نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

ائتلاف علیه «اون»

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
ائتلاف علیه «اون»

دنياي اقتصاد/ روساي جمهور آمريکا و کره‌جنوبي روز جمعه ۳۱ ارديبهشت ماه در واشنگتن با يکديگر ديدار کردند. بايدن در يک کنفرانس خبري مشترک با رئيس‌جمهور کره‌جنوبي اظهار کرد: «هر دوي ما عميقا نسبت به وضعيت نگران هستيم.» او بيان کرد که با رئيس‌جمهور کره‌جنوبي تمايلي مشترک براي تعامل ديپلماتيک با کره‌شمالي و «اتخاذ گام‌هاي عملگرايانه به منظور کاستن از تنش‌ها» دارد.

«مايکل. دي. شي ير»، «ديويد. اي. سنجر»، «ويليام. جي. براد» و «چو سانگ هون» در گزارش ديروز شنبه براي نيويورک تايمز نوشتند، بايدن در اين ديدار «نگراني عميق» خود در مورد تهديد هسته‌اي کره‌شمالي را اعلام کرد. او افزود که نماينده جديدي براي گشودن کانال‌هاي ديپلماتيک با اين کشور انتخاب کرده است. در همين راستا، «سونگ کيم» مقام کهنه کار وزارت خارجه آمريکا، به‌عنوان فرستاده ويژه اين کشور براي کره‌شمالي منصوب شده است. «سونگ کيم» يک ديپلمات آمريکايي-کره‌اي است که به‌عنوان فرستاده ويژه براي کره‌شمالي در دوران رياست‌جمهوري باراک اوباما و نيز سازمان‌دهنده نشست‌هاي دونالد ترامپ با کيم جونگ اون خدمت کرده است. بايدن که در کنار «مون جائه اين»، همتاي کره‌جنوبي خود ايستاده بود، وعده داد که از اشتباهات دولت‌هاي گذشته حذر کند اما جزئيات اندکي در مورد آن چيزي ارائه داد که وي آن را «هماهنگي جديد با متحدان در منطقه» مي‌ناميد.

بايدن که با همتاي کره‌جنوبي خود مشغول سرو ناهار بود، گفت: «ما از نزديک آنچه را ديگران انجام داده‌اند، روي آن کار کرده‌اند و آنچه را بر رويش کار نشده، همه را مطالعه کرده‌ايم. ما دچار توهم در مورد دشوار بودن اين مسير نشده‌ايم. چهار دولت گذشته به هدف روشني دست نيافتند. اين موضوع يک موضوع واقعا دشوار است». بايدن در ديدار روز جمعه خود از فوريت داشتن تلاش‌ها براي تعامل با کره‌شمالي و مذاکره بر سر برنامه تسليحات هسته‌اي اين کشور صحبت کرد و در همين راستا افزود که «تحت شرايط درست» با «کيم جونگ اون ديدار خواهد کرد». اما منظور از «شرايط درست» چيست؟ منظور بايدن از شرايط درست اين است که کره‌شمالي با بحث درباره برنامه هسته‌اي خود موافقت کند. رئيس‌جمهور آمريکا افزود: مشاوران او در ابتدا با همتايانشان از کره‌شمالي ديدار کرده‌اند تا براي آن زمينه‌چيني کنند. روساي جمهور آمريکا و کره‌جنوبي همچنين گفتند خلع سلاح هسته‌اي کامل شبه جزيره کره هدف آنها است. با اين حال، بايدن افزود: «من آنچه در مدت گذشته اخير انجام شده را انجام نخواهم داد؛ من به او همه آن چيزي که به دنبالش است اعم از کسب مشروعيت و رسميت بين‌المللي و اجازه رفتن به مسير کسب جديت ظاهري نسبت به چيزي که ابدا درباره آن جديت نداشته، نخواهم داد». اين اظهارنظرهاي بايدن نشان‌دهنده يک تغيير در تفکر او است، چراکه کاخ سفيد در ماه مارس اعلام کرد او مايل به ديدار با کيم جونگ اون نيست.

«شي ير- سنجر- براد- هون» در بخش ديگري از گزارش خود افزودند، بايدن اعلام کرد که ايالات متحده تمام ۵۵۰ هزار سرباز کره‌جنوبي که تعامل نزديکي با سربازان آمريکايي داشته‌اند را در برابر کرونا واکسينه خواهد کرد. او افزود که اين دو کشور همکاري نزديکي خواهند داشت تا توليد واکسن کرونا براي کشورهاي فقير دنيا را سرعت بخشند. «مون جائه اين» دومين مقام جهاني پس از نخست وزير ژاپن است که با بايدن در کاخ سفيد ديدار کرد. او در اين ديدار خلع سلاح هسته‌اي در شبه جزيره کره را «مساله بقا براي کشورش» ناميد و گفت: «يکي از اهداف ديدار با رئيس‌جمهور بايدن آوردن کره‌شمالي به مسير مذاکره است». بايدن و مون بر وجود ائتلاف قدرتمند بين دو کشور بعد از تيرگي‌هاي ايجاد شده توسط دونالد ترامپ در روابط آنها تاکيد کردند. بايدن گفت که آنها گفت‌وگويي همچون «دوستان قديمي» داشته‌اند. کيم جونگ اون از سال ۲۰۱۷ هيچ آزمايش هسته‌اي يا موشک قاره پيماي بالستيک نکرده است، هر چند کارشناسان معتقدند زرادخانه هسته‌اي او به طور مداوم رو به رشد است.

گزارشگران نيويورک تايمز افزودند زرادخانه هسته‌اي و متعارف کره‌شمالي و ظرفيت آن در ۴ سال گذشته دو برابر شده است؛ يکي از دلايل ديدار ترامپ با رهبر کره‌شمالي هم همين بود. کارشناسان مي‌گويند زرادخانه هسته‌اي کره‌شمالي به سرعت در حال نزديک شدن به اندازه زرادخانه هسته‌اي هند، پاکستان و اسرائيل است. اينها اعضاي نسبتا کوچک کلوب هسته‌اي هستند که صدها بمب دارند در حالي که بازيگران بزرگ، هزاران بمب دارند. مشاوران بايدن مي‌گويند اگرچه اعضاي دولت در خفا پذيرفته‌اند که کره‌شمالي هرگز کليت برنامه هسته‌اي خود را کنار نمي‌گذارد، اما آشکارا هسته‌اي بودن اين کشور را نمي‌پذيرند. «رابرت. جي. اينهورن»، مقام سابق وزارت خارجه که مدت‌ها متخصص هسته‌اي اين وزارتخانه بود، مي‌گفت که تصديق رسمي به هسته‌اي بودن کره‌شمالي باعث مي‌شود که «دولت‌هاي ژاپن و کره‌جنوبي به دنبال تسليحات هسته‌اي بروند». چند ماهي مي‌شود مقام‌هاي دولت بايدن در حال بازنگري در استراتژي هسته‌اي کشورشان در قبال کره‌شمالي هستند و در اين راه با همتايان کره‌جنوبي و ژاپني‌شان در حال مشورت هستند. اما اين مقام‌ها آشکارا در اين رابطه چيزي نمي‌گويند و تلاش مي‌کنند بر خلاف ترامپ، رويکرد احتياط و ديپلماسي را همچنان حفظ کنند.

«ديويد برانستورم»، «جارت رنشاو» و «استيو اولاند» هم در گزارش ۲۲ مه ‌براي رويترز نوشتند، «مون جائه اين» به تعامل با کره‌شمالي به چشم يک مساله مربوط به ميراث کاري‌اش نگاه مي‌کند. روساي جمهور اين دو کشور همچنين درباره چين و تايواني که از بابت فشارهاي نظامي مکرر پکن شکايت کرده، به بحث پرداختند. «مون جائه اين» گفت: «ما اين ديدگاه مشترک را داشتيم که صلح و ثبات در تنگه تايوان شديدا مهم بوده و توافق کرديم بر سر اين مساله همکاري داشته باشيم و در عين حال در روابط ميان چين و تايوان مشخصه‌هاي ويژه را در نظر بگيريم». با اين حال، او جزئياتي از «مشخصه‌هاي ويژه» مطرح نکرد. وزارت امور خارجه تايوان از اين ابراز حمايت تشکر کرد و گفت اين جزيره «همواره نقشي کليدي در ثبات و موفقيت منطقه‌اي ايفا کرده است». واشنگتن مشتاق بود که رئيس‌جمهور کره‌جنوبي بيانيه تندي در مورد چين بدهد اما مون در پي اين بود که بزرگ‌ترين شريک تجاري کشورش را ناراحت نسازد. در اين ديدار، بايدن از سرمايه‌گذاري‌هاي چند ميليارد دلاري شرکت‌هاي کره‌جنوبي در بخش‌هاي استراتژيک آمريکا همچون ميکروچيپ‌ها استقبال کرد.

دو کشور در بيانيه مربوط به نشست رهبرانشان توافق کردند تا شبکه‌هاي مخابراتي نسل پنجم و نسل ششم شفاف و باز را توسعه داده و تامين جهاني چيپ‌ها براي خودروها را افزايش دهند. آنها همچنين نسبت به ايجاد يک نيروي ضربت براي زنجيره تاميني مربوط به توليد تکنولوژي‌هاي سطح بالا توافق کردند. «مون جائه اين» که در داخل کشورش از بابت وضعيت همه‌گيري کوويد-۱۹ تحت فشار است، اظهار کرد دو کشور با داشتن شراکت در زمينه واکسن (ترکيب دانش کارشناسي آمريکا و ظرفيت توليد کره) موافق بوده‌اند. او گفت اين روند به تامين واکسن‌هاي کوويد-۱۹ در منطقه هند-اقيانوسيه کمک خواهد کرد. در بيانيه مشترک آنها عنوان شد سئول «به طرزي چشمگير» تعهدش به برنامه بين‌المللي توزيع واکسن موسوم به کواکس در سال جاري ميلادي را افزايش دهد.  بايدن نيز تاکيد کرد: «شراکت ما بر مبناي تعهد آهنين ما به امنيت مشترک بنا شده است. ائتلاف ما همواره براي مدت طولاني حامي صلح، امنيت و موفقيت بيشتر منطقه و نزديک شدن ما به يکديگر بوده است». مون در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از ديدار خصوصي با جو بايدن گفت، از «بازگشت آمريکا به رهبري» استقبال مي‌کند. رئيس‌جمهور کره‌جنوبي در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با بايدن همچنين اظهار کرد، آمريکا قبول کرده به خط مشي‌هاي مربوط به برد پروازي که باعث محدود شدن برد موشک‌هاي کره‌جنوبي به ۸۰۰ کيلومتر مي‌شده، پايان دهد.

ديدار رهبران آمريکا و کره‌جنوبي در حالي انجام گرفت که کره‌شمالي به جاي تمرکز بر مسائل اقتصادي- معيشتي مردم کشورش و تعامل ديپلماتيک با دنيا به دنبال محدود کردن هر چه بيشتر مردمان اين کشور است. به گزارش رودونگ سينمون، روزنامه رسمي کميته مرکزي حزب کارگر کره‌شمالي، «کيم جونگ اون»، رهبر اين کشور، براي «جلوگيري از ترويج و نفوذ فرهنگ غربي و سبک زندگي سرمايه‌داري» پوشيدن شلوار «جين» يا «پاره» و برخي مدل‌هاي مو را براي شهروندان اين کشور ممنوع اعلام کرد. اين روزنامه همچنين با ارائه فهرستي از ۱۵ مدل موي مجاز، تاکيد کرده که مدل پشت‌موي بلند نيز براي شهروندان کره‌شمالي ممنوع است. سردبير روزنامه رودونگ سينمون در سرمقاله‌اي نوشت: «تاريخ به ما ياد داده است که اگر سبک زندگي خود را کم‌اهميت بشماريم، کشورمان مانند ديواري که به مرور زمان نم گرفته است، فرو مي‌پاشد». او در ادامه نوشت: «بايد در برابر ريزترين نشانه‌هاي سبک زندگي خارجي بايستيم تا بتوانيم آن را ريشه‌کن کنيم.»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar