نماد آخرین خبر

انتشار کتاب «مناقشه قره باغ، از آغاز تا پایان»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
انتشار کتاب «مناقشه قره باغ، از آغاز تا پایان»

ایسنا/در آستانه امضای موافقتنامه صلح بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، کتاب «مناقشه قره باغ، از آغاز تا پایان» به قلم محسن پاک‌آیین ـ سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ـ راهی بازار شد.

 در معرفی این کتاب که در ۱۹۶ صفحه در انتشارات فرهنگ سبز منتشر شده، آمده  است: مؤلف پس از نگاه به اهمیت قفقاز جنوبی، ریشه‌های تاریخی مناقشه قره باغ را بازگو کرده و سپس اثرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن و دلایل ناکامی میانجی‌گران را  بررسی می‌کند.

این کتاب همچنین به نقش روسیه، آمریکا، فرانسه و ترکیه در مناقشه قره باغ، تحرکات اسرائیل در منطقه پرداخته و با مروری بر نقش و مراضع آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، اقدامات ایران در جنگ‌های اول و دوم قره باغ و همچنین کمک‌های تهران به باکو در طول مناقشه را بررسی می‌کند.

در صفحه اول «مناقشه قره باغ از آغاز تا پایان»، این کتاب به روح‌آیت الله شهید رئیسی و دیگر شهیدان خدمت به‌خصوص حسین امیرعبداللهیان به عنوان حامی تمامیت ارضی کشورهای همسایه تقدیم شده است.

پیش از این نیز محسن پاک‌آیین خاطرات دوران سفارت‌ در زامبیا، ازبکستان و تایلند و جمهوری آذربایجان را منتشر کرده است. از این نویسنده همچنین کتاب‌های دیپلماسی نبوی، محبت اهل بیت در شمال آفریقا و اروپا، سفیران پیامبر اعظم، سیاست و حکومت در آفریقا، شناخت نومحافظه‌کاران آمریکا، از اداره هفتم تا سفارت، پنجاه سال مناسبات ایران و تایلند، حیدر علی اف و دیدگاه دوستی دائمی با ایران (به زبان آذری)، ترجمه کتاب اسلام و مسلمانان جهان از ماهاتیر محمد تحت عنوان جهانی که در آن بسر می‌بریم ، و کتاب سبز کشورهای میانمار، لائوس و زامبیا منتشر شده است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar