مزایا و معایب واردات خودرو

آرمان ملي/متن پيش رو در آرمان ملي منتشر شده و انتشار آن در آخرين خبر به معناي تاييد تمام يا بخشي از آن نيست
هادي حقشناس/ مجلس ديروز با واردات خودروي خارجي موافقت کرد. مصوبهاي که در آن هر شخص حقيقي يا حقوقي ميتواند به ازاي صادرات خودرو يا ساير کالاها، بدون انتقال ارز، براي واردات خودروهاي برقي يا هيبريديي يا بنزيني و گازي اقدام کند. آنچه که مجلس مصوب کرده واستنباطي که ميشود اين است که واردات خودرو بدون انتقال ارز مجاز است. به عبارت سادهتر؛ کساني که خودرو وارد ميکنند نبايد ازارز دولتي استفاده کنند. يعني کساني که خودشان به هر طريقي ارز تهيه ميکنند، ميتوانند خودرو هم وارد کنند. اين کليات قضيه است اما فوايد و معايب اين قضيه چيست؟ معايبش اين است که حتما اثرگذار در قيمت ارز در بازار خواهد بود چون بالاخره يکسري دنبال خريد ارز ميروند و دنبال اين هستند که ارز تهيه و بعد خودرو وارد کنند که از جمله عوارض کار است. اما مزاياي زيادي خواهد داشت؛ اولين مزيتش اين است که بالاخره مصرف بنزين يا سوخت در خودروهاي ايراني نسبت به خودروهاي خارجي قابل توجه است. اکنون يکي از موضوعات جديمان آلودگي کلانشهرهاست واين آلودگي کلانشهرها بر روي سلامت مردم اثر منفي دارد. به هرحال بخشي از مرگ وميرها در کلانشهرها ناشي از همين آلودگي هواست که موضوعي اثبات شده است. کافي است به گزارشهاي وزارت بهداشت توجه کنيم که آلودگي که عمدتا در کلانشهرها ناشي از خودروهاست، چقدر بر روي مرگ و ميرها اثر ميگذارد. طبيعي است که در اين ميان به يک اصل مهم ميتوانيم توجه کنيم و آن اينکه مصرف سوخت خودروهاي خارجي کمتر از خودروهاي ايراني است لذا از منظر مسائل زيستمحيطي نبايد ترديد کرد که اين به نفع محيط است. نکته دوم، بحث رقابت است. ما سالهاي طولاني چه بالاجبار، چه به انتخاب از خودروي داخلي حمايت کرديم. بالاجبار در سالهاي تحريم که به ما خودرو ندادند و به انتخاب اينکه هميشه مجلس ويا دولت با افزايش سود بازرگاني، با حقوق ورودي، عملا با افزايش تعرفه ازتوليد خودروي داخلي حمايت کرده و همواره هم کيفيت خودروهاي داخلي رضايت مشتريهاي داخلي را جلب نکرده و از جانب کساني که از خودروهاي ملي استفاده ميکنند هميشه اين موضوع مطرح ميشود واصل کيفيت خودرو، خدمات پس از فروش و قيمت خودرو موضوعات جدي هستند. بنابراين راهکار اين است که يک رقابتي ايجاد شود که به نظرميرسد واردات خودرو ميتواند رقابت را جدي کند. نکته سوم، وقتي خودروهاي خارجي وارد ميشود، ناخودآگاه تکنولوژيهاي جديد خودرو وارد کشورميشود. درواقع هم خودروساز ميفهمد که مصرفکننده از خودروهاي جديد دنيا اطلاعات کامل دارد و هم مردم ميدانند چه نوع خودرويي در جهان توليد ميشود و خودروسازان داخلي چه نوع خودرويي توليد ميکنند. اين اطلاع و استفاده از تکنولوژيهاي جديد حتما اثرگذار خواهد بود در اينکه خودروساز کوشش فراوان کند تا کيفيت خودروها را افزايش دهد. اينها موارد مهمي است که ميشود براي مزاياي اين طرح عنوان کرد ولي در هر حال اين نبايد نامحدود باشد يعني بايد ضوابطي براي اين موضوع در نظر گرفته شود و تحت يک شرايط و ضوابطي اين نوع واردات خودرو ساماندهي شود. اگر چارچوبي نباشد اين نگراني وجود دارد که ممکن است بازار ارز را بيشتر از پيشبينيها متاثر کند. وقتي تقاضا براي ارز افزايش پيدا کند و همچنان در سمت عرضه دچار مشکل هستيم، منجر به نوسانات قيمت ارز خواهد شد. در هر حال، خودرويي که هم ارز آزاد باشد وهم مشمول تعرفههاي حقوق گمرکي، قطعا قيمت ارزاني نخواهد داشت. يکي از ديگر معايب اين طرح همين ميتواند باشد که يکسري توانايي خريد ماشينهاي فوقالعاده لوکس را دارند و يکسري هم اين توانمندي را ندارند و بههمين دليل بايد چارچوب و دستورالعملي تنظيم کرد که تحت يک شرايطي انجام بگيرد. شرايطي از قبيل بحث انتقال ارز، نوع خودرواينکه چند سال ساخت باشد که ضوابط خاص خود را ميخواهد و نميتواند بدون قيد باشد. اين بدون قيد بودن حتما ميتواند عوارض منفي داشته باشد.