برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

اجماع بعد از ثبت‌نام!

منبع
صبح نو
بروزرسانی
اجماع بعد از ثبت‌نام!

صبح نو/متن پيش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

«وحدت»، رمز پيروزي در هر کنش سياسي است. انسجام و حرکت با يک برنامه مشخص، مسيري روشن را مقابل هر جريان و گروه سياسي و اجتماعي مي‌گشايد. تفرق و دودستگي آفت کنش‌هايي است که ماهيت جمعي دارند. کنش‌هايي که با چندصدايي و عدم وحدت، با صرف کردن انرژي گزاف، هيچ چيزي به‌دست نياورده و هواداران خود را مأيوس مي‌کنند.
اما از شواهد امر و تعداد کساني که براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي کرده‌اند اينطور بر مي‌آيد که رسيدن به اجماع تا پيش از ثبت‌نام دشوار باشد و پس از اعلام کانديداتوري محسن رضايي و رستم قاسمي، شايد چهره‌هاي ديگري هم براي حضور اعلام آمادگي کنند. تحرکات انتخاباتي جليلي و ضرغامي نيز شايد در روزهاي آينده به اعلام کانديداتوري بينجامد.
«شوراي وحدت» و «شوراي ائتلاف» هر دو در آستانه انتخابات‌1400 وظيفه مهمي را بر عهده دارند و بي‌تدبيري و از دست دادن زمان، آب به آسياب دشمن ريختن است. رقيب در کارزار انتخاباتي خود با بسيج منابع و امکانات از هيچ اهرمي براي تخريب چهره جريان انقلابي نمي‌گذرد و تمام تلاشش را بر ايجاد و نمايان کردن شکاف بين اين جريان گذاشته است.
در اين ميان زمان رسيدن به اجماع نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اجماع در «زمان صفر»، برنامه‌ريزي را سطحي و هدف‌گذاري‌ها را غير دقيق مي‌سازد. از طرف ديگر تعدد کانديداها خود مانعي مي‌شود در مسير رسيدن به وحدت.

انسجام؛ الگويي قدرت بخش
صرف انرژي جريان انقلابي در مسيرهاي متفاوت، موجبات تضعيف اين جريان را فراهم آورده و زماني که مي‌توان براي آرماني مشترک تلاش کرد را نابود مي‌کند. منسجم بودن در تمام مسير، الگويي قدرت بخش و پيروزي بخش است و سرپيچي از اتحاد صدمات جبران‌ناپذيري را متوجه جريان انقلابي خواهد کرد.
سامان دادن نيروهاي انقلاب در دو دسته و گروه در استان‌هاي کشور، ساختاري متفرق را شکل مي‌دهد که هماهنگ کردن آن در زمان کوتاه بسيار دشوار و طاقت فرساست. از اين‌رو اتحاد براي ملت بايد قبل از آغاز نام‌نويسي نامزدهاي رياست جمهوري در دستور کار عقلاي جريان انقلابي قرار گرفته و اجازه هدررفت انرژي داده نشود.
نبايد از اين حقيقت هم گذشت که «وحدت» مؤلفه‌اي است که امروز ضرورت آن براي پيروزي در انتخابات پيش رو بيش از‌92 و 96 خودنمايي مي‌کند؛ وحدتي براي مردم. گمانه‌‌زني‌هاي پي‌در‌پي به‌ويژه به‌واسطه شکل‌گيري، شکل جديدي از کنش سياسي نخبگاني و مردمي در بستر «کلاب‌هاوس»، ضرورت رسيدن به اجماع در بازه زماني مشخص را بيش از پيش به رخ مي‌کشد.

وحدت براي مردم
اهميت وحدت و نشستن بر سر يک ميز مؤلفه‌اي است که جريان انقلابي بايد نسبت به آن حساس بوده و تمام تلاش خود را براي تحقق آن به کار گيرد. عملکرد دولت در هشت سال گذشته حاميان آن و اصلاح‌طلبان را به گوشه رينگ برده است و فرافکني‌ها، تاثيري در ذهنيت مردم نخواهد گذاشت. از اين رو جريان انقلابي در پاسخ به درخواست مردم براي حل مشکلات و رفع تنگناهاي اقتصادي بايد اقدامي تاثيرگذار انجام دهد.
در آستانه انتخابات کمک به مردم براي شناختن مسير پيش رو و نشان دادن ناهمواري‌هاي موجود، حرکتي مؤثر در جهت رسيدن به اهداف است که بايد مورد توجه باشد. وحدت براي کمک به مردم و پرهيز از تفرق و انشقاق، تلاشي ارزشمند براي حل مشکلات جامعه و رفع معضلات است.
ايجاد دوقطبي‌ها و دوگانگي‌ها در آستانه انتخابات مانند سنوات پيش در دستور کار برخي است و تمام تلاش‌شان را براي منحرف کردن افکار عمومي از مسائل اولويت‌دار مي‌کنند. از اين رو با اتحاد و هبستگي جريان انقلابي بايد براي مقابله با دوقطبي‌سازي‌‌هاي کاذب تلاش کرد. انتخابات‌‌1400 به واسطه وضعيت اقتصادي و سياسي کشور از هر زماني مهم‌تر بوده و تأثير آن بر سرنوشت جامعه ايراني بر کسي پوشيده نيست. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar