آفتاب یزد/متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

کنکور‭ ‬سراسری‭ ‬سال‭ ‬هاست‭ ‬که‭ ‬تنها‭ ‬راه‭ ‬رسیدن‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‌ها‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬سالیانه‭ ‬تعداد‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬امتحان‭ ‬بزرگ‭ ‬تلاش‭ ‬می‌کنند‭ ‬تا‭ ‬نمره‭ ‬مورد‭ ‬نظر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬کسب‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‭ ‬مورد‭ ‬علاقه‭ ‬خود‭ ‬بروند‭. ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬چالش‌ها‭ ‬و‭ ‬آسیب‌های‭ ‬ایجاد‭ ‬شده‭ ‬توسط‭ ‬کنکور‭ ‬بارها‭ ‬هشدار‭ ‬داده‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬عده‌ای‭ ‬از‭ ‬کارشناسان‭ ‬می‌گویند‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬امتحان‭ ‬راه‭ ‬مناسبی‭ ‬برای‭ ‬راهیابی‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‭ ‬نیست‭ ‬زیرا‭ ‬نتیجه‭ ‬تلاش‭ ‬چندین‭ ‬ساله‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬امتحان‭ ‬چند‭ ‬ساعته‭ ‬خلاصه‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬همین‭ ‬موضوع‭ ‬استرس‭ ‬و‭ ‬اضطراب‭ ‬زیادی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬و‭ ‬والدین‭ ‬آن‌ها‭ ‬ایجاد‭ ‬می‌کند‭. ‬در‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬کارشناسان‭ ‬راه‌های‭ ‬زیادی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬راهیابی‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‌ها‭ ‬ذکر‭ ‬کرده‭ ‬اند‭. ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دلایل‭ ‬مخالفت‭ ‬با‭ ‬کنکور‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬سالانه‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬تنها‭ ‬یک‭ ‬نوبت‭ ‬می‌توانند‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬آزمون‭ ‬شرکت‭ ‬کنند‭ ‬زیرا‭ ‬فقط‭ ‬یکبار‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬برگزاری‭ ‬می‌شود‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬شرایط‭ ‬اگر‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬دلیلی‭ ‬دانش‌آموزانی‭ ‬نتوانند‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬روز‭ ‬در‭ ‬کنکور‭ ‬شرکت‭ ‬کند‭ ‬باید‭ ‬یکسال‭ ‬دیگر‭ ‬صبر‭ ‬کند‭. ‬کنکور‭ ‬دو‭ ‬نوبته‭ ‬پاسخی‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬دغدغه‭ ‬می‌تواند‭ ‬باشد؛‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صورت‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬سال‭ ‬دو‭ ‬بار‭ ‬کنکور‭ ‬سراسری‭ ‬برگزار‭ ‬شود‭ ‬تا‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬میزان‭ ‬اضطراب‭ ‬کمتری‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬کنند‭. ‬طرح‭ ‬دومرتبه‌ای‭ ‬کنکور‭ ‬امسال‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬اجرا‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬معایب‭ ‬و‭ ‬مزایا‭ ‬آن‭ ‬با‭ ‬کارشناسان‭ ‬آموزشی‭ ‬صحبت‭ ‬کرده‌ایم‭ ‬اگرچه‭ ‬می‌دانیم‭ ‬که‭ ‬اصلاحات‭ ‬جزئی‭ ‬پاسخگوی‭ ‬تمام‭ ‬مسائل‭ ‬ایجاد‭ ‬شده‭ ‬توسط‭ ‬کنکور‭ ‬نیستند‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬سیستم‭ ‬نیازمند‭ ‬اصلاحات‭ ‬اساسی‭ ‬و‭ ‬عمیق‭ ‬است‭.‬
 
>تغییرات‭ ‬کنکور
‭ ‬رئیس‭ ‬مرکز‭ ‬سنجش‭ ‬و‭ ‬پایش‭ ‬کیفیت‭ ‬آموزشی‭ ‬گفت‭: ‬زیرگروه‌ها‭ ‬حذف‭ ‬‌شده‭ ‬است‭ ‬چراکه‭ ‬داوطلبی‭ ‬برای‭ ‬کسب‭ ‬رشته‭ ‬مورد‭ ‬نظر‭ ‬در‭ ‬زیرگروه‭ ‬خاص‭ ‬تمرکز‭ ‬می‌کرد‭ ‬و‭ ‬احیاناً‭ ‬اگر‭ ‬درس‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬آزمون‭ ‬خراب‭ ‬می‌کرد،‭ ‬در‭ ‬زیرگروه‌های‭ ‬دیگر‭ ‬شانسی‭ ‬نداشت‭ ‬و‭ ‬باعث‭ ‬می‌شد‭ ‬که‭ ‬فرصت‌ها‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬دهد‭.‬محسن‭ ‬زارعی‭ ‬ضمن‭ ‬تاکید‭ ‬بر‭ ‬اهمیت‭ ‬موضوع‭ ‬کنکور‭ ‬بیان‭ ‬کرد‭: ‬موضوع‭ ‬کنکور‭ ‬یک‭ ‬مسئله‭ ‬برای‭ ‬نظام‭ ‬تعلیم‌وتربیت‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬را‭ ‬لمس‭ ‬می‌کنید‭ ‬که‭ ‬دانش‌آموز‭ ‬به‌ویژه‭ ‬در‭ ‬پایه‭ ‬دوازدهم‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬کلاس‭ ‬درس‭ ‬مستقر‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬مطابق‭ ‬برنامه‭ ‬درسی‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬ببرد‭ ‬و‭ ‬اهدافی‭ ‬که‭ ‬وضع‭ ‬شده‭ ‬را‭ ‬کسب‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬خروجی‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬رسمی‭ ‬باشد؛‭ ‬اما‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬سال‌هاست‭ ‬نیفتاده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬باید‭ ‬حل‭ ‬می‌شد‭.‬وی‭ ‬افزود‭: ‬هرسال‭ ‬میانگین‭ ‬معدل‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬مقطع‭ ‬دوره‭ ‬دوم‭ ‬متوسطه‭ ‬رو‭ ‬به‭ ‬کاهش‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دلایل‭ ‬آن‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬نقطه‭ ‬تمرکز‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬ما‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬معیار‭ ‬دیگری‭ ‬می‌سنجیم‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دانش‌آموز‭ ‬می‌گوییم‭ ‬که‭ ‬مسئله،‭ ‬کتاب‭ ‬و‭ ‬برنامه‭ ‬درسی‭ ‬نظام‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬سنجیده‭ ‬شوید‭ ‬آزمونی‭ ‬تستی‭ ‬که‭ ‬قرار‭ ‬است‭ ‬آینده‭ ‬شما‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬آزمون‭ ‬رقم‭ ‬بخورد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬برای‭ ‬خانواده‭ ‬و‭ ‬دانش‌آموز‭ ‬مسئله‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬فلذا‭ ‬به‭ ‬مدرسه‭ ‬منتقل‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬مدرسه‭ ‬مطالبه‭ ‬می‌شود‭ ‬که‭ ‬کلاس‭ ‬کنکور‭ ‬بگذارید‭ ‬و‭ ‬زمان‭ ‬دروس‭ ‬بدون‭ ‬تاثیر‭ ‬در‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬را‭ ‬کنار‭ ‬بگذار‭ ‬و‭ ‬ساعت‌ها‭ ‬به‭ ‬دروسی‭ ‬که‭ ‬موثر‭ ‬است‭ ‬تخصیص‭ ‬داده‭ ‬شود‭.‬

زارعی‭ ‬ابراز‭ ‬کرد‭: ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬رتبه‌های‭ ‬برتر‭ ‬کنکور‭ ‬امسال‭ ‬از‭ ‬رتبه‌های‭ ‬1‭ ‬تا‭ ‬10‭ ‬کسب‭ ‬کرده‌اند،‭ ‬میانگین‭ ‬نمرات‭ ‬آن‌ها‭ ‬مطلوب‭ ‬نیست،‭ ‬چون‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬درس‭ ‬و‭ ‬برنامه‭ ‬درسی‭ ‬نبوده‭ ‬درحالی‌که‭ ‬این‭ ‬دانش‌آموز‭ ‬می‌توانست‭ ‬نمرات‭ ‬عالی‭ ‬کسب‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬قطعاً‭ ‬توانایی‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬را‭ ‬داشته‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬رتبه‭ ‬عالی‭ ‬کسب‭ ‬کرده،‭ ‬اما‭ ‬چون‭ ‬مسئله‭ ‬نبوده‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صورت‭ ‬موفق‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬بعضی‭ ‬از‭ ‬دروس‭ ‬میانگین‭ ‬نمرات‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬متوسط‭ ‬است‭.‬وی‭ ‬افزود‭: ‬در‭ ‬مصوبات‭ ‬845،‭ ‬855‭ ‬و‭ ‬863‭ ‬چند‭ ‬اتفاق‭ ‬مهم‭ ‬افتاده‭ ‬است؛‭ ‬اینکه‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬دو‭ ‬نوبت‭ ‬شده‭ ‬نه‭ ‬دومرحله‌ای؛‭ ‬دو‭ ‬نوبته‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬دلیلی‭ ‬اگر‭ ‬داوطلب‭ ‬آزمون‭ ‬را‭ ‬خراب‭ ‬کند،‭ ‬این‭ ‬فرصت‭ ‬کمک‭ ‬می‌کند‭ ‬تا‭ ‬استرس‭ ‬دانش‌آموز‭ ‬پایین‭ ‬بیاید‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬نوبت‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬کوتاه‌تر‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬سال‭ ‬بتواند‭ ‬آزمون‭ ‬دهد‭.‬زارعی‭ ‬تصریح‭ ‬کرد‭: ‬دانش‌آموز‭ ‬12‭ ‬سال‭ ‬درس‭ ‬می‌خواند‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬را‭ ‬کنار‭ ‬می‌گذارد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دنبال‭ ‬تست‭ ‬می‌رود‭ ‬و‭ ‬تمرکز‭ ‬او‭ ‬می‌شود‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬و‭ ‬افرادی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آموزشگاه‌ها‭ ‬تدریس‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬بعضاً‭ ‬در‭ ‬صداوسیما‭ ‬هم‭ ‬حضور‭ ‬دارند‭ ‬افرادی‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬رشته‭ ‬دیگری‭ ‬تحصیل‌کرده‌اند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬معلمی‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬موضوع‭ ‬نامرتبط‭ ‬با‭ ‬رشته‭ ‬تحصیلی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬تدریس‭ ‬می‌کند‭.‬زارعی‭ ‬بیان‭ ‬کرد‭: ‬مصوبه‭ ‬915‭ ‬شورای‌عالی‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬به‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬اجازه‭ ‬می‌دهد‭ ‬که‭ ‬یک‌بار‭ ‬برای‭ ‬هر‭ ‬درس‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬ترمیم‭ ‬نمرات‭ ‬دروسشان‭ ‬اقدام‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬اگر‭ ‬از‭ ‬نمره‭ ‬درسی‭ ‬راضی‭ ‬نیستند‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬مجدداً‭ ‬امتحان‭ ‬بدهند‭ ‬و‭ ‬ترمیم‭ ‬کنند‭.‬رئیس‭ ‬مرکز‭ ‬سنجش‭ ‬و‭ ‬پایش‭ ‬کیفیت‭ ‬آموزشی‭ ‬یادآور‭ ‬شد‭: ‬تغییراتی‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬مصوبه‭ ‬861‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاده‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬سال‭ ‬1402‭ ‬یعنی‭ ‬سالی‭ ‬که‭ ‬پذیرش‭ ‬آن‭ ‬می‌شود‭ ‬1402‭-‬1403‭ ‬باید‭ ‬کنکور‭ ‬دومرتبه‭ ‬برگزار‭ ‬و‭ ‬انتخاب‭ ‬رشته‭ ‬آن‭ ‬یک‌مرتبه‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد؛‭ ‬دانش‌آموزی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دی‌ماه‭ ‬در‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬شرکت‭ ‬می‌کند‭ ‬می‌تواند‭ ‬تیرماه‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬شرکت‭ ‬کند‭ ‬و‭ ‬یا‭ ‬می‌تواند‭ ‬دی‌ماه‭ ‬را‭ ‬ملاک‭ ‬انتخاب‭ ‬خود‭ ‬قرار‭ ‬دهد‭ ‬و‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬آزمون‭ ‬شرکت‭ ‬کرد‭ ‬آزمونی‭ ‬که‭ ‬تراز‭ ‬بالاتری‭ ‬دارد‭ ‬برای‭ ‬او‭ ‬محاسبه‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬اگر‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬گروه‭ ‬آزمایشی‭ ‬شرکت‭ ‬کرد‭ ‬باز‭ ‬هم‭ ‬انتخاب‭ ‬با‭ ‬داوطلب‭ ‬است‭ ‬چگونه‭ ‬انتخاب‭ ‬رشته‭ ‬کند‭.‬وی‭ ‬خاطرنشان‭ ‬کرد‭: ‬پس‭ ‬از‭ ‬برگزاری‭ ‬آزمون‭ ‬تیرماه‭ ‬و‭ ‬کارنامه‌های‭ ‬صادر‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬خرداد،‭ ‬سابقه‭ ‬تحصیلی‭ ‬گزارش‭ ‬می‌شود،‭ ‬نه‭ ‬به‌صورت‭ ‬نمره‭ ‬خام‭ ‬بلکه‭ ‬صورت‭ ‬نمره‭ ‬کل‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬نمره‭ ‬کل‭ ‬را‭ ‬به‌عنوان‭ ‬سابقه‭ ‬تحصیلی‭ ‬ارائه‭ ‬می‌دهیم‭ ‬و‭ ‬تراز‭ ‬بالاتر‭ ‬آزمون‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬محاسبه‭ ‬می‌کنیم‭ ‬و‭ ‬بدین‭ ‬صورت‭ ‬رتبه‭ ‬داوطلب‭ ‬تعیین‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬انتخاب‭ ‬رشته‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬آن‭ ‬انجام‭ ‬می‌گیرد‭ ‬ضمن‭ ‬اینکه‭ ‬نمرات‭ ‬کل‭ ‬داوطلبان‭ ‬در‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬هر‭ ‬مرحله‭ ‬تا‭ ‬2‭ ‬سال‭ ‬برای‭ ‬آنها‭ ‬ذخیره‭ ‬می‌شود،‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1402‭ ‬امتحانات‭ ‬نهایی‭ ‬را‭ ‬فقط‭ ‬برای‭ ‬پایه‭ ‬دوازدهم‭ ‬داریم‭ ‬مثل‭ ‬سابق‭ ‬که‭ ‬سهم‭ ‬آن‭ ‬برای‭ ‬پذیرش‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬آزمون‭ ‬سراسری‭ ‬40‭ ‬درصد‭ ‬است‭.‬

>کاهش‭ ‬فشار‭ ‬روانی‭ ‬و‭ ‬آموزشی
محمدرضا‭ ‬نیک‭ ‬نژاد‭ ‬کارشناس‭ ‬آموزشی‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬باره‭ ‬به‭ ‬آفتاب‭ ‬یزد‭ ‬گفت‭:‬‮«‬‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬برای‭ ‬راهیابی‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‌ها‭ ‬نیازمند‭ ‬یکسری‭ ‬دروس‭ ‬تخصصی‭ ‬هستند‭. ‬عموما‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬در‭ ‬دوره‭ ‬آموزش‭ ‬عمومی‭ ‬نیازمند‭ ‬یکسری‭ ‬اطلاعات‭ ‬عمومی‭ ‬و‭ ‬مهارت‌های‭ ‬زندگی‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬دوره‭ ‬گذر‭ ‬می‌کنند‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‭ ‬می‌روند‭.‬در‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬کشور‌ها‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬ورود‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‌ها‭ ‬درس‌های‭ ‬عمومی‭ ‬اصلا‭ ‬مورد‭ ‬ارزیابی‭ ‬قرار‭ ‬نمی‌گیرند‭ ‬بلکه‭ ‬درس‌های‭ ‬تخصصی‭ ‬مورد‭ ‬نیاز‭ ‬رشته‌های‭ ‬خاص‭ ‬ارزیابی‭ ‬می‌شوند‭. ‬برای‭ ‬فرض‭ ‬اگر‭ ‬فردی‭ ‬بخواهد‭ ‬در‭ ‬دانشگاه،‭ ‬مهندسی‭ ‬بخواند‭ ‬نمرات‭ ‬دروس‭ ‬ریاضی،‭ ‬فیزیک‭ ‬و‭... ‬او‭ ‬مورد‭ ‬ارزیابی‭ ‬قرار‭ ‬خواهد‭ ‬گرفت‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬مقدمه‭ ‬می‌خواهم‭ ‬بگویم‭ ‬شاید‭ ‬بهتر‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬درس‌های‭ ‬عمومی‭ ‬از‭ ‬کنکور‭ ‬حذف‭ ‬شوند‭. ‬زیرا‭ ‬حجم‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬فشار‭ ‬درس‌ها‭ ‬از‭ ‬دوش‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬برداشته‭ ‬و‭ ‬تمرکز‭ ‬آن‌ها‭ ‬معطوف‭ ‬به‭ ‬دروس‭ ‬تخصصی‭ ‬و‭ ‬مورد‭ ‬نیاز‭ ‬رشته‭ ‬دانشگاهی‌شان‭ ‬می‌شود‭. ‬همین‭ ‬بحث‭ ‬دو‭ ‬نوبته‭ ‬شدن‭ ‬کنکور‭ ‬یک‭ ‬گام‭ ‬برای‭ ‬انجام‭ ‬سایر‭ ‬اصلاحات‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬هر‭ ‬صورت‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬تعداد‭ ‬زیاد‭ ‬درس‌های‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬در‭ ‬کنکور‭ ‬تجدید‭ ‬نظر‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬تعدادی‭ ‬از‭ ‬آن‌ها‭ ‬حذف‭ ‬شوند‭. ‬بحث‭ ‬کنکور‭ ‬
دو‭ ‬مرحله‌ای‭ ‬بحثی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬آن‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬می‌توانستند‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬جداگانه‭ ‬و‭ ‬تفکیک‭ ‬شده‭ ‬دروس‭ ‬عمومی‭ ‬و‭ ‬تخصصی‭ ‬را‭ ‬امتحان‭ ‬دهند‭ ‬زیرا‭ ‬این‭ ‬گلایه‭ ‬همیشه‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬تعداد‭ ‬درس‌های‭ ‬در‭ ‬کنکور‭ ‬بسیار‭ ‬زیاد‭ ‬است‭. ‬از‭ ‬سوی‭ ‬دیگر‭ ‬کنکور‭ ‬دو‭ ‬نوبته‭ ‬تا‭ ‬حدود‭ ‬بسیار‭ ‬کمی‭ ‬می‌تواند‭ ‬حجم‭ ‬فشار‌های‭ ‬روانی‭ ‬و‭ ‬آموزشی‭ ‬را‭ ‬کم‭ ‬کند‭. ‬‮»‬

>فرصت‭ ‬دوباره
وی‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭:‬‮«‬‭ ‬البته‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬توجه‭ ‬داشته‭ ‬باشیم‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬طرح‭ ‬به‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬فرصت‭ ‬می‌دهد‭ ‬که‭ ‬دوبار‭ ‬در‭ ‬کنکور‭ ‬شرکت‭ ‬کنند‭ ‬ولی‭ ‬من‭ ‬دقیقا‭ ‬نمی‌دانم‭ ‬لزوم‭ ‬انجام‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬چیست‭. ‬همچنین‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬طرح‭ ‬دو‭ ‬دفعه‭ ‬از‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬پول‭ ‬گرفته‭ ‬می‌شود‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬حجم‭ ‬پول‭ ‬برای‭ ‬مافیای‭ ‬آموزشی‭ ‬و‭ ‬خود‭ ‬آموزش‭ ‬و‭ ‬پرورش‭ ‬می‌تواند‭ ‬مفید‭ ‬باشد‭. ‬‮»‬

>سه‭ ‬مسئله‭ ‬کنکور
علی‭ ‬بهشتی‭ ‬نیا‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬کارشناسان‭ ‬آموزشی‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬باره‭ ‬به‭ ‬خبرنگار‭ ‬اجتماعی‭ ‬آفتاب‭ ‬یزد‭ ‬گفت‭:‬‮«‬‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬کنکور‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬
یک‭ ‬نوبته‭ ‬برگزار‭ ‬می‌شد‭ ‬ما‭ ‬با‭ ‬سه‭ ‬مسئله‭ ‬رو‭ ‬به‭ ‬رو‭ ‬بودیم؛‭ ‬مسائل‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬کنکور،‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬نحوه‭ ‬برگزاری‭ ‬کنکور‭ ‬و‭ ‬مسائل‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬کنکور‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬مشکلاتی‭ ‬که‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬کنکور‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬وجود‭ ‬داشتند‭ ‬بسیار‭ ‬حائز‭ ‬اهمیت‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬بسیار‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬مشکلات‭ ‬نحوه‭ ‬و‭ ‬زمان‭ ‬اجرای‭ ‬کنکور‭ ‬آسیب‭ ‬می‌زدند‭. ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال‭ ‬آسیب‌های‭ ‬روانی،‭ ‬استرس‭ ‬و‭ ‬اضطراب‭ ‬شدیدی‭ ‬که‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬درگیر‭ ‬آن‭ ‬و‭ ‬هزینه‌های‭ ‬گزافی‭ ‬که‭ ‬خانواده‌ها‭ ‬برای‭ ‬آموزش‭ ‬فرزندان‭ ‬خود‭ ‬متحمل‭ ‬می‌شدند‭. ‬این‭ ‬موارد‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬دوران‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬کنکور‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬همانطور‭ ‬که‭ ‬می‌دانید‭ ‬این‭ ‬مشکلات‭ ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬گذشته‭ ‬از‭ ‬مقطع‭ ‬دبیرستان‭ ‬به‭ ‬متوسط‭ ‬اول‭ ‬و‭ ‬سال‌های‭ ‬پایانی‭ ‬ابتدائی‭ ‬نیز‭ ‬رسیده‭ ‬اند‭. ‬درواقع‭ ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬گذشته‭ ‬استرس،‭ ‬اضطراب‭ ‬و‭ ‬هزینه‌های‭ ‬کنکور‭ ‬برای‭ ‬خانواده‌ها‭ ‬بیشتر‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬از‭ ‬طرف‭ ‬دیگر‭ ‬مسائلی‭ ‬وجود‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬برگزاری‭ ‬کنکور‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مثال‭ ‬دانش‌آموزانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬پذیرفته‭ ‬می‌شدند‭ ‬با‭ ‬یکسری‭ ‬مشکلات‭ ‬مواجه‭ ‬می‌شدند‭ ‬و‭ ‬دانش‌آموزانی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دانشگاه‭ ‬راه‭ ‬پیدا‭ ‬نمی‌کردند‭ ‬مجبور‭ ‬بودند‭ ‬که‭ ‬سال‭ ‬بعد‭ ‬مجدد‭ ‬هزینه‌ها‭ ‬و‭ ‬استرس‌ها‭ ‬را‭ ‬دوباره‭ ‬تحمل‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬کنکور‭ ‬سال‭ ‬بعد‭ ‬شرکت‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭.‬‮»‬

>استرس‭ ‬مضاعف؟
وی‭ ‬در‭ ‬ادامه‭ ‬گفت‭:‬‮«‬‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬بین‭ ‬مسئله‌ای‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬نحوه،‭ ‬زمان‭ ‬و‭ ‬شکل‭ ‬اجرای‭ ‬کنکور‭ ‬وجود‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬باتوجه‭ ‬به‭ ‬شرایط‭ ‬جغرافیایی‭ ‬و‭ ‬زمان‌بندی‭ ‬ممکن‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬اتفاقات‭ ‬خاصی‭ ‬برای‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬رخ‭ ‬دهد‭. ‬بنابراین‭ ‬اجرای‭ ‬کنکور‭ ‬مسئله‭ ‬و‭ ‬آسیب‭ ‬اصلی‭ ‬نبود‭ ‬بلکه‭ ‬آسیب‭ ‬اصلی‭ ‬کنکور‭ ‬پیش‭ ‬از‭ ‬کنکور‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد‭. ‬با‭ ‬طرح‭ ‬برگزاری‭ ‬دو‭ ‬مرتبه‌ای‭ ‬کنکور‭ ‬مسائل‭ ‬پیش‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬کنکور‭ ‬حل‭ ‬نمی‌شوند‭ ‬و‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬همان‭ ‬مسائل‭ ‬را‭ ‬باید‭ ‬تجربه‭ ‬کنند‭. ‬شاید‭ ‬به‭ ‬لحاظ‭ ‬ظاهری‭ ‬این‭ ‬طرح‭ ‬مشکلات‭ ‬را‭ ‬حل‭ ‬کند‭ ‬اما‭ ‬مسائل‭ ‬دیگری‭ ‬نیز‭ ‬وجود‭ ‬دارند‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬بگیرند‭. ‬البته‭ ‬باید‭ ‬این‭ ‬فرصت‭ ‬را‭ ‬بدهیم‭ ‬که‭ ‬طرح‭ ‬اجرا‭ ‬شود‭ ‬و‭ ‬نتایج‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬مورد‭ ‬بررسی‭ ‬قرار‭ ‬دهیم‭. ‬اما‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬من‭ ‬این‭ ‬طرح‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬برای‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نوبت‭ ‬اول‭ ‬امتحان‭ ‬را‭ ‬خراب‭ ‬کنند‭ ‬آسیب‌ها‭ ‬و‭ ‬استرس‌های‭ ‬روانی‭ ‬بیشتری‭ ‬ایجاد‭ ‬کند‭. ‬به‭ ‬این‭ ‬دلیل‭ ‬که‭ ‬ما‭ ‬درواقع‭ ‬در‭ ‬شکل‭ ‬اجرای‭ ‬جدید‭ ‬دوبار‭ ‬استرس‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬وارد‭ ‬می‌کنیم‭. ‬دانش‌آموزانی‭ ‬که‭ ‬امتحان‭ ‬اول‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬خراب‭ ‬کنند‭ ‬تا‭ ‬برگزاری‭ ‬آزمون‭ ‬دوم‭ ‬مطمئنا‭ ‬فشار‭ ‬و‭ ‬استرس‭ ‬زیادی‭ ‬را‭ ‬تحمل‭ ‬می‌کنند‭ ‬بنابراین‭ ‬نمی‌توانیم‭ ‬تضمین‭ ‬دهیم‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آزمون‭ ‬دوم‭ ‬به‭ ‬نتیجه‭ ‬دلخواه‭ ‬خود‭ ‬برسند‭. ‬امکان‭ ‬دارد‭ ‬چنین‭ ‬اتفاقی‭ ‬رخ‭ ‬ندهد‭ ‬اما‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬حال‭ ‬مسئله‭ ‬اصلی‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬کنکور‭ ‬مسائل‭ ‬دیگری‭ ‬هستند‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬هرچه‭ ‬زودتر‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬قرار‭ ‬بگیرند‭.‬‮»‬

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar