برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سرمقاله وطن امروز/ ولادت و شهادت بابرکت

منبع
وطن امروز
بروزرسانی
سرمقاله وطن امروز/ ولادت و شهادت بابرکت

وطن امروز/ « ولادت و شهادت بابرکت » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدی صادقی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
 
در خانواده امام رضا علیه‌السلام و در محافل شیعه، از حضرت جواد‌الائمه علیه‌السلام به عنوان مولودى پر‌خیر و برکت یاد مى‌شد. چنانکه «ابو‌یحیى صنعانى» مى‌گوید: روزى محضر امام رضا علیه‌السلام، فرزندش ابو‌جعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودى است که براى شیعیان ما، بابرکت‌تر از او زاده نشده است».
گویا امام به مناسبت‌هاى مختلف، از فرزند ارجمند‌شان با این عنوان یاد مى‌کردند و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا علیه‌السلام معروف بوده است. ۲ تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عباد بن اسماعیل» مى‌گویند: محضر امام رضا علیه‌السلام بودیم که ابو‌جعفر را آوردند. عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آرى! این همان مولودى است که در اسلام بابرکت‌تر از او زاده نشده است».
شاید در بدو نظر تصور شود مقصود از این حدیث این است که امام جواد علیه‌السلام از همه امامان قبلى براى شیعیان بابرکت‌تر بوده است، در حالى که چنین مطلبى قابل قبول نیست، بلکه بررسى موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن نشان مى‌دهد ظاهرا مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد در شرایطى رخ داد که خیر و برکت خاصى براى شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا علیه‌السلام عصر ویژه‌اى بوده و حضرت در تعیین جانشین‌شان و معرفى امام بعدى، با مشکلاتى روبه‌رو بودند که در عصر امامان قبلى، بى‌سابقه بوده است، زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم علیه‌السلام گروهى که به «واقفیه» معروف شدند، براساس انگیزه‌هاى مادى، امامت حضرت رضا علیه‌السلام را انکار کردند و از سوى دیگر امام رضا علیه‌السلام تا 47 سالگى داراى فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر صلی‌الله علیه‌وآله حاکى از آن بود که امامان 12 نفرند که 9 نفر آنان از نسل امام حسین علیه‌السلام خواهند بود، فقدان فرزند براى امام رضا علیه‌السلام، هم امامت خود آن حضرت و هم تداوم امامت را زیر سوال مى‌برد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده و امامت حضرت رضا علیه‌السلام را انکار مى‌کردند.
اگر چه امام جواد علیه‌السلام عمر زیادی در این دنیای فانی نداشتند و در 25 سالگی به دست معتصم عباسی به شهادت رسیدند اما ولادت و حیات کوتاه ایشان سبب خیر و برکت زیادی برای اسلام و حفظ خط اصیل تشیع شد.


 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar