برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

تهدید به قتل نفتالی بنت

منبع
دنياي اقتصاد
بروزرسانی
تهدید به قتل نفتالی بنت

دنياي اقتصاد/متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

 تيم بنيامين نتانياهو هنوز آمادگي انتقال قدرت احتمالي به نفتالي بنت، رهبر يامينا، را ندارد. وقتي از اعضاي تيم نتانياهو در مورد فرآيند گذار پرسيده مي‌شود پاسخ روشني نمي‌دهند، اما يک منبع در دفتر نتانياهو که خواست نامش فاش نشود به سخنراني وي در جلسه ليکود در روز يکشنبه ارجاع داد. گويا نتانياهو تا ثانيه آخر دست از نبرد برنخواهد داشت و به هر وسيله‌اي متوسل مي‌شود تا مانع تشکيل کابينه جديد شود. کابينه نتانياهو هنوز آماده نيست فرآيند جانشيني را آغاز کند. «لاهاو هارکوف» در گزارش ۶ ژوئن در «اورشليم پست» نوشت، نتانياهو از قانون‌گذاران و نمايندگان «يامينا» و «اميد جديد» در کنست خواسته به کابينه ائتلافي راي ندهند. او در سخناني افزود: «عليه اين کابينه راي دهيد که امنيت دولت يهود را به خطر افکنده است اما ديرهنگام نباشد. کار درست را انجام دهيد و عليه يک کابينه چپ‌گرا راي بدهيد.»
او افزود کسي که حامي يک کابينه چپ‌گراست، راست‌گرا نيست. نتانياهو گفت: «کل اردوگاه ملي‌گرايان کاملا مخالف يک کابينه چپ‌گراست. اين درست است و شايسته آن است که با هر ابزار قانوني و دموکراتيک با آن مخالفت شود.» نتانياهو خاطرنشان کرد ليکود «هر خشونت يا تحريم به خشونتي را از هر طرف که باشد محکوم مي‌کند هرچند ديگران وقتي عليه ما خشونت صورت گرفت ساکت بودند. فتنه‌انگيزي تلاشي براي خشونت است...» يک منبع نزديک به بنت هم روز يکشنبه گفت اعضاي ليکود به ما به صراحت گفته‌اند که از هر کاري براي به زير کشيدن ما دريغ نخواهند کرد: «آنها کاملا مطمئن هستند که نتانياهو خواهد ماند.» ليبرمن، رهبر حزب «اسرائيل خانه ما» هم که قرار است در کابينه آتي وزير دارايي شود، گفت: انتظار دارد آنچه در حوادث ۶ژانويه در کنگره آمريکا رخ داد در اسرائيل نيز رخ دهد. يک منبع نزديک به تيم بنت گفت وي هنوز مشاوران نزديک و متحدان خود را در پست‌هاي مربوطه نگماشته و بنابراين هنوز درخواست براي گذار را هم مطرح نکرده است. بنت هنوز رئيس دفتر، رئيس کارکنان، دبير کابينه و... خود را انتخاب نکرده است. در ميان دستياراني که ممکن است پستي ارشد در دفتر نخست‌وزير يعني نفتالي بنت بگيرند مي‌توان از اين موارد ياد کرد: «تال گان- زوي» که از سال ۲۰۱۳ با بنت کار کرده است؛ «گيل برينگر» که از دستياران نزديک آيلت شاکد، عضو برجسته يامينا است؛ «دوير کاهان» وزير امور دياسپوراها که بنت او را به اين مقام برگزيد.

«تامار بيري» و «گيل هوفمان» هم در گزارش ديگري در ۷ ژوئن براي «اورشليم پست» نوشتند بنيامين نتانياهو از «ناداو آرگامان»، رئيس سازمان امنيت داخلي اسرائيل «شاباک»، به دليل صدور هشدار عمومي در مورد وضعيت داخلي انتقاد کرد. ماجرا از اين قرار است که «شاباک» شامگاه شنبه ۱۵ خرداد (۵ ژوئن) در بيانيه‌اي غيرمعمول نسبت به امکان بروز خشونت‌هاي داخلي ناشي از نفرت‌پراکني سياسي هشدار داد. «ناداو آرگامان»، رئيس اين سازمان، در اين بيانيه تصريح کرده بود: «اخيرا شاهد تشديد و افراطي‌تر شدن بحث‌هاي نفرت‌آميز و خشونت‌بار به‌ويژه در شبکه‌هاي اجتماعي هستيم.» به گفته او در اين بحث‌ها فراخوان به خشونت‌ هم ديده مي‌شود. آرگامان هشدار داد بعضي افراد و گروه‌ها ممکن است اين اظهارات و فراخوان‌ها را به مجوزي براي اعمال خشونت يا حتي خونريزي تعبير کنند. اين سازمان که از روز پنج‌شنبه (۳ ژوئن /  ۱۳ خرداد) حفاظت از نفتالي بنت، نخست‌وزير آتي را برعهده گرفته، تدابير امنيتي براي محافظت از او و شماري از سياستمداران پشتيبان ائتلاف سياسي جديد را تشديد کرده است. به‌نظر مي‌رسد ابعاد تحريکات و اظهارات خشونت‌آميز عليه اين سياستمدار ۴۹ ساله در شبکه‌هاي اجتماعي و در تظاهرات شدت گرفته است. بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود که ۱۲ سال در راس قدرت قرار داشت، در حمله‌اي شديداللحن به بنت، حضور او در ائتلاف دولتي جديد را «تقلب قرن» خوانده بود.

از نظر وب‌سايت خبري ynet اسرائيل، تحريکات سياسي کنوني به شدت يادآور جو و فضاي پيش از قتل اسحاق رابين، نخست‌وزير اسبق اسرائيل است. او به ضرب گلوله يک افراط‌گراي يهودي در سال ۱۹۹۵ کشته شد. در آن زمان بنيامين نتانياهو رهبري جناح اپوزيسيون در اسرائيل را بر عهده داشت. او از جمله سخنرانان تظاهراتي بود که در مخالفت با سياست رابين براي آشتي با فلسطينيان برگزار مي‌شدند. تظاهرات‌کنندگان خشمگين در آن تظاهرات حتي تابوتي حمل مي‌کردند که روي آن اسم اسحاق رابين نوشته شده بود و پلاکاردهايي حمل مي‌کردند که در آن رابين در يونيفورم اس‌اس (پليس مخفي آلمان نازي) تصوير شده بود. از آن زمان به اين سو، نتانياهو بارها سرزنش و متهم شد که با عملکرد خود به خشونت‌آميزتر شدن فضا کمک کرد؛ فضايي که در نهايت قتل رابين در آن ممکن شد.

رسانه‌هاي عبري، عربي و غربي مي‌گويند پيام هشدارآميز ناداو آرگامان استثنايي و در نوع خود بي‌سابقه است. اين درحالي است که رسانه‌هاي عبري روز شنبه فاش کردند نفتالي بنت و نخست‌وزير احتمالي تهديد به مرگ شده است. کانال هفت تلويزيون اسرائيل گزارش داد که سرويس‌هاي امنيتي اسرائيل تهديدهايي را عليه بنت رصد کرده‌اند و آنها اين تهديدات را جدي مي‌گيرند. اين منابع تاکيد کردند وي از طريق شبکه‌هاي اجتماعي با تهديدهاي بسياري مواجه شده است. «بيري- هوفمان» در بخش ديگري از گزارش خود نوشتند نتانياهو بدون ذکر نام آرگامان از معيارهاي دوگانه‌اي شکايت کرد که در آن اظهارات انتقادي مقام‌هاي راست‌گرا «تحريک به خشونت» ناميده مي‌شود؛ درحالي‌که اظهارات مقام‌هاي چپ‌گرا «مشروع» ناميده مي‌شود. نتانياهو که عصباني به‌نظر مي‌رسيد گفت: «تحريک خود درخواستي براي خشونت است. براي مدتي مديد، درخواست‌هاي دهشتناکي وجود داشت از جمله درخواست‌هاي روشني براي کشتن من و خانواده‌ام. اينها با سکوت مواجه شد يا با سکوت از کنار آن در گفتمان عمومي و در مطبوعات گذشتند. مردم احساس توهين مي‌کنند». او گفت مردم نبايد احساس کنند که به آنها گفته مي‌شود «خفه شويد».

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره