برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

دست پر اصولگرایان در مناظرات

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
دست پر اصولگرایان در مناظرات

وطن امروز/متن پيش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

شنبه 15 خرداد نخستين مناظره ۷ نامزد سيزدهمين دوره رياست‌جمهوري با موضوع «اقتصاد» در حالي برگزار شد که همه آنها در اينکه کشور طي ۸ سال گذشته با دست‌فرمان اشتباه اداره شده است اتفاق نظر داشته و به نقد سياست‌ها و کارنامه دولت حسن روحاني پرداختند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، اينطور که پيداست رمز موفقيت در انتخابات پيش‌ رو تبرا جستن و دوري از حسن روحاني بويژه سياست‌هاي اقتصادي دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم است. البته در ديگر ابعاد هم نامزدها تمايلي به برنامه‌هاي اجرا شده در 8 سال اخير نداشته و ندارند اما اظهارنظرهاي اقتصادي آنها را به صراحت مي‌توان مصداق اعلام برائت از حسن روحاني دانست. 
حسن روحاني در 8 سال گذشته با گره زدن اصل اقتصاد و معيشت مردم با موضوع ديپلماسي، به دنبال گشايش اقتصاد ايران از طريق ارتباط با برخي کشورهاي خاص بوده است. 
نتيجه اين کلان‌رويکرد، شکستن رکورد افزايش قيمت ارز، طلا، مسکن، بالاترين ميزان تورم کالاهاي خوراکي، تشديد اختلاف طبقاتي و کاهش سرمايه‌گذاري خارجي بوده است. 
اينطور که پيداست و از اظهارات نامزدها در مناظره اخير مي‌توان دريافت، حداقل 5 نفر آنها نه‌تنها به دنبال تغيير وضع موجودند، بلکه اساسا در پي تغيير ريل اقتصاد کشور هستند و رويکردشان اولويت توليد و رشد اقتصادي است که در کنار آن ديپلماسي نيز ديده شده است.
اصلي‌ترين اعلام مواضع‌ نسبت به عملکرد حسن روحاني را مي‌توان در اظهارات سعيد جليلي و سيدابراهيم رئيسي ديد. 
جليلي با تاکيد بر تغيير نگاه اقتصادي کشور گفت: يکي از مشکلات ما طي سال‌هاي گذشته اين بوده است که در نگاه اقتصادي، مردم و محرومان در اولويت نبوده‌اند. يکي از بحث‌هاي مهم در اقتصاد اين است که اگر صحبت از جمهوري اسلامي و جمهوريت که يادگار بزرگ حضرت امام است مي‌کنيم، بايد جمهور مردم را در اقتصاد نيز مورد توجه قرار دهيم. 
وي در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: برخي مشکلات فقط ساختاري نيست، بلکه در فرهنگ سياسي کشور هست. رئيس‌جمهور بايد اين توانمندي را داشته باشد و اين مساله مربوط به اين جناح و آن جناح يا آن قوه و اين قوه نيست و ممکن است فراتر باشد؛ اين مساله بايد برطرف شود. ما چگونه مي‌خواهيم اين فرهنگ سياسي غلط حاکم و مناسبات غلطي را که شکل گرفته کنار بگذاريم؟ اگر مي‌گوييم کاري به نتيجه برسد، کار با نمايش که به نتيجه نمي‌رسد؛ کار واقعي مي‌خواهد. شهيد حاج‌قاسم سليماني مي‌گفت اگر شما آب را رها کني اين همين‌طور پاي درخت نمي‌رسد، بايد دنبال آن بروي و مواظب ‌باشي که راهش را کج نکند. 
رئيسي هم در نقد رويکرد دولت فعلي و نياز به ريل‌گذاري جديد در اقتصاد اظهار داشت: موانع توليد از مسائل مهمي است که امروز توليدکنندگان با آن مواجه هستند؛ اين موانع کاري کرده که توليدکنندگاني که با انديشه و انگيزه وارد اين عرصه شده‌اند، دچار مشکل هستند. براي اينکه توليد رونق پيدا کند، بايد براي توليد جذابيت ايجاد کنيم و همچنين جذابيت امور اقتصادي غيرمولد را کاهش دهيم؛ بايد جاذبه حرکت نقدينگي به سمت ارز، طلا، زمين و ساير امور غيرمولد از بين برود و توليد جذابيت يابد. 
البته اينکه اين امور نبايد جذابيت داشته باشد، به اين معني نيست که مانع بشويم، بلکه بايد سازوکارهايي مانند ماليات براي کارهاي غيرمولد پيش‌‌بيني کرد و از آن ‌طرف نيز از مالياتي که توليدکنندگان مي‌پردازند، کاسته شود. اگر الان 25 درصد ماليات از توليدگران أخذ مي‌شود، اين ميزان بايد با شيب ملايم به 10 درصد برسد. 
بايد در عمل کاري کنيم که توليدکنندگان مشکلي نداشته باشند و برخي مجوزها مانع توليد است و سازوکارهاي موجود که به‌ صورت مجوزهاست، بايد پسيني باشد تا بتواند توليد را موفق کند و بايد کاري کنيم که قاچاق به ‌عنوان مانع توليد به حداقل ممکن برسد و از بين رفته و نقدينگي بايد به طرف توليد برود.
از سويي ۲ نامزد نزديک به دولت، يعني محسن مهرعليزاده و عبدالناصر همتي هم با وجود اينکه در کلان‌رويکرد همان مسير معطل نگه داشتن اقتصاد به روابط خارجي را دنبال مي‌کنند اما سعي داشتند ضمن نقد به عملکرد دولت روحاني، براي خود وجهه جديدي بسازند. 
همتي در اين مناظره اعلام کرد روحاني در بينش اقتصادي با وي در تقابل بوده و به همين دليل از رياست بانک مرکزي عزل شده است، البته او پس از اين به تمجيد از رئيس سابق خود پرداخت. 
محسن مهرعليزاده، استاندار دولت حسن روحاني هم بدون اشاره به مسؤوليت‌‎هاي خود در دولت‌هاي تدبير و اميد، به‌کلي خود را ادامه‌دهنده و نماينده دولت اصلاحات دانست و به تمجيد شاخص‌هاي اقتصادي در اين دوره پرداخت. فارغ از اينکه اين اظهارت براي کسب جايگاه در افکار عمومي و راي‌آوري مطرح شده يا به جد اين ۲ نامزد به دنبال اصلاح رويه خود نسبت به آنچه در 8 سال رخ داده هستند، آنچه پيداست، رويکرد اقتصادي دولت تدبير و اميد در زمينه اقتصاد با شکست مطلق مواجه شده است و جريان‌هاي فکري به دنبال عبور از تفکر روحاني هستند. 
8 سال درجا زدن در اقتصاد، درسي به نامزدهاي انتخاباتي و جريان‌هاي سياسي داده که خوب مي‌دانند معطل نگه داشتن اقتصاد و برون‌گرايي اقتصادي، ره به جايي غير از منفور شدن در ديدگان مردم نخواهد برد. 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره