نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
کتاب

معرفی برگزیدگان جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»

منبع
ايسنا
بروزرسانی
معرفی برگزیدگان جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»

ایسنا/نشست خبری اعلام برگزیدگان دهمین دوره جشنواره «روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب» با حضور محمد مهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، مهدی محمدی معاون حقوقی امور  امور مجلس و استان‌ها، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل سابق مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه ۲۳ مهر، در وزارتخانه برگزار شد.

جانعلی‌پور، با بیان اینکه یکی از اهداف، طرح جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، ایجاد فضای پرنشاط در سطح کشور است، با اشاره به همکاری دهیارها در این طرح گفت: کمک دهیاران عزیز، در تقویت این طرح مؤثر بوده، و امسال روستاهای جدیدی به جشنواره پیوستند و روستاهای تکراری کمی داشتیم.

 او با اشاره به شرکت ۲۵۱ روستا در این رویداد، گفت: نسبت به سال‌های گذشته، روستاها طرح بیشتر و فعالیت با کیفیت‌تری را به دبیرخانه جشنواره ارائه کرده بودند.  ۳۹۰۰ فعالیت به ثبت رسیده است؛ فعالیت‌های انجام شده و فعالیت‌هایی که توقع می‌رود حاکمیت آن‌ها را انجام دهد. بانک فعالیت‌ها در فضایی روستا و نقطه اتصال ماست و امیدوارم جمع‌اوری آن‌ها موثر باشد و همه نهادها کمک کنند تا طرح‌های پخته‌تر و آماده‌تر در اختیار دیگران قرار بگیرد.

 جامعلی‌پور همچنین با ارائه توضیحاتی درباره ارزیابی روستاها و بررسی طرح‌ها اعلام کرد: ۱۲ روستا و جامعه عشایری انتخاب شدند بنا داریم از ابتدای سفر استانی و حضور در میان مردم با فرهنگ روستاها را داشته باشیم. در سال گذشته به همت معاونت فرهنگی بعد از اینکه توانستیم نزدیک به ۱۰۰ روستا را در شبکه روستا دور هم جمع کنیم، ۵۰ میلیون کتاب اهدا کردیم. به صورت دوره‌ای ۶۰ میلیون تومان کمک به برگزاری فعالیت و ۱۰۰ میلیون کتاب هدیه به این روستاها هدیه شد. 

او این طرح را طرح نشاط‌آوری برای روستاها خواند و یادآور شد: امسال بر جامعه عشایری با تأکید بر کوچندگی بیشتر، تأکید داشتیم.  

معرفی برگزیدگان جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»

 احمدی، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با تسلیت وفات حضرت معصومه (س) گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب که توسط معاونت امور فرهنگی برگزار می‌شود، از زمان تصدی‌گری آقای صالحی (وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی) بر معاونت امور فرهنگی آغاز شد و پس از آن نیز استمرار یافت.  هدف این جشنواره مشارکت مردمی و حمایت از ابتکارات فرهنگی در روستاها بود تا جریان‌سازی فرهنگی داشته باشند.  

احمدی با بیان اینکه این جشنواره سه اثر از خود برجای می گذارد، تصریح کرد: اثر اول مشارکت مردمی است؛ تشویق مردم روستا و عشایر برای اعلام ابتکارات فرهنگی‌شان که به دلیل مشارکت مردمی، تأثیرات اجتماعی بیشتری دارد.

او ادامه داد: دومین نتیجه این جشنواره، ورود کتاب به سبد خانوار است؛  کتاب در حاشیه نیست و سبد خانواده قرار گرفته و مردم ضرورت خرید کتاب را مانند کالاهای دیگر احساس می‌کنند.

مدیرکل حوزه وزارتی افزود: اثر سوم ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است؛ رشد فرهنگی مردم موجب ایجاد قدرت تحلیل می‌شود و کسانی که تحلیل دارند در مقابل آسیب‌ها مصمون بوده و تحت‌ تأثیر کسی قرار نمی‌گیرند.

احمدی خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید داشتند مدیران کل در استان‌ها به طور فعال در این مسیر مشارکت و جریان سازی را در روستاها ایجاد کنند. آقای وزیر همچنین بر پایتخت کتاب تاکید کردند چراکه مکمل این جشنواره است، انشاالله شاهد جشن بزرگی در حوزه فرهنگ باشیم.

مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز در این جلسه گفت: بنده کم‌وبیش در جریان جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب هستم از منظر معاونتی که در آن‌ خدمت می‌کنم در خدمت این جشنواره خواهیم بود. حسب دستور وزیر فرهنگ  ظرفیت استان‌ها در خدمت این جشنواره خواهد بود.

 او با تشکر از سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده در این جشنواره، گفت:  این رویداد در دولت یازدهم پایه‌گذاری شد و از ابتکارات آقای صالحی وزیر فرهنگ بود که ابتکار خوبی بود و فایده‌های ارزشمندی داشته است.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی ارشاد هم در این نشست اظهار کرد: تفاوتی که این رویداد با سایر رویدادهای حوزه فرهنگ دارد این است که سایر جشنواره‌ها توسط اهالی فرهنگ و هنرمندان حرفه‌ای برگزار می‌شود ولی این رویداد مردمی است و اهمیت ویژه‌تر اینکه مردم در روستاها و عشایر برگزار کننده آن هستند.

او افزود: در دوره‌ای که مسئولیت برگزاری این جشنواره با ما بود تلاش شد جشنواره تقویت شود و مراسم در بین اهالی روستا برگزار می‌شد و همین نکته باعث ایجاد نشاط در روستاها و عشایر بود.

احمدوند بیان کرد: امیدوارم به اهتمام وزارتخانه و وزیر فرهنگ در دولت جدید تحول بیشتری در حمایت از روستاها ایجاد شود و این رویداد رشد کند و به رویدادی با پیوستهای رسانه‌ای بیشتری تبدیل شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم دوره‌های ویژه‌ای هم برای خبرنگاران ترتیب داده شود تا خبرنگاران از این روستاها بازدید کنند و گزارش‌های مکتوب و تصویری تهیه شود و اثرگذاری آن بیشتر بازتاب پیدا کند.  

 اسماعیل جانعلی‌پور در پایان مراسم اظهار کرد: ۲۵۱ روستا از ۱۴۷ شهرستان ۳۲ استان کشور، در این جشنواره شرکت کردند که  ۱۲ روستا به عنوان روستای برگزیده و جامعه عشایری منتخب شدند.   مانند دوره‌های گذشته روستای استمرار را داشتیم، این روستاها که در دروه گذشته از برگزیده‌ها این جشنواره بودند، با طرح‌های خلاقه، کار خود را ادامه داده‌اند.

 او یادآور شد: استان‌های یزد، مازندران و تهران، با بیش از ۲۰ روستا مشارکت بهتر و و بیشتری داشتند و بنابراین ممکن است تعداد روستاهای برگزیده از این استان‌ها بیشتر باشد.

 جانعلی‌پور اسامی‌ روستاها و جوامع عشایری برگزیده را به این ترتیب اعلام کرد:

 اسفندآباد، ابرکوه، یزد

نصرآباد، تفت، استان یزد

بالو، ارومیه، آذربایجان غربی

عصمت‌آباد، مهریز استان یزد

جلال‌آباد، نجف آباد، اصفهان

کهن سیاه، سیرجان، کرمان

پسوه، پیران شهر، آذربایجان غربی

خیرآباد سفلی، گچساران، کهگیلویه و بویراحمد

اسبو کلا، ساری، مازندران

کلاگرمحله، قایم شهر، مازندران

مربچه، رامهرمز، خوزستان

قنات ملک، شهرستان رابر، استان کرمان

شهرک بختیاری، شهرستان شوش، جخوزستان، عشایر

حاضر میل، دهلران، ایلام، عشایر

علوی، کاشان، اصفهان: روستای استمرار

با توجه به اینکه نشست با زمان اذان و اقامه نماز همزمان شد، بعداز سخنان مسئولان و معرفی روستاها و عشایر دوستدار کتاب به پایان رسید و زمانی برای پرسش و پاسخ برای خبرنگاران در نظر گرفته نشد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره