الله به اهداف مورد نظر خود شود.

 روسيه همچنين نشان داد که با ايجاد معادله بازدارندگي حزب الله در جلوگيري از تجاوزات رژيم صهيونيستي به مناطق مختلف سوريه مخالفتي ندارد. اما مسکو طي ماه هاي آينده به دنبال کسب ۳ دستاورد در  دمشق است؛ ايجاد روند سياسي مرتبط با انتخابات رياست جمهوري، بازسازي سوريه و بازگشت آوارگان.

  اما استراتژي روس ها در لبنان به اين شکل است که قصد ندارند همانند ساير کشورها در امور داخلي اين کشور دخالت کنند.   در واقع مسکو به دنبال مداخله در روند تشکيل دولت لبنان و ساختار آن نيست و هدف خاصي در اين کشور ندارد. البته روس ها ضمن تلاش براي کمک به لبنان در بازسازي بندر بيروت،   به پروژه‌هاي انرژي و اکتشاف نفت و گاز در اين کشور نيز علاقه مند هستند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar