نماد آخرین خبر

کتاب گویای دو امام مجاهد امام حسن و امام حسین(علیهماالسّلام) منتشر شد

منبع
انتشارات انقلاب اسلامي
بروزرسانی
کتاب گویای دو امام مجاهد امام حسن و امام حسین(علیهماالسّلام) منتشر شد

انتشارات انقلاب اسلامي/ کتاب گوياي دو امام مجاهد امام حسن و امام حسين(عليهماالسّلام)، شش گفتار از حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي(مدّظلّه‌العالي) در تحليل مبارزات سياسي حسنين(عليهماالسّلام) به همت مجموعه ايران صدا در 7 فصل به مدت‌ زمان 178 دقيقه توليد شده است.

اين کتاب مشتمل بر شش گفتار از آيت‌الله خامنه‌اي(مدّظلّه‌العالي) است که در سالهاي 51 و 52 ايراد شده است.
دو گفتار اوّل کتاب، شامل دو سخنراني ايشان در فروردين سال 51 است که در حسينيّه‌ي ارشاد تهران انجام شده است. معظّمٌ‌له در اين دو جلسه که به مناسبت ايّام شهادت امام حسن(عليه‌السّلام) در آخر ماه صفر برگزار شده، علاوه بر شرح نظريّه‌ي «انسان 250ساله» به جايگاه والا و مهمّ امام حسن(عليه‌السّلام) در اين دوران و چرايي دست کشيدن از جنگ و علل پذيرفتن آتش‌بس و بيان تفاوت شرايط امام حسن و امام حسين(عليهماالسّلام) پرداخته‌اند.
گفتار سوّم تا پنجم اثر، اختصاص به سه سخنراني ايشان در شب تاسوعا، عاشورا و شام غريبان محرّم 1394 هجري قمري (مصادف با بهمن 1352) با موضوع «تحليل قيام حسيني» دارد. اين سه سخنراني در مسجد کرامت مشهد ايراد شده‌اند. ايشان در گفتار سوّم به اهمّيّت آشنايي با علّت قيام امام حسين(عليه‌السّلام) و طرح برخي از نظريّات اشتباه و ناقص در اين زمينه ميپردازند و با تأکيد بر ماهيّت انقلابي داشتن حرکت ايشان، بحث را به پايان ميبرند.
در گفتار چهارم به اهداف قيام حسيني اشاره و براي روشن شدن مطلب به تحليل ريشه‌هاي آن ميپردازند ايشان با انقلاب دانستن بعثت پيامبر اکرم(صلّي‌الله‌عليه‌وآله)، دگرگوني‌هايي را که پس از ظهور پيامبر اسلام در جامعه‌ي جاهلي آن روز ايجاد شد، برميشمرند. معظّمٌ‌له اهمّ اهداف پيامبر را، گستراندن تفکّر توحيدي و نفي عبوديّت طواغيت، از بين بردن اختلافات طبقاتي و ناعدالتي‌ها و تکريم انسان ميدانند. ايشان با پرداختن به موضوع انحراف جامعه‌ي اسلامي از اهداف بعثت، به ترسيم شرايط دوران خلفاي سه‌گانه‌ي اوّل بويژه خليفه‌ي سوّم ميپردازند. اين گفتار با مرور اجمالي اقدامات اميرالمؤمنين و امام حسن(عليهما‌السّلام) براي بازگرداندنِ قطار از ريل خارج‌شده‌ي جامعه‌ي اسلامي خاتمه مي‌يابد.
در گفتار پنجم پس از مرور سريع مباحث دو گفتار قبل، به دوران امام حسين(عليه‌السّلام) و اقدامات ايشان اشاره ميکنند و بحث مستوفا و مستندي را در اين زمينه ارائه ميدهند. نکته‌ي جالب توجّه در اين گفتار، قسمت پاياني آن است که با دعوت مخاطب به تفکّر در اهداف قيام امام حسين(عليه‌السّلام) با نقل داستان «طوطي و بازرگان» همگان را به انقلاب بر ضدّ يزيديان دعوت ميکنند. شايان ذکر است که ايشان پس از آزادي از زندان حکومت طاغوت (22/آبان/1350) به شدّت تحت نظر ساواک بوده‌اند که گزارش جلسات مختلف ايشان در مساجد و منابر و حوزه، در اسناد ساواک وجود دارد. اهمّيّت شرايط آن زمان براي ايشان به وجهي بود که با وجود بيماري‌اي که در آن سه روز داشتند، بيش از يک ساعت و ايستاده براي عزاداراني که در مسجد کرامت جمع شده بودند به ايراد سخن پرداخته‌اند.
آيت‌الله خامنه‌اي(مدّظلّه‌العالي) در سال 52 براي تبليغ و سخنراني به تهران مي‌آيند. ايشان در اين مدّت، در جلسات مختلفي به ايراد سخن پرداخته‌اند. از جمله‌ي آن جلسات، جلسات هيئت انصارالحسين(عليه‌السّلام) تهران ميباشد. اين هيئت از هيئات انقلابي تهران بود و در مناسبتهاي مختلف با دعوت از سخنرانان انقلابي، سعي در تنوير افکار جوانان پرشور و انقلابي داشت. ايشان از سوّم تا دوازدهم محرّم در ده جلسه بحث «سيره‌ي مبارزاتي امامان معصوم(عليهم‌السّلام)» را از ساعت 7:30 تا 9 صبح مطرح کرده‌اند که اين ده گفتار با ‌عنوان کتاب «همرزمان حسين(عليه‌السّلام)» از سوي انتشارات انقلاب اسلامي منتشر شده است.
گفتار آخر کتاب حاضر، مربوط به سخنراني شب عاشوراي معظّمٌ‌له در محرّم سال 1393 هجري قمري (مصادف با 24/بهمن/1352) در اين هيئت است. در اين گفتار با نقد سه نظريّه در باب قيام حسيني، نظريه‌ي چهارمي به‌عنوان نظريّه‌ي صحيح اثبات ميگردد. ايشان هدف قيام حسيني را تجديد حيات انقلاب پيامبر اعظم(صلّي‌الله‌عليه‌وآله) ميدانند و در اين گفتار نيز به‌طور ضمني و در لفّافه مخاطب خود را دعوت به الگوبرداري از حرکت امام حسين(عليه‌السّلام) در قيام بر ضدّ دشمنان اسلام و حاکمان طاغوتي ميکنند. اين گفتار اگرچه که ممکن است در برخي از مضامين با گفتارهاي سوّم تا پنجم مشابهت‌هايي داشته باشد ولي وجود برخي از امتيازات در آن، باعث شد تا در کتاب حاضر درج گردد.
نوع نگاه معظّمٌ‌له در اين شش گفتار، بسيار بديع است و با اينکه در زمان ايراد اين بيانات در سنّ 32 و 33 سالگي بوده‌اند. منابع روايي و تاريخي متعدّدي مورد استفاده‌ي ايشان قرار گرفته است که سخنراني ايشان را بسيار متفاوت از سخنراني‌هاي معمول آن زمان و حتّي حال حاضر ميکند و بيشتر به جلسات علمي و درسي محقّقانه شبيه است.
هم‌اينک اين گفتارها پس از 44 سال با اميد به افزايش معرفت جامعه‌ي اسلامي نسبت به سيره‌ي سياسي ائمّه(عليهم‌السّلام) در اختيار عموم مردم انقلابي و متعهّد جامعه‌ي اسلامي قرار ميگيرد.

براي دريافت اين کتاب صوتي اينجا را کليک کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar