برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
برگزیده
تحلیل ها

روایت "آسوشیتدپرس" از تداوم کشتار شیعیان افغانستان

منبع
ايسنا
بروزرسانی
روایت "آسوشیتدپرس" از تداوم کشتار شیعیان افغانستان

ايسنا/متن پيش رو در ايسنا منتشر شده و انتشار آن به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

هر ماه صدها تن از افغانها در خشونتهاي مربوط به جنگ مداوم اين کشور کشته يا زخمي مي‌شوند اما هزاره‌ها که حدود ۹ درصد از جمعيت ۳۶ ميليون نفري اين کشور را تشکيل مي‌دهند مشخصا به خاطر قوميتشان – مجزا از ديگر گروه‌هاي قومي همچون تاجيک‌ها و ازبکها و اکثريت پشتون – و همينطور مذهبشان عمدا هدف گرفته مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، هزاره‌ها مسلمانان شيعه‌اي هستند که از سوي افراطگراني همچون گروه تروريستي داعش مورد نفرت واقع شده و همچنين از سوي بسياري در اين کشور داراي اکثريت سني، مورد تبعيض قرار مي‌گيرند.

هزاره‌ها بعد از سقوط طالبان در ۲۰ سال پيش اميد به يک دموکراسي جديد در افغانستان پيدا کردند. آنها که مدتها فقيرترين جامعه در اين کشور بودند، شروع به بهبود وضع خود و پيشرفت در حوزه‌هاي مختلف از جمله تحصيلات و ورزش کردند.

حالا بسياري از اعضاي قوم هزاره براي حفاظت از خود براي آنچه که جنگ کنترل در ميان دسته‌هاي فراوان افغانستان تلقي مي‌کنند، سلاح به دست مي‌گيرند.

گشت زدن در محله‌هاي هزاره نشين غرب کابل مي‌تواند خطرناک باشد. چند روز پيش آديلا خياري و دو دخترش به جهت خريد پرده به بيرون رفتند. بلافاصله پسرش شنيد که يک ميني بوس بمبگذاري شده است – چهارمين مورد از بمبهاي منفجر شده در عرض تنها ۴۸ ساعت.

زماني که مادرش تلفنش را جواب نداد، او سراسيمه بيمارستانها را در پايتخت افغانستان گشت. او دريافت که خواهرش هوسنيا با برداشتن ۵۰ درصد سوختگي در وضعيت وخيمي قرار دارد. بعدا فهميد مادرش و مينا خواهر ديگرش کشته شده‌اند. سه روز بعد در روز يکشنبه هوسنيا نيز جان خود را از دست داد.

در مجموعه بمبگذاري‌هاي دو روزه عليه ميني‌ونها در منطقه دشت بارچي کابل مجموعا ۱۸ تن کشته شدند. اين جديدترين مورد از کمپين شرورانه خشونت عليه جامعه اقليت هزاره‌ها در افغانستان بوده است، در حالي که آنها نگران هستند اين کمپين با خروج نهايي آمريکا و ناتو در تابستان امسال از افغانستان بدتر شود.

قدرت‌الله برومن، در داخل مسجد نبي رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) که با کيسه‌هاي شن استقرار يافته در اطراف درها و ديوارهايش محافظت شده، يکي از هزاره‌هايي است که در مراسم ختم آديلا و مينا شرکت کرده است.

او گفت، دولت اهميتي به هزاره‌ها نمي‌دهد و در محاظت از آنها کوتاهي کرده است. او اظهار کرد: هر کسي که استطاعت رفتن را داشته باشد دارد مي‌رود. آنهايي که نمي‌توانند اينجا مي‌مانند تا بميرند. من يک آينده بسيار تاريک براي مردممان مي‌بينم.

هزاره‌ها خيلي چيزها را براي نگران بودن دارند.

شاخه وابسته به گروه تروريستي داعش در افغانستان از زمان ظاهر شدن در سالهاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به اعلام جنگ عليه شيعيان افغانستان پرداخته و مسئوليت بسياري از حمله‌هاي اخير عليه هزاره‌ها را به عهده گرفته است.

اما هزارها همچنين شديدا به دولت نيز از بابت عدم محافظت از آنها مشکوک هستند. برخي از آنها نگران هستند که جنگسالاران مرتبط با دولت که جامعه آنها را شرور جلوه مي‌دهند، در پشت برخي از حملات هستند.

طارق فرهادي، مشاور سابق دولت به آسوشيتدپرس اظهار کرد، در داخل رهبران سياسي "از بالا تا پايين" يک "فرهنگ تاسف برانگيز" تبعيض عليه هزاره‌ها وجود دارد. او گفت: دولت در يک محاسبه بدبينانه تصميم گرفته است که جان هزاره‌ها ارزان است.

به گفته ودود پدرام، مدير اجرايي سازمان حقوق بشر و ريشه کن سازي خشونت در کابل، از سال ۲۰۱۵ حملات باعث کشته شدن دست کم ۱۲۰۰ تن از اعضاي قوم هزاره و زخمي شدن ۲۳۰۰ تن ديگر شده است.


اعضاي قوم هزاره، در مدارس، عروسي‌ها، مساجد، باشگاه‌هاي ورزشي و حتي به هنگام زاده شدن هدف گرفته مي‌شوند.

سال گذشته ميلادي، مردان مسلح به يک زايشگاه در مناطق عمدتا هزاره نشين غرب کابل حمله کردند. در پايان تيراندازي، ۲۴ تن از جمله چند نوزاد و مادرانشان کشته شدند. ماه گذشته ميلادي نيز سه بمبگذاري مدرسه سيدالشهدا را در همان منطقه هدف گرفت که حدود ۱۰۰ کشته عمدتا متشکل از دختران دانش آموز قوم هزاره به جاي گذاشت. در روزهاي اخير نيز شبه نظاميان به يک ساختمان عوامل مينزدايي حمله کردند و در تيراندازي دست کم ۱۰ تن را کشتند و به گفته شاهدان عيني آنها تلاش کردند هزاره‌ها را از بين کارگران به جهت کشتن‌شان جدا کنند.

پاتريشيا گوسمن، دستيار مدير امور آسيا در سازمان ديده بان حقوق بشر گفت: برخي از اين حملاتي که عمدتا غيرنظاميان، بيمارستانها و کودکان را هدف گرفته‌اند در سطح جنايات جنگي هستند.

سازمان متعلقه به پدرام با ثبت شکايتي نزد کميسيون حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقيق درباره کشتار هزاره‌ها به عنوان نسل کشي يا جنايت عليه بشريت شده است.

اين سازمان و گروه‌هاي ديگر همچنين در سال ۲۰۱۹ به ديوان کيفري بين‌المللي در گرد آوري پرونده‌هاي مربوط به جنايات جنگي در افغانستان کمک کردند.

ترجمه علي مدني

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar