آفتاب یزد/متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۹۶۲ مدرسه کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش‌آموز در کشور وجود دارد، گفت: در مهر امسال، تعداد ۱۶۰۰ مدرسه با ۹ هزار کلاس درس برای استفاده ۲۷۰ هزار دانش‌آموز آماده کردیم و تحویل ادارات آموزش و پرورش در ۳۱ استان کشور دادیم.

سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱  بالاخره با گذشت از روزهای تلخ کرونایی، از دوم مهر به صورت حضوری آغاز شد. در دو سال تحصیلی گذشته، دانش‌آموزان به صورت غیرحضوری و در برخی مواقع به صورت ترکیبی آموزش دیدند. در این دو سال تحصیلی با تعطیلی حضوری مدارس، شرایط برای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای ایمن سازی مدارس، رسیدگی به فضا و تجهیزات فراهم شد. با مهراله رخشانی‌مهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت مدارس کشور به گفت‌وگو نشستیم. در این گفت‌وگو مطرح شد:

-  ۱۶۰۰ مدرسه با ۹ هزار کلاس درس برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ احداث شد
- یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از محوطه مدارس آسفالت شد
- ۱۱۸ پروژه پرورشی شامل کتابخانه، پژوهشسرا یا کانون طی یکسال آماده شد
-  ۱۵ هزار کلاس درس نوساز در سال تحصیلی آینده تحویل می‌شود
- امسال ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی خریداری کردیم
- ۹۶۲ مدرسه کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش‌آموز در کشور وجود دارد
- در حال حاضر 19.2 درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی هستند
تحویل ۹ هزار کلاس درس در سال تحصیلی جدید 

* سازمان نوسازی مدارس کشور برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ و بازگشایی مدارس چه اقداماتی انجام داده است؟ چه تعداد مدارس جدید به فضای آموزشی کشور اضافه شده است؟
با شروع مهر ۱۴۰۱، تعداد ۱۶۰۰ مدرسه با ۹ هزار کلاس درس و زیربنای بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع برای استفاده ۲۷۰ هزار دانش‌آموز آماده کردیم و تحویل ادارات آموزش و پرورش در ۳۱ استان کشور دادیم. 

* برای ساخت این میزان کلاس درس چقدر هزینه شده است؟
برای ساخت این ۹ هزار کلاس درس حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولتی و همچنین اعتباراتی که خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت فضاها کمک می‌کنند، هزینه شد. همچنین ۴۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در مدارسی که سرویس‌های بهداشتی آنها نیاز به بهسازی داشتند یا در جاهایی که فاقد بودند، ایجاد شد که همزمان با مهر ۱۴۰۱ تحویل شد و البته غالبا در مسیر روستایی و عشایری بودند.با تلاشی که انجام شد، توانستیم به میزان ۹۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان برای حوزه مدرسه‌سازی دریافت کنیم و به حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع ایزوگام برای مدارس تبدیل شد و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع آسفالت محوطه مدارس را انجام دادیم.  

۸۳ پروژه ورزشی شامل سالن ورزشی و استخر از محل اعتبارات سال گذشته که دریافت کرده بودیم، تکمیل شد و تحویل ادارات آموزش و پرورش استان‌ها شد. ۱۱۸ پروژه پرورشی شامل کتابخانه، پژوهشسرا یا کانون طی یکسال آماده کردیم و در مهر ۱۴۰۱ تحویل ادارات آموزش و پرورش استان‌ها شد. 

* چه تعداد پروژه آموزشی در دست احداث دارید و تا چه زمانی آماده می‌شوند؟
در حال حاضر ۶۴۰۰ پروژه آموزشی در کشور در دست ساخت داریم که پیش‌بینی اعتباری ما برای تکمیل این تعداد مدرسه، ۲۹ هزار میلیارد تومان است. پیش‌بینی کردیم برای مهر ۱۴۰۲، از این تعداد ۶۴۰۰ مدرسه، حدود ۱۵ هزار کلاس درس نوساز تحویل ادارات آموزش و پرورش دهیم. 

* برای تامین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی چه اقداماتی انجام شده است؟
در فرایند شروع سال تحصیلی جدید به میزان ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و هنرستانی خریداری کردیم و تحویل ادارات آموزش و پرورش دادیم که فقط ۵۰۰ میلیارد تومان از این اعتبارات، تجهیزات هنرستانی بود.بسیاری از تجهیزات هنرستان‌ها که سال‌ها به دنبال آن بودند، تهیه شد؛ مثل موتور خودروهایی که امروزه استفاده می‌شود تا دانش‌آموزان هنرستانی بتوانند روی موتور این خودروها کار کنند یا خرید دستگاه‌های پرس سنگین هزینه‌های بسیاری داشتند که از محل اعتبارات هنرستانی تامین و به مجموعه هنرستانی کشور تزریق شد که بتوانند از نظر تجهیزاتی به‌روز شوند. 

* وزیر آموزش و پرورش در مراسم روز بازگشایی مدارس که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، از جمع‌آوری مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز تا پایان سال خبر داد ؛ چه تعداد مدرسه کانکسی در سراسر کشور داریم و چه میزان اعتبار برای جمع آوری این مدارس پیش‌بینی شده است؟
از چند ماه پیش طرحی در سازمان نوسازی مدارس کشور با عنوان طرح شهید دانش‌آموز رضا پناهی آغاز شد. در این طرح، موضوع ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی مورد توجه قرار گرفت مبنی بر اینکه مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز ساماندهی شوند و  همچنین مدارس سنگی جمع‌آوری شوند.مدارس سنگی خشکه چین در مناطق کوهستانی هستند که در آن مناطق، عشایر یا روستاهای با خانوار بسیار کم زندگی می‌کنند و مصالح رایج در این محل‌ها همین سنگ‌های خشکه چین است که مورد استفاده قرار گرفته است. 

*آمار از تعدادی مدارس کانکسی و سنگی دارید؟
بر اساس شناسایی که کردیم تعداد ۹۶۲ مدرسه کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش‌آموز در کشور داریم که پیش‌بینی کردیم با برنامه‌ای که آغاز شده است تا پایان شهریور ۱۴۰۲ ساماندهی شوند. ساماندهی به این معناست که مدرسه کانکسی از آنجا جمع‌آوری می‌شود و به جای آن، سازه مستحکم ساخته می‌شود. 

*چرا مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز ساماندهی می‌شود؟
دلیل اینکه مدارس کانکسی با جمعیت بالای ۱۰ دانش‌آموز پیش‌بینی شده است، این بوده که کمتر از ۱۰ دانش‌آموز  قطعا عشایر کوچ‌رو هستند که مدام در حال جابجا شدن هستند یا روستاهای دارای جمهیت بسیار کم هستند و ساخت و ایجاد فضای دائمی به لحاظ اقتصادی مناسب نیست و استفاده از کانکس‌های استاندارد در آن مناطق مقرون به صرفه‌تر است. در هدفگذاری که شده است ان‌شاءالله جمعیت بالای ۱۰ دانش‌آموز را جمع‌آوری می‌کنیم و ان‌شاءالله در برنامه‌های بعدی به مدارس کمتر از ۱۰ دانش‌آموز هم ورود می‌کنیم.

* وضعیت فضای آموزشی از نظر ایمنی چگونه است؟
در اواسط دهه ۸۰ یک اطلاعات آماری از وضعیت فضاهای آموزشی کشور گرفته شد. آن موقع اعلام شد که ۷۰ درصد فضای آموزشی کشور نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم ‌سازی هستند. همان زمان این ضرورت به وجود آمد که یک اعتبار ویژه برای بازسازی مدارس گذاشته شود که مجلس در آن زمان ۴ میلیارد دلار مصوب کرد و این اعتبارات به تدریج در اختیار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گرفت.بعد از یک دهه که از این موضوع گذشت، در اواسط دهه ۹۰، مجددا آماری از وضعیت فضای آموزشی کشور گرفته شد تا ببینند با تزریق اعتبارات چقدر از این فضاها ایمن‌سازی شدند. بر اساس آماری که استخراج شد، مشخص شد که آن آمار ۷۰ به ۳۰ برعکس شد. یعنی ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور در اواسط دهه ۹۰ نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی بود و ۷۰ درصد ایمن شده بودند و استحکام کافی داشتند. برنامه‌ریزی در چند سال گذشته داشتیم تا بتوانیم میزان مدارس فرسوده کشور را کاهش دهیم. با ساخت و سازهای بیشتر و تزریق اعتبارات بیشتر و تلاش برای اینکه با نهادهای مختلف و خیرین مدرسه‌ساز وارد تفاهم‌هایی شویم، اتفاقات خوبی افتاد. اواخر 1400 آمدیم و اطلاعات مدارس را دوباره بررسی کردیم تا ببینیم وضعیت فضاهای آموزشی چگونه شده است؛ در حال حاضر 19.2 درصد مدارس نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی هستند و حدود 81 درصد مدارس کشور دارای ایمنی و استحکام کافی هستند. این عدد 19.2 درصد یک تفکیک دارد؛ حدود 6 درصد نیازمند تخریب و بازسازی و 13 درصد نیازمند مقاوم‌سازی است. قسمت عمده‌ای از چیزی که به عنوان مدارس فرسوده باقی مانده است نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

*نقش خیرین در ساخت و ساز فضاهای آموزشی کشور چگونه بوده است؟
خیرین همیشه حضور فعال داشتند و همواره همراه همیشگی مدرسه‌سازی بودند و با حضورشان باعث برکت بیشتر شدند. انصافا هرجایی که نوسازی مدارس نیازمند همراهی و کمک بوده است، خیرین مدرسه‌ساز از همان ابتدا وارد شدند. در سیلی که در 3 استان گلستان، لرستان و خوزستان به وقوع پیوست و یا در زلزله کرمانشاه که اتفاق افتاد، اولین نفرهایی که آمدند و اعلام آمادگی برای بازسازی مدارس کردند، خیرین مدرسه ساز بودند.تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در سال‌های گذشته واقعا روند صعودی داشته است. یعنی سال‌هایی که شاید تحریم‌های ظالمانه در کشورمان شدیدتر شده بود و همگان فکر می‌کردند خیرین میزان کمک‌های‌شان در مدرسه سازی را کاهش دهند، این اتفاق برعکس بود.اگر بخواهیم سیرصعودی این موضوع را خدمتتان عرض کنم از سال ۱۳۹۶ شروع شد. در سال ۱۳۹۶ تعهد خیرین حدود ۵۱۹ میلیارد تومان بود که سال ۹۷ به حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ به ۱۶۰۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ به ۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسید. در سال جاری پیش بینی ما ۴۳۰۰ میلیارد تومان بود اما آن چیزی که جامعه خیرین مدرسه‌ساز اعلام می‌کند حتی فراتر از این عدد است. این نشان می‌دهد که خیرین در این سال‌های اخیر، واقعا در حوزه مدرسه‌سازی پای کار بودند و کمک کردند و در ۵ سال اخیر، ۴۹ درصد فضاهای آموزشی کشور با مشارکت خیرین ساخته شده است که این عدد قابل توجه است. این نقطه عتف و تکیه کننده است که با وجود خیرین در مدرسه سازی داشتیم.

*دولت سهم خود را در قبال خیرین پرداخت کرده است؟
بله، بعد از اینکه حضور چشمگیر خیرین اتفاق افتاد، دولت هم اعتباراتی را برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین در قانون‌های بودجه پیش بینی کرد. یعنی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، در هر سال ۲۳۵۰ میلیارد تومان دولت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرین پیش بینی کرد و به طور ۱۰۰ درصد تخصیص یافت.در سال ۱۴۰۱ این عدد باز افزایش یافت یعنی دولت عدد قابل توجهی را حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های خیرین در قانون بودجه پیش بینی کرد که تزریق شود تا پروژه‌هایی که از محل خیرین آغاز شده است بتوانند تکمیل کنند و تحویل ادارات آموزش و پرورش شود و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تخصیص آن را ۱۰۰ درصد بگیریم.

*یک موضوعی که با شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی با آن مواجه هستیم، سیستم گرمایشی مدارس است؛ امسال هم بعد از دو سال تحصیلی کرونایی، مدارس حضوری شد. در حال حاضر وضعیت سیستم‌های گرمایشی مدارس چگونه است؟
بحث سیستم های گرمایشی مدارس که مطرح می شود همه یاد حوادث تلخ و ناگواری می افتند که در سال‌های گذشته متاسفانه اتفاق افتاد؛ سازمان نوسازی مدارس کشور در چند سال گذشته خود را مکلف و ملزم دانست که برای همیشه پرونده بخاری‌های نفتی خطر آفرین را از کلاس‌های درس‌مان جمع کنند و با لطف خداوند متعال این اتفاق افتاد.یعنی امروز تمام بخاری‌های نفتی خطرآفرین که در کلاس‌های درس وجود داشتند، جمع شدند و با سامانه‌های استاندارد جایگزین شدند. جایگزین سیستم‌های استاندارد در مناطقی روی داده است که زیرساخت‌های لازم وجود داشته است یعنی در مناطقی که وزارت نیرو کار گازرسانی را انجام داده باشد، سریعا بخاری نفتی گذشته جمع شدند و به جای آن سیستم استاندارد یعنی پکیج و رادیاتور و اگر مدرسه بزرگ باشد، سیستم موتورخانه، حرارت مرکزی و رادیاتور جایگزین شده است.در حال حاضر اگر گاز به هر منطقه فاقد گازی برسد، نوسازی مدارس آمادگی دارد که فردای آن روز سیستم گرمایشی مدارس آن منطقه را استاندارد کند. البته در روستاهایی که گاز نرسیده است، مدارس با بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد گرم می شود چون در این منطقه زیرساخت وجود ندارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar