نماد آخرین خبر

یکی از دلایل جهانگیر شدن شعر شهریار عشق حقیقی او است

منبع
ايسنا
بروزرسانی
یکی از دلایل جهانگیر شدن شعر شهریار عشق حقیقی او است

ایسنا/رئیس دانشگاه تبریز گفت: ارزش‌هایی که در عمق وجود شهریار وجود داشت، وی را به نقطه اوج و شهرت رساند و یکی از دلایل جهانگیر شدن شعر شهریار نیز عشق حقیقی او است.

صفر نصرالله زاده، سه شنبه، ۲۷ شهریور ماه، در نهمین کنگره بین المللی علمی فرهنگی نشان شهریار که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان اینکه شهریار از قالب‌های شعری معاصر خارج شده بود، افزود: تبحر به انواع گونه‌های شعری و ابداعاتی داشت که هیچ وقت کهنه نمی‌شود چراکه از عمق وجودش خارج شده است.

وی ادامه داد: عشق در شعر شهریار موج می‌زند، او کسی است که از عشق مجازی به حقیقی و به جایگاهی که لایقش بود، رسید. 

وی با بیان اینکه منظومه حیدربابایه سلام از شاهکارهای شعر و ادب ترکی بوده که از فرهنگ، اجتماع، سبک زندگی، آرمان‌ها، عشق، دفاع از مظلوم و بی وفایی دنیا سخن گفته است، گفت: اگر کسی برای صدمین بار هم آن آثار را بخواند متأثر می‌شود.

نصرالله زاده خاطر نشان کرد: عشق او به اهل بیت(ع) و پیامبر(ص) عمیق و با تمام وجود بوده و او در میان شعرای آیینی بین چهره‌های درخشان قرار دارد.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: شهریار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اشعاری در مدح امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و برخی شخصیت‌های انقلابی سرود و سروده‌های زیادی در باب دفاع مقدس داشته است.

احمد فرشبافیان، دبیر نهمین کنگره بین المللی نشان علمی فرهنگی شهریار نیز در این کنگره گفت: نام شاعر پرآوازه ایران در عصر حاضر بر تارک ادبیات جهان نشسته و ترجمه اشعار او به ده‌ها زبان زنده دنیا گواهی بر این است که نام ایران و تبریز با شهریار بر زبان‌ها جاری و ساری است.

وی با بیان اینکه باید آوازه‌ی شهریار راست قامت تمدن را از زبان اساتید بزرگ در کشورهای حوزه تمدنی ایران شنید، افزود: یکی از علل تداوم این کنگره بین المللی در ۱۰ سال گذشته، مقبول بودن نام شهریار این مرز و بوم است و حضور شخصیت‌های علمی و ادبی از کشورهای اطراف در کنگره با الگوسازی چهره‌های تلاشگر علمی و فرهنگی، اندیشه پویای او را گسترش می‌دهد.

وی ادامه داد: این کنگره در سال ۱۳۹۴ با انگیزه شناسایی اساتید و محققان علمی فرهنگی در کشورهای اطراف و معرفی به عنوان الگوهای حال و آینده در این کشورها آغاز شد و اگر نیت در کارها خدایی باشد با موفقیت تداوم خواهد یافت.

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی فرهنگی از سیاسی و اقتصادی ماندگارتر و کارسازتر بوده و ممکن است که میان دو کشور ارتباطات سیاسی و اقتصادی دچار رکود شود، خاطر نشان کرد: ارتباط عالمان و اندیشمندان دو ملت گسستنی نیست.

فرشبافیان بیان کرد: هرچه بیشتر در جوامع اسلامی و غیراسلامی مثل کشورهای قفقاز و اوراسیا الگوهای جوانان شناسانده شود از دستبرد غیر اخلاقی و غیر علمی در امان می‌مانند و جهاد تبیین تحقق می‌یابد.

احمد کاظمی، کارشناس مسائل قفقاز، آناتولی و اوراسیا نیز در ادامه با بیان اینکه تبریز، نقش پیشرو از منظر کنشگری منطقه در سه حوزه صیانت از مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و دینی داشته است، ادامه داد: بزرگترین ویژگی تبریز، نقش ارتباطاتی آن بوده و همواره به عنوان چهارراه فرهنگی مطرح شده که ایران را به نقاط استراتژیک در منطقه از قفقاز تا آناتولی متصل می‌کرد.

وی با بیان اینکه تبریز به مدت ۶ قرن پایتخت زبان و ادب فارسی بود، گفت: گواه این مسئله نیز گورستان سرخاب و مقبره الشعرا و مهاجرت‌ها و رفت آمدهای ادبا و عرفا به تبریز است.

کاظمی بیان کرد: شهریار، الگوی تراز یک شاعر ایرانی اسلامی و انقلابی است که خود را صرف صیانت از هویت دینی و ترویج آن کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar