برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

بخت و اقبال بلند بانوی سیاستمدار

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
بخت و اقبال بلند بانوی سیاستمدار

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

آنالنا بائرباک، در انتخابات آينده شرکت خواهد کرد و نظرسنجي‌ها هم نشان مي‌دهد به‌دليل افزايش نگراني‌هاي مربوط به آب و هوا، حمايت از سبزها افزايش يافته است. به همين منظور حزب سبز آلمان اعلام کرد که آنالنا بائرباک، رهبر مشترک اين حزب، کانديداي آنها براي جانشيني آنگلا مرکل در مقام صدراعظمي در پيش از انتخابات ماه سپتامبر خواهد بود. به گزارش الجزيره، بائرباک روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «اکنون فصل جديدي براي حزب ما آغاز مي‌شود و اگر کار خوب براي کشور انجام دهيم، به سود ۴ سال آينده کشور ماست.»


اين اولين بار در عمر چهل ساله اين حزب است که گزينه‌اي را براي صدراعظمي معرفي کرده است. نقش محوري حزب سبزها در انتخابات سپتامبر هم به همان اندازه مي‌تواند يک رويداد تاريخي محسوب شود.حزب سبز آلمان روز دوشنبه ۱۹ آوريل اعلام کرد که آنالنا بائرباک، ۴۰ ساله، نامزد اين حزب براي گرفتن قدرت از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در انتخابات سپتامبر خواهد بود. خانم بائرباک، احتمالا تنها نامزد زن در اين رقابت خواهد بود.

جانشين احتمالي آنگلا مرکل در اين زمينه خواستار يک تجديد نظر در عالم سياست شده است؛ آن هم در زماني که گرمايش جهاني يک معضل اساسي است. وي همچنين خواستار مرفه شدن خانواده‌هاي فقير تک والديني تا خانواده‌هاي کارگراني شده است که در بخش صنعت مشغول به کارند. او مي‌گويد: «نجات سياره وظيفه ماست. اين وظيفه به گردن نسل ماست.»  نامزدي وي در زماني مطرح شده که جهان رو به گرما است و افزون بر اين واکنش ضعيف دولت به بيماري پاندمي و همچنين خستگي  ۱۵ ساله از حاکميت محافظه‌کاران، جايگاه سبزها را در نظرسنجي‌ها بهبود بخشيده است. اما جاه‌طلبي‌هاي حزب هنوز بالاتر از اين حرف‌هاست. در حالي که به‌نظر مي‌رسد همگان از جايگاه حزب آنگلا مرکل در نظرسنجي‌ها وحشت‌زده شده‌اند، اين سوال را مي‌پرسند که آيا يک صدراعظم از حزب سبزها مي‌تواند چهارمين اقتصاد بزرگ دنيا را هدايت کند؟ در اين زمينه مخالفان بائرباک عدم تجربه وي را مورد انتقاد قرار مي‌دهند و مي‌گويند آيا کسي که فاقد توانايي‌هاي رهبري است، مي‌تواند نامزد برترين شغل در آلمان شود؟ او در واکنش به اين انتقادها مي‌گويد: «سه سال رهبر حزب بودن و مادر بچه‌ها بودن شما را به اندازه کافي توانمند مي‌کند.»

برخلاف جنگ داخلي حزب دموکرات مسيحي مرکل  و حزب خواهرخوانده باواريايي‌اش پيرامون اينکه چه کسي جانشين مرکل خواهد شد، به‌نظر مي‌رسد که بائرباک و هابک از يک رابطه دوستانه برخوردارند و همين سبزها را از محافظه‌کاران پيش انداخته است.

بائرباک کيست؟
حزب سبزها که زماني به گروه «هيپي‌هاي صندل‌پوش ريشو» شهرت داشتند، حالا بيش از هر زمان ديگري شانس ورود به حکومت بعدي آلمان را دارند؛ درحالي‌که اختلاف و جدال دو حزب سوسيال مسيحي و دموکرات مسيحي آلمان بر سر معرفي نامزد به کاهش محبوبيت آنها انجاميده، حزب سبز ممکن است بتواند بزرگ‌ترين حزب در ائتلاف جديد باشد و در اين صورت خانم بائرباک صدراعظم بعدي آلمان خواهد شد. همين حالا هم بسياري او را با رهبران زن جوان در کشورهاي نيوزيلند و فنلاند مقايسه مي‌کنند. بائرباک، در سال ۱۹۸۰ متولد شده است. دقيقا همان سالي که حزب سبز تاسيس شد. پدر و مادرش او را با خود به تجمعات مخالف استفاده از انرژي هسته‌اي مي‌بردند. بائرباک فارغ‌التحصيل رشته علوم سياسي دانشگاه هامبورگ و رشته علوم سياسي و حقوق عمومي دانشگاه اقتصاد لندن (ال اس اي) است. از سه سال پيش بائرباک به‌طور مشترک با روبرت هابک رهبري حزب سبز آلمان را برعهده دارند. بر اساس آخرين نظرسنجي‌ها، حزب سبز ۲۲ درصد آرا را در اختيار دارد يعني بعد از دو حزب محافظه‌کار حاکم دموکرات مسيحي و سوسيال مسيحي در جايگاه دومين حزب قرار دارد.

آنگلا مرکل، صدراعظم کنوني آلمان پيش‌تر اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۱ همزمان با پايان دوره فعلي صدراعظمي خود از دنياي سياست کناره‌گيري مي‌کند. صدراعظم آلمان به طور معمول با راي‌گيري در انتخابات فدرال مشخص مي‌شود که دور بعدي آن قرار است در سپتامبر امسال برگزار شود.  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar