برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

تلاش نتانیاهو برای به شکست کشاندن کابینه آینده اسرائیل

منبع
انتخاب
بروزرسانی
تلاش نتانیاهو برای به شکست کشاندن کابینه آینده اسرائیل

انتخاب/متن پيش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

القدس العربي، چاپ لندن در مطلبي به قلم حسام کنفاني نوشت: نخست وزير اسرائيل در مقابله با تلاش‌هايي که براي کنار گذاشتنش از قدرت مي‌شود، طبق همان فکري رفتار مي‌کند که تمام ديکتاتور‌هاي مشتاق حکومت به آن چنگ مي‌اندازند. نتانياهو پس از يک دوره ۱۲ ساله نخست وزيري، نمي‌تواند خود را خارج از دايره قدرت تصور کند، بويژه آنکه پرونده‌هاي قضايي نيز او را دنبال مي‌کند و اگر نفتالي بنيت و يائير لبيد بتوانند تشکيل کابينه دهند، محاکمه نتانياهو حتمي است. ائتلاف اين دو رهبر صهيونيستي حول محور مخالفت با نتانياهو است، از اين رو مي‌توان نام اين ائتلاف را «ائتلاف اخراج نتانياهو» ناميد.

 نتانياهو بخوبي از هدف اين ائتلاف آگاه است و مدام به اطرافيان خود مي‌گويد که اين ائتلاف بيش از يک يا دو سال عمر نمي‌کند، يعني مدتي که مي‌تواند براي اخراج نتانياهو از صحنه سياسي اسرائيل لازم باشد، حال يا از طريق تعقيب قضايي و يا با کنار گذاشتنش از داخل حزب ليکود.

بر اين اساس، نتانياهو مقابله با ائتلاف مذکور را يک نبرد موجوديتي براي خود مي‌داند و در جريان آن، از استفاده از هيچ سلاحي کوتاهي نمي‌کند، از منطق ديکتاتوري گرفته تا انفجار اوضاع ميداني. هر کسي به صحبت‌هاي نتانياهو گوش ميکند، متوجه مي‌شود که او در يک حالت هيستري بي سابقه قرار دارد و در حالي که به اعلام مخالفت خود با اين ائتلاف اکتفا نکرده و آن را خطرناک خوانده، بلکه به تظاهرات عليه آن فراخوانده و از هم پيمانان خود درخواست برگزاري نشست‌هاي پي در‌ي براي اداره مقابله فعلي را کرده است.

تا کنون، به نظر مي‌رسد نتانياهو دستاورد‌هايي هم در زمينه اين مقابله داشته، بخصوص پس از آنکه نشانه‌هاي ترديد در بين برخي اعضاي ائتلاف دولتي به دنبال امضاي توافق ليست عربي متحد به رهبري منصور عباس، نمايان شده و اين مساله مي‌تواند مقبوليت حکومت از سوي پارلمان اسرائيل را به تاخير اندازد. اما نتانياهو گزينه‌هاي ديگري هم براي مقابله با ائتلاف دارد، بويژه بين برخي نمايندگان عربي که هنوز به صراحت در پارلمان به نفع اين ائتلاف رأي نداده اند.

مرحله انتظار مي‌تواند بسيار خطرناک باشد و نتانياهو ممکن است به سلاح برنده تري در نبرد موجوديت و بقاي خود پناه ببرد، که باعث نگراني طرف‌هاي متعددي شده است و در مقدمه آن‌ها دولت آمريکا قرار دارد، همچنانکه وزير جنگ اسرائيل، بني گانتس از سوي آمريکا احضار شد، تا واشنگتن تاکيد کند که مخالف هر گونه حرکت نتانياهو براي حمله به ايران به بهانه مقابله با دست يابي اين کشور به سلاح اتمي است، امري که مي‌تواند منطقه و محاسبات داخلي را بر هم زده و نتانياهو را حامي اسرائيل جلوه دهد.

وي در جريان تجاوز به غزه هم کوشيد تا خود را ناجي اسرائيل نشان دهد و البته در برخي موارد دستاورد‌هايي هم داشت، اما فشار آمريکا براي متوقف کردن جنگ، موجب از بين رفتن دستاورد‌هاي نتانياهو شد و در نهايت، توقف جنگ، قدرت بيشتري به حماس داد.

با پيشروي در نبرد اخراج نتانياهو، احتمالا نخست وزير اسرائيل بار ديگر براي شعله ور کردن جبهه فلسطين در سايه وتوي قوي آمريکا عليه برخورد صهيونيست‌ها با ايران، تلاش مي‌کند، تلاشي که مي‌تواند شامل تهاجم‌هاي مکرر به مسجد الاقصي، توسعه بازداشت‌ها در داخل فلسطين و قدس اشغالي باشد. بر اين مبنا، همچنان مذاکرات آتش بس با غزه در حالت نوسان قرار دارد و نتانياهو آن را منوط به حل پرونده تبادل اسرا کرده است، شايد با خريد وقت، بتواند برخي اهداف خود را محقق کند.

امروز اسرائيل در آستانه برچيده شدن حکومت نتانياهو قرار دارد، با اين حال هنوز جنگ نتانياهو براي ماندن در قدرت تمام نشده و در صورتي که قدرت را از دست دهد، در برابر نبرد ديگري در داخل حزب ليکود جاي مي‌گيرد.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar