نماد آخرین خبر

گمشده‌ای در غبار سیاست

منبع
ايسنا
بروزرسانی
گمشده‌ای در غبار سیاست

ایسنا/کتاب‌های «به برادرزادگان من» و «گمشده‌ای در غبار سیاست» درباره میرزا حیدرعلی کمالی ابرقویی، شاعر و سیاستمدار منتشر شده‌اند.

 «به برادرزادگان من» گزینه اشعار میرزا حیدرعلی کمالی ابرقویی با مقدمه‌ای درباره زندگی و بررسی ادوار شاعری کمالی و «گمشده‌ای در غبار سیاست» نقد و تحلیل آثار و افکار حیدرعلی کمالی با مقدمه یدالله جلالی پندری است که به قلم رضا قیومی، استاد دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد در نشر روزگار راهی بازار کتاب شده‌اند. 

 رضا قیومی درباره میرزا حیدرعلی کمالی ابرقویی ( ۱۲۵۰ ابرکوه-  ۱۳۲۸ تهران) نوشته است: «کمالی شاعر، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار عصر مشروطه و دوره پهلوی اول است.

حضور او در مجموعه ارتباطات ادبی و هنری ادوار نامبرده علاوه بر شاعری و نویسندگی به وی اهمیت می‌بخشد.
کمالی پس از مهاجرت از ابرکوه به اصفهان و سپس اقامت در تهران، در جرگه ادیبان و سخنوران نامدار ایران درآمد. وی در محافل فرهنگی و انجمن‌های ادبی با چهره‌هایی مانند ادیب الممالک فراهانی، علی اکبر دهخدا و ملک الشعرای بهار و ... مجالست داشت و آثاری به نظم و نثر در نشریات و مجلات ادبی آن روزگار نظیر مجله بهار، دانشکده، ارمغان و .‌.. به چاپ رسانده است.
او با ورود به تهران در زمره آزادی‌خواهان و مشروطه‌طلبان درآمد. اشعاری در قوالب کهن با موضوعات و مضامین تازه سرود و در راستای اهداف سیاسی و اجتماعی خود روزنامه‌ای به نام «پیکار» در سال ۱۲۸۹ ش در تهران دایر کرد که پس از انتشار چند شماره به دستور ناصرالملک -نایب السلطنه احمد شاه قاجار- توقیف شد.

کمالی در ادامه پژوهش‌های ادبی خود نخستین منتخبات اشعار صائب تبریزی را در ایران در تاریخ ۱۳۰۵ ش چاپ و منتشر کرد.
او مغازه چای فروشی در خیابان لاله زار داشته که محل رفت و آمد و نشست‌های ادبی و فرهنگی بوده و دوستان و معاشرانش در آنجا گرد می‌آمدند. افرادی نظیر: ایرج میرزا ، عارف قزوینی، میرزاده عشقی، نیما یوشیج، علی اصغر حکمت، سعید نفیسی و ... .

کمالی در زمان پهلوی اول در دوره‌های نهم و دهم به نمایندگی مردم نیشابور در مجلس شورای ملی به کار وکالت مشغول شد و تا سال ۱۳۱۵ش که گرفتار سکته و بیماری شد به این کار اشتغال داشت.

آثار و تألیفات عبارتند از: دیوان اشعار که نخستین بار در سال ۱۲۹۹ش در استانبول به کوشش و با مقدمه احمد خان ملک ساسانی به طبع رسید. رمان تاریخی «مظالم ترکان خاتون» (۱۳۰۷ش)،رمان تاریخی «لازیکا» (۱۳۰۹ش)، منتخبات اشعار صائب تبریزی و اشعار و مقالات متعدد در نشریات ادوار مشروطه و معاصر.»


به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar