نماد آخرین خبر

فرمول‌هایی برای بقای «کتاب‌باز»!

منبع
خراسان
بروزرسانی
فرمول‌هایی برای بقای «کتاب‌باز»!

خراسان/ فصل پنجم برنامه «کتاب‌باز» از نيمه شهريور آغاز شده است. سروش صحت مانند سه‌فصل قبل، اجراي اين برنامه را برعهده دارد. يکي از اهداف «کتاب‌باز» تشويق مردم به کتاب‌خواني است و در اين روزها که کرونا معادله‌ها را جابه‌جا کرده است و افراد وقت بيشتري براي تماشاي تلويزيون دارند، مي‌تواند شانس بيشتري براي گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خواني داشته باشد. هرچند اين برنامه بعد از گذشت پنج‌فصل، مخاطبان اصلي خود را پيداکرده است، اما با شروع فصل جديد بازهم مي‌تواند دايره مخاطبان خود را افزايش دهد. در ادامه مطلب، به بررسي نقاط‌ ضعف و قوت اين برنامه و راهکارهايي که مي‌تواند باعث بقاي بيشتر آن شود، پرداختيم.

دکور قابل‌قبول براي کتاب‌بازها
برنامه «کتاب‌باز» دو بخش اصلي دارد؛ در بخش اول سروش صحت ميزبان يک مهمان است و بيشتر با او درباره کتاب‌هاي خوبي که خوانده است يا خاطره‌هاي جالبي که فصل مشترکي با کتاب دارند، گفت‌و‌گو مي‌کند که معمولاً به يک معاشرت شنيدني و شيرين تبديل مي‌شود. در بخش دوم که تخصصي‌تر است، صحت مقابل کارشناس ثابت برنامه مي‌نشيند و درباره يک موضوع مشخص گفت‌وگو را ادامه مي‌دهد. دکور «کتاب‌باز» هر فصل تغيير مي‌کند که در برخي فصل‌ها، با استقبال و گاهي با نقد مواجه شده است. در اين فصل، «کتاب‌باز» به سراغ ساخت دکوري رفته است که بتواند جهان کوچکي از المان‌هاي کتاب‌خواني و دنياي کتاب را پيش چشم مخاطب بگذارد. هرچند در اين فصل از رنگ تيره زياد استفاده شده، اما در نهايت دکور قابل‌قبولي براي پاتوق کتاب‌بازهاست.

«نه» به مهمان‌هاي تکراري
بخش عمده زمان برنامه «کتاب‌باز» مربوط به حضور مهمان است. با مرور چهار فصل گذشته و چند قسمت جديد اين برنامه، مي‌توان متوجه شد که بيشتر مهماناني که در اين برنامه حضور داشتند، جزو اهالي سينما و تلويزيون بوده‌اند. هرچند هميشه در روي اين پاشنه نچرخيده، اما اين نکته‌اي است که مي‌توان به آن خرده گرفت. به‌هرحال «کتاب‌باز» فصل مشترک کتاب‌خوان‌هاست و مي‌تواند با گسترش دايره مهمان‌ها و معرفي ابعاد فرهنگي چهره‌هاي کمتر دعوت‌شده به تلويزيون، روي معادله تکراري‌بودن مهمان‌ها و موازي‌کاري با ديگر شبکه‌هاي تلويزيوني خط بکشد. حضور چهره‌هاي جديد، اما آشنا، مي‌تواند در بيشتر قسمت‌ها لحاظ شود؛ نه اين‌که به افتتاحيه و اختتاميه‌هاي هر فصل محدود باشد.

ضرورت استفاده از کارشناس جديد
حضور مسعود فراستي به عنوان کارشناس ثابت کتاب، در فصل جديد «کتاب‌باز»، قطعي شده است. او بيشتر به عنوان منتقد سينما در سطح جامعه شناخته مي‌شود و هر چند به ادبيات مسلط باشد، انتخاب تعجب‌آوري است؛ وقتي قرار باشد فراستي از اخوان ثالث، فردوسي و ديگر بزرگان شعر بگويد، در حالي که ما کارشناس‌هاي مسلط و شيرين‌بيان در زمينه کتاب و ادبيات کم نداريم. اين انتخاب علاوه بر تکرار حضور فراستي در بخش کارشناسي، اين حس را به ذهن متبادر مي‌کند که شايد دست‌اندرکاران به دنبال ايده جديدي براي فصل جديد نبوده و تنها به جابه‌جايي کارشناس براي بقاي برنامه کفايت کرده‌اند. منصوره مصطفي‌زاده کارشناس کتاب کودک و رشيد کاکاوند، ديگر کارشناسان ثابت برنامه هستند که در فصل قبل درباره شاعران و نويسنده‌هاي دوره مشروطه صحبت کردند و قرار است در اين فصل از شاعران و نويسندگان معاصر بگويند.

نويسنده: اکرم انتصاري

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar