برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

امارات دنبال رابطه با ایران

منبع
آرمان ملي
بروزرسانی
امارات دنبال رابطه با ایران

آرمان ملي/متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
 
 کاخ سفيد در بيــانيــه‌‌اي اعــلام کرده رئيس‌جمهــوري آمريکا روز گذشته با وليعهد امارات متحده عربي درباره چالش‌هاي منطقه‌ اي و جهاني از جمله افغانستان، جوانب هسته ‌اي و منطقه‌اي ايران گفت‌و‌گو کرده است. طبق اين بيانيه، بايدن همچنين در گفت‌و‌گو با بن زايد بر اهميت استراتژيک عادي‌سازي روابط ميان امارات متحده عربي و رژيم صهيونيستي تاکيد کرده و افزوده از تقويت و توسعه معاهده صلح آبراهام کاملا حمايت مي‌کند. از سوي ديگر وليعهد ابوظبي نيز راهي رياض شده و با وليعهد عربستان ديدار و گفت‌وگو خواهد کرد. بنابر اين گزارش، بن زايد و بن سلمان قرار است در رابطه با آخرين تحولات خاورميانه به ويژه يمن و سوريه و مذاکرات هسته‌اي ايران بحث و رايزني کنند. سفر بن زايد به رياض درحالي است که پنج روز پيش فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان به ابوظبي سفر کرده بود. همچنين روزنامه راي اليوم روز دوشنبه از سفر يک هيات بلندپايه عربستان به دمشق و ديدار با رئيس‌جمهوري سوريه براي آماده‌سازي بازگشت روابط بين دو کشور خبر داد. هيات عربستاني به رياست خالد الحميدان، رئيس دستگاه اطلاعات عربستان به دمشق رفته و با بشار اسد ديدار کرده است. به نظر مي‌رسد دو طرف بر سر سفر آتي پس از عيد فطر توافق کرده‌اند. دو طرف همچنين بر سر بازگشايي سفارت عربستان در دمشق به عنوان گام نخست از سرگيري روابط توافق کرده‌اند. اين سه اتفاق با شائبه‌هايي همراه شده که «آرمان ملي» در راستاي بررسي آنها، گفت‌و‌گويي با حسن هاني‌زاده، سفير پيشين ايران در لبنان داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
   مقــامــات امـاراتي از مذاکره با سران عــربستانــي و آمــريکايـي چــه اهدافي را دنبال مي‌کنند؟
امارات در طول سال‌هاي اخير به دليل پيروي از سياست‌هاي بن سلمان دچار آسيب‌هاي جدي شده و هنوز هم تبعات آن گريبانگير اين کشور است. مشارکت در جنگ عليه مردم يمن و محاصره اقتصادي قطر دو اقدام بزرگ و اشتباه اين کشور بوده که مسلما امروز از اين اقدامات پشيمان شده‌اند. آنها از سوي ديگر شيوه‌هاي تهاجمي عليه ايران را اتخاذ کرده‌اند که اين نيز به ضرر آنها تمام شده است. امارات اما پا را فراتر گذاشته و حتي در مقابل ترکيه نيز ايستاده و دچار تنش با اين کشور شده است. اگر تمامي اين موارد بررسي شود مشخص مي‌شود علت اين اقدامات پيروي از عربستان بوده است. اين اقدامات علاوه بر اينکه امتيازي براي امارات در پي نداشته؛ جايگاه منطقه‌اي اين کشور را نيز تضعيف کرده است. از سوي ديگر شاهديم بن‌سلمان در ادبيات خود در قبال ايران تغييراتي ايجاد کرده و به سمت ايران تمايل پيدا کرده است. سفر الحميدان به دمشق و گفت‌و‌گو با بشار اسد بدون‌اطلاع امارات بوده و امارات تصور مي‌کند دور زده شده است. به همين دليل امارات به اين نتيجه رسيده که بايد سياست مستقل‌تري را در قبال منطقه در دستور کار قرار دهد زيرا عربستان به شدت تحت‌فشار دولت بايدن است. امارات به دليل همراهي با بن‌سلمان آسيب‌ سياسي خواهد ديد و به دنبال جداسازي سياست خود از اين کشور است. امارات به دنبال اين است که هم رابطه خود را با عربستان مخدوش نکند و هم روابط خود را با ايران و ترکيه ترميم کند. 
   امـارات در اين برهه زماني و در شرايط بحــراني به سمت کدام قدرت منطقه‌اي سوق پيدا مي‌کند؟

مشخصا امارات تحت‌شرايط خاصي با رژيم صهيونيستي رابطه برقرار کرد. در گذشته دونالد ترامپ در راستاي اقدامات تبليغاتي، کشورهاي عربي را مجبور کرد تا روابطي با رژيم صهيونيستي برقرار کنند. بعد از شکست دونالد ترامپ، عملا اين رابطه‌ها سرد شد و ساير کشورها نيز که به دنبال ارتباط با رژيم صهيونيستي بودند از اين مسير انصراف دادند و ديگر روي اين رژيم حساب باز نکردند. نتانياهو امروز به شدت در عرصه بين‌المللي و در داخل سرزمين‌هاي اشغالي جايگاه متزلزلي دارد. نگاه بايدن به نتانياهو منفي است و به همين علت امارات روابط خود را با رژيم صهيونيستي در يک حد محدود نگه داشته و به دنبال ترميم روابط با ايران است. به اين علت که حزب نتانياهو در اسرائيل نيز ضعيف‌تر شده و چه‌بسا نتانياهو به‌زودي از چرخه قدرت خارج شود. دولت بايدن اختلاف زيادي با نتانياهو دارد و اين امر سبب شده اين احتمالات پر‌رنگ‌تر شود. تمامي اين اتفاقات دست به دست هم داده تا امارات تمايل يابد به سمت ايران گرايش پيدا کند.
   ديــدار مقــامات عـربستاني و سوري با هدف دور زدن ايران است؟
سفر هيات امنيتي عربستان به سوريه براي پذيرش جايگاه حاکميت بشار اسد است. يک ماه ديگر انتخابات رياست‌جمهوري در سوريه برگزار خواهد شد و احتمال اينکه بشار اسد برنده انتخابات شود، زياد است و در همين راستا عربستان به اين نتيجه رسيده که نمي‌تواند موقعيت سوريه را به نفع خود تغيير دهد و به همين علت بايد با بشار اسد کنار آيد. امارات نيز به اين نتيجه رسيده که با وجود صرف هزينه‌هاي زياد در سوريه اما نتوانسته دولت اين کشور را تغيير دهد و قصد تغيير در رويه خود را نسبت به سوريه دارد. آنها 80 ميليارد دلار به گروه‌هاي تروريستي و داعش کمک کرده‌اند اما نتوانسته‌اند دولت سوريه را تغيير دهند. عربستان به دنبال ايجاد حاشيه امن براي خود در منطقه است و سوريه نيز ادامه‌دهنده اين حاشيه امن است. ديدار مقامات سعودي و سوري به معناي جدا شدن سوريه از ايران نيست. سوريه همچنان عضو جبهه مقاومت است و عربستان نيز با اين وضع تمايل پيدا کرده است روابط خود را با سوريه بهبود بخشد. امروز شرايط در سوريه براي ايران مهياست و ايران مي‌تواند به مراتب راحت‌تر با اين کشور همکاري کند. اين شرايط براي ساير کشورها وجود ندارد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره