نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
تحلیل ها

مدل انتخاباتی اصلاح طلبان

منبع
جهان
بروزرسانی
مدل انتخاباتی اصلاح طلبان

جهان/متن پيش رو در جهان منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

اگرچه اين جريان سياسي با حضور متعدد فعالان سياسي خود در مرحله ثبت نام انتخاباتي سعي کرده که با کانديداهاي پوششي مختلف حوزه هاي مختلف را پوشش دهد اما در فضاي خارج از گود کانديداتوري هم افراد بازي سازي وجود دارند که قول ورود تمام قد براي حمايت از کانديداي اصلاح طلب را داده اند.
 
فضاي سياسي کشور در انتخابات رياست جمهوري به طور بسيار شديدي گفتمان محور شده است. بنابراين جريان‌هاي سياسي مختلف سعي مي کنند که با استفاده از گفتمان‌هاي خود مردم را براي راي دهي پاي صندوق ها راي بکشانند. در اين راه ابزارهاي مختلفي وجود دارد که در حوزه هاي سياسي، بين الملل، اقتصادي و تبليغاتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

اصلاح طلبان در اين حوزه سعي دارند با کانديداهايي به ميدان بيايند که نمادهاي اين جريان خصوصا در فضاي سياست خارجي هستند. اگرچه اين جريان سياسي با حضور متعدد فعالان سياسي خود در مرحله ثبت نام انتخاباتي سعي کرده که با کانديداهاي پوششي مختلف حوزه هاي مختلف را پوشش دهد اما در فضاي خارج از گود کانديداتوري هم افراد بازي سازي وجود دارند که قول ورود تمام قد براي حمايت از کانديداي اصلاح طلب را داده اند.
 
«محمد جواد ظريف» رئيس دستگاه ديپلماسي دولتهاي روحاني از جمله همين بازي سازان انتخاباتي است. وي که با ماجراي مصاحبه جنجالي اش از گود کانديداتوري کنار رفت برخلاف رويه اي که همواره عنوان مي کند از سياست خارجي مي خواهد کناره گيري کند به برندي براي اصلاحات تبديل شده است.

اصلاح طلبان پرونده کشدار برجام را هنوز در چنته دارند. آنها سعي دارد که از اين پرونده در انتخابات رياست جمهوري سيزده استفاده مبرم را ببرند. از اين روست که نيم نگاهي به مذاکرات وين دارند و از سوي ديگر مهره هاي خود مانند ظريف را دراين حوزه فعال مي کنند تا بتوانند با استفاده از او فضاي انتخاباتي را به طرف اهداف خود هدايت کنند.

 ظريف هم از نظر اينکه يکي از پديد آوردندگان برجام بوده است و هم از اين نظر که سالهاست در حوزه سياست خارجي به عنوان مرد يک دولت فعاليت کرده است، مورد نظر جريان اصلاحات قرار داد. اصلاح طلبان سعي مي کنند که موضوع برجام و سرنوشت توافق هسته‌اي را به ظريف گره بزنند و عنوان کنند بدون وي برجام نيز از بين مي رود.

اين درحالي است که با ظريف نيز برجام چندين سال است که به سندي باطله و بي خاصيت تبديل شده است. اما اصلاح طلبان سرنوشت برجام را به ظريف گره مي زنند تا به اهداف سياسي خود در انتخابات رياست جمهوري پيش رو برسند. از اين منظر است که ظريف وارد بازي سازي انتخابات مي شود.

«غلامعلي رجايي»، فعال سياسي اصلاح طلب و مشاور مرحوم هاشمي درباره ديدار خود با اسحاق جهانگيري مي گويد: «من سه شنبه بعد از ظهر وقت ملاقاتي با آقاي جهانگيري داشتم که از قبل هماهنگ شده بود. ايشان از من پرسيد که نتيجه ديدار آقاي ظريف با آقاي خاتمي را نمي داني؟ گفتم نمي دانم؛ من در راه بودم که شنيدم ايشان امروز بعد از ظهر آنجا بوده ولي مي پرسيم. ولي در ملاحظاتي که داشت معلوم بود که {ظريف} نمي آيد.»

وي با اشاره به نگراني جهانگيري در خصوص عدم وقت کافي براي تشکيل ستاد انتخاباتي، گفت: «احساس کردم نگران است و گفتم اگر ديديم که آمدن آقاي ظريف منتفي است از آقاي ظريف استفاده کنيم و پيشنهاد معاون اولي ايشان را دادم و گفت خود ايشان (ظريف) هم گفته هر جور کمکي لازم باشد به شما خواهم کرد. اما به نظر من آقاي جهانگيري با توجه به وضعيت نظرسنجي ها نگران درصد رأي بود.»

با اين حال ظريف با وجود اينکه در بيانيه خود عنوان مي کند مشغول مسائل کشور و وظايف خود در وزارت خارجه است اما وي بيشتر کارهايش معطوف به انتخابات رياست جمهوري و تبليغ براي اسحاق جهانگيري است يا لااقل براي اين منظور برنامه ريزي مي کند.

ظريف در بيانيه خود درباره انتخابات 1400 عنوان کرده بود که «اکنون که خاطر دوستان دلواپس از نامزديم آسوده شده، تقاضا مي‌کنم به اولويت خودشان که کسب قدرت داخلي است بپردازند و بگذارند ما هم به اولويت خودمان که پاسداري از منافع ملي و رهانيدن مردم از تحريم‌هاي ستم‌بار آمريکاست تمرکز کنيم.» جالب اينجاست که آقاي ديپلمات منتقدان خود را به قدرت طلبي متهم مي کند اما خود در رفتار سياسي دچار يک عدم صداقت شده که اخبار آن از گوشه و کنار محافل رسانه اي منتشر مي شود.
  
آذري جهرمي از جمله ديگر بازي سازان انتخابات رياست جمهوري سيزدهم است. خبر حضور تيم رسانه اي و ستادي وي براي فيلم برداري اولين فيلم تبليغاتي لاريجاني که در زمان ثبت نام کانديداها انجام شد، اثبات کننده همين امر است. وي اصرار ويژه اي داشت که با جريان اصلاحات هماهنگ عمل کند اما برخي اخبار و اطلاعات حاصله از عدم همراهي اصلاح طلبان با وي و دلخوري جناب وزير از عدم توجه اين جريان سياسي به او حکايت دارد.

حالا جهرمي براي اينکه از فضاي سياسي کشور دور نماند به سرمايه گذاري روي کانديداهاي رياست جمهوري پرداخته و لوازم و امکانات خود را دراختيار کانديداهايي همچون علي لاريجاني قرار داده است.
 
بازي ساز ديگري که مانند جهرمي و ظريف از جمله کانديداي احتمالي بودند اما به هر دليلي در کارزار انتخاباتي شرکت نکردند، «سيد حسن خميني» است. اصلاح طلبان پيش از انتخابات روي وي سرمايه گذاري ويژه اي کرده بودند اما کناره گيري وي از کانديداتوري برنامه اي اين جريان سياسي را بهم ريخت. حسن خميني مانند جهرمي برخي امکانات خود مانند رسانه هايش را در اختيار جريان اصلاحات قرار داده است.


بنابراين مدل و الگوي انتخاباتي اصلاح طلبان حضور کانديداهاي پوششي در کنار بازي سازان رسانه اي و انتخاباتي براي قبضه کردن فضاي رسانه اي و افکارعمومي کشور است. استفاده از تاکتيک هاي ترس و نفرت پراکني نيز چاشني کار اين جريان سياسي است و بازي سازي ظريف با کارت برجام نيز با چاشني هراس افکني که در سال 96 نيز از سوي اين جريان بکار برده شد، همراه خواهد بود.
 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره