زمزمههای تغییر قیمت بنزین
هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با عقب ماندن تولید از مصرف سوخت بحث واردات بیش از گذشته پررنگ شد
علی ایوبی| چالش ناترازی بنزین در راه است. مصرف بنزین که در دورههای پیک سال جاری از ۱۴۰ میلیون لیتر فراتر رفته است، دولت را وادار به واردات خواهد کرد.
اتفاقی که برخی خبرگزاریها نیز آن را قریب دانستهاند و با تاکید بر ظرفیت محدود تولید بنزین در کشور و خبرهایی که درست یا غلط از افت تولید خلیجفارس به گوش میرسد، بروز ناترازی بنزین را گوشزد میکند. بودجه ۱۴۰۳ در مجلس در حال بررسی است و پیرامون همین بودجه در راهروهای مجلس گفتههایی درباره افزایش قیمت بنزین در سال جدید به گوش خبرنگاران رسیده است. هرچند مسئولان وزارت نفت در گفتوگو با هممیهن آن را رد میکنند اما در عین حال برخی مطلعان با تاکید بر پنهان ماندن نامشان از ناگزیر بودن دولت به افزایش قیمت بنزین میگویند.
ثابت نگاه داشتن قیمت بنزین مصرف را به اوج رسانده و تولید در حال عقب افتادن از مصرف است. بحران ناترازی بنزین از یکسو و تامین هزینههای بودجهای از سوی دیگر، زمزمههای تغییر قیمت بنزین را به راه انداخته است. این زمزمهها بهویژه بعد از اقدام دولت به کاهش سهمیهها شدت گرفت. کمتر از یک هفته پیش خبری در رسانهها منتشر شد که شاید شنیدن آن با توجه به اوضاع اقتصادی دولت و کشور غیرقابل پیشبینی نبود؛ همانطور که عوارض آن نیز قابل تصور است و نشانههای آن در برخی مناطق مرزی کشور از جمله سیستان و بلوچستان مشاهده شده است.
خبرگزاری ایلنا براساس شنیدههای خبرنگار خود در راهروهای پارلمان خبر داد که قرار است دولت با کاهش سهمیه آزاد بنزین یا همان بنزین ۳ هزار تومانی به سمت سهنرخی کردن آن از بهار سال آینده برود.
از اول بهمنماه در میزان سهمیه سوخت تغییراتی به وجود آمده به این صورت که سهمیه بنزین ۳ هزار تومانی در کارتهای سوخت از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا کرد و ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش پیدا کرد.
با این حال براساس شنیدههای خبرنگار ایلنا، دولت در حال برنامهریزی برای سهنرخی کردن بنزین است و برای آنکه اتفاقات تلخ و تجربه آبان سال ۱۳۹۸ دولت حسن روحانی رخ ندهد، میخواهد بنزین یارانهای یا همان ۱۵۰۰ تومانی را نگاه دارد اما حجم آن را کاهش دهد و همچنین با محدود کردن زمان ذخیره میزان بنزین ۳۰۰۰ تومانی آن را مدیریت کند، هرچند روابط عمومی وزارت نفت البته این اقدام را برگرداندن سهمیهها به قبل از همهگیری کرونا دانسته و نه آغاز گرانی بنزین.
دولت از اواخر بهار امسال به دنبال تغییر نرخ بنزین بود، که با دو اتفاق مواجه شد؛ یکبار در مردادماه که تعداد کارتهای بنزین آزاد در پمپبنزینها کم شد که با اعتراض مردم مواجه شد تا جایی که وزیر نفت اعلام کرد هیچ جایگاهی حق ندارد بگوید کارت سوخت نداریم و یکبار دیگر نیز در اواخر پاییز به نرمافزار مرتبط با توزیع سوخت حمله سایبری شد و چند روز سوختگیری با کارت سوخت را با اختلال مواجه کرد و چندین جایگاه سوخت تعطیل بود.
واردات بنزین
این دو اتفاق باعث شد اینگونه به نظر برسد که دولت به دنبال تغییر سهمیه و قیمت سوخت است و طرح جدید سهنرخی شدن بنزین را نیز میتوان در همین راستا دانست که البته یک نقطه مشترک نیز دارند و آن عدم اطلاعرسانی دولت است و همین باعث شایعات و مشکلاتی برای مردم شده است.
هرچند آمار و ارقام دقیق از میزان تولید و مصرف بنزین ارائه نمیشود اما مشخص است در چند سال گذشته مقدار مصرف سوخت در کشور بالا رفته و این درحالی است که در تامین آن دچار مشکلات فراوانی هستیم، چند روز پیش بود که خبرگزاری تسنیم خبر داد با کاهش تولید بنزین در پالایشگاه نفت ستاره خلیجفارس کشور در آستانه واردات بنزین قرار گرفته و رئیس اداره استاندارد شهرستان چابهار از نمونهگیری محموله بنزین وارداتی از بندر چابهار خبر داده و گفته: «از ۸ دی ۱۴۰۲ کارشناس اداره استاندارد شهرستان چابهار با همراهی نماینده شرکت نفت، گمرک و اداره بندر اقدام به بازرسی و نمونهبرداری مطابق استاندارد از محموله بنزین وارداتی بر روی عرشه کشتی کردند.»
تسنیم برآورد کرده که متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای امسال تا نیمه دیماه ۱۱۶ میلیون لیتر بوده که در روزهای نوروز و تابستان به ۱۴۰ میلیون لیتر نیز رسیده است.
مردم را عصبانی نکنید
دولت در بروز ناترازیهای بنزینی در نخستین گام کنترل سهمیه سوخت را برنامهریزی کرد و دلیل آن را جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرده است. استان سیستانوبلوچستان از استانهایی است که همیشه در معرض قاچاق سوخت بوده و در چند روز اخیر که خبر سه نرخه شدن بنزین شایعه شده در فضای مجازی اینگونه گفته میشود که در برخی مناطق قیمت یک لیتر بنزین تا ۳۰ هزار تومان نیز رفته است.
اسماعیل حسینزهی، نماینده مردم خاش در مجلس نیز به کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه سوخت آزاد اعتراض کرده و گفته زیرساختهای سیستان و بلوچستان آماده نیست.
او گفته: «اهالی سایر استانها از کارت آزاد جایگاههای سوخت بهرهمند هستند و مثل سیستان و بلوچستان کدینگ نیست. مکاتباتی با وزیر نفت انجام دادم، امیدوارم مثمرثمر واقع شود، پیگیر هستیم تا سیستان و بلوچستان از این کاهش سهمیه مستثنی شود.»
او در حالی چشم امید به مستثنی شدن از طرح کاهش سهمیه سوخت دارد که اساساً دولت این کاهش سهمیه را برای کنترل قاچاق سوخت در استانهای مرزی اجرا کرده است.
فداحسین مالکی، نماینده زاهدان نیز واکنش تندی به کاهش سهمیه بنزین داشت و آن را شرمآور خواند. او وزیر نفت را مخاطب قرار داد و نوشت: «اختصاص سهمیه ۱۰۰ لیتری سوخت برای پهناورترین استان کشور، با زیرساختهای حملونقل ضعیف، یک افتضاح مدیریتی شرمآور است. آقای وزیر نفت، مردم نجیب ما را عصبانی نکنید.»
معینالدین سعیدی، نماینده چابهار نیز گفته که از نظر وزارت نفت اکثر مردم استان سیستان و بلوچستان قاچاقچی هستند حتی اگر خلاف آن ثابت شود. او از رئیسجمهور خواسته تا سهمیه ۵۰ لیتری دوباره به کارتهای مردم واریز شود.
با این حال وزارت نفت در جوابیه به خبر و شایعات ایجادشده درباره کاهش سهمیه بنزین و سهنرخی شدن سوخت واکنش نشان داده و اشارهای نیز به قاچاق سوخت کرده است.
روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرده افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و گفته: «با توجه به تفاوت قیمت چنددهبرابری بنزین در کشورهای همسایه وزارت نفت بهمنظور جلوگیری از قاچاق و سوءاستفاده از سهمیه موجود کارت سوخت با توجه به بررسیهای آماری، ذخیره سوخت موجود در کارتهای سوخت را به روال قبل از دوران شیوع کرونا بازگرداند و سهمیه بنزین تخصیصی حداکثر به مدت ٦ ماه قابل ذخیره است. بدیهی است اجرای این تصمیم هیچ ارتباطی به تغییر قیمت بنزین ندارد.»
وزارت نفت همچنین عنوان کرده است: «تلاش برای اصلاح الگوی مصرف صرفهجوبی و مصرف بهینه جزو احکام دائمی در کشور است و همواره باید نسبت به آن حساس بود و در صورت بیتوجهی به آن مصرف افسارگسیخته میتواند هر گونه افزایش تولیدی را ببلعد. دولت مردمی و خدمتگزار دکتر رئیسی در طول بیش از دو سال گذشته با وجود مشکلات فراوان به جا مانده از دولتهای قبل تحریم و کارشکنی داخلی و خارجی در خصوص مهار مصرف بنزین و بهمنظور جلوگیری از هر گونه فشار معیشتی ناشی از این موضوع بدون استفاده از شیوههای قیمتی و صرفاً از طریق مدیریت در توزیع و مصرف سوخت اقدام کرده و موفق شده است با وجود رشد ۱۴درصدی مصرف بنزین تامین پایدار آن را انجام دهد.»
کمتر یک ماه به انتخابات مجلس و کمتر از دو ماه دیگر تا تعطیلات سال جدید باقی مانده است، باید منتظر ماند و دید قیمت و میزان بنزین مصرفی مردم کدامیک از این دو رخداد را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.