برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

بهترین کتاب‌های۲۰۲۰ به انتخاب نیویورک‌تایمز

منبع
ايرنا
بروزرسانی
بهترین کتاب‌های۲۰۲۰ به انتخاب نیویورک‌تایمز

ايرنا/ از واژه کتاب تعاريف گوناگوني ارائه شده که شايد تعريف سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد يا يونسکو جامع‌ترينشان باشد: کتاب نوعي اثر چاپي صحافي ‌شده‌ است که بيشتر از ۴۹ صفحه داشته باشد و مانند نشريات، تحت يک عنوان ثابت و به‌ صورت دوره‌اي منتشر نشود.

کتاب‌ها از گذشته تاکنون از لحاظ شکل، جنس و محتوا تغييراتي عمده را تجربه کرده‌اند و در دنياي ادبيات به مقتضاي تاريخ و شرايط فرهنگي و اجتماعي جامعه، در گذر ايام، شاهد ظهور و افول سبک‌هاي نگارشي متفاوتي بوده‌ايم. بسياري قالب‌ها و فرمول‌هاي نگارشي نيز در گذر زمان معرفي شده و در عرصه کتاب و ادبيات جايي براي خود بازکردند.

فارغ از اين که کتاب چيست و به چه نوع آثاري مي‌توان نام کتاب داد، يار مهربان مطمئن‌ترين و مستقيم‌ترين نقشه راه را به سوي آگاهي افزايي، آشنايي با فرهنگ و عقايد مختلف، تجربه اندوزي و يادگيري ترسيم مي‌کند.

دبيران روزنامه نيويورک تايمز پاييز هر سال که آخرين روزهاي سال ميلادي نيز هست با انتخاب بهترين آثار داستاني و غيرداستاني بازار کتاب مخاطبان را در انتخاب آثار باکيفيت در هر ژانر راهنمايي مي‌کنند. سنت انتخاب کتاب هاي سال از سوي اين روزنامه پرمخاطب آمريکايي، به تاريخ راه‌اندازي هفته‌نامه فرعي نيويورک تايمز يعني بوک ريويو (New York Times Book Review) در اکتبر سال ۱۸۹۶ ميلادي برمي‌گردد. از آن سال تاکنون اين فهرست هرساله با شکل و عنوان‌هاي مختلف منتشر شده است. 

امسال نيز فهرست صد اثر برجسته سال ۲۰۲۰ به انتخاب اين روزنامه منتشر شده است که در ادامه منتخبي از اين آثار را مرور مي‌کنيم:

سوختگي از مگا ماجومدار 

سوختگي (A Burning) اولين رمان مگا ماجومدار نويسنده هندي‌تبار ساکن آمريکاست. اين رمان درباره وقوع حمله تروريستي در يکي از کلان‌شهرهاي هند است که يک جوان بي‌گناه از بين تماشاچيان را روانه زندان مي‌کند. ماجومدار در اين رمان که ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد- تير ۹۹) منتشر شد، نشان مي‌دهد چگونه از قدرت براي به بازي گرفتن و زيرپا گذاشتن گروه‌هاي ضعيف استفاده مي‌شود.

شماس کينگ‌کنگ از جيمز مک‌برايد

شماس کينگ‌کنگ (Deacon King Kong) درباره خشونت ناگهاني و غيرقابل توضيحي است که از يک شماس يا خادم کليسا سرمي‌زند. اين اما تنها يک وجه از رمان جديد مک‌برايد برنده جايزه کتاب ملي آمريکاست؛ اين کتاب از بعد گسترده‌تر صحنه‌اي است ادبي از شخصيت‌هاي عجيب و غريب و تفسيرهاي زيرکانه و کنايه‌آميز درباره نژاد، جرم و نابرابري.

همنت از مگي اُفارل

رمان همنت (Hamnet) که جايزه ادبيات داستاني زنان را براي مگي اُفارل به ارمغان آورد درباره همنت تنها پسر ويليام شکسپير نمايشنامه نويس معروف انگليسي است که در سن ۱۱ سالگي و چند سال پيش از آن که شکسپير نمايشنامه هملت را نوشت، درگذشت. رمان جديد اُفارل اثري شگفت‌انگيز است که همزمان هم داستاني شيوا از عشق و سوگ را روايت مي‌کند و هم از چگونه تبديل مرگ يک کودک به هنر تصويري شفاف ارائه مي‌دهد. 

مرثيه‌هاي سرزمين مادري از اياد اختر 

مرثيه‌هاي سرزمين مادري (Homeland Elegies) جديدترين اثر اياد اختر نويسنده پاکستاني، درباره روياي تعلق ملي است که از زمان حملات يازده سپتامبر از مسلمانان ساکن آمريکا دور و دورتر شده است. اين اثر شخصي و آشکارا سياسي، گاها شبيه به مجموعه‌اي از مقالات است که هويت منشوري و چندوجهي نويسنده را به تصوير مي‌کشند.

آينه و نور از هيلاري منتل

آينه و نور (The Mirror & the Light) آخرين رمان از سه‌گانه تالار گرگ اثر هيلاري منتل نويسنده مطرح انگليسي است که دربار هنري هشتم را روايت مي‌کند، درباري که سقوط و زمين خوردن در آن غيرقابل پيش‌بيني و اغلب مرگبار است.

شاگي بين از داگلاس استوارت

رمان شاگي بين (Shuggie Bain) که جايزه بوکر را براي داگلاس استوارت نويسنده اسکاتلندي به ارمغان آورد، درباره پسرکي است که در کنار مادر معتادش در فقر بزرگ مي‌شود. اين رمان درباره قدرت رستگاري عشق است و درد روحي و جسمي در سطر سطرِ آن به چشم مي‎‌خورد.

سرزمين موعود از باراک اوباما

سرزمين موعود اولين جلد از دو جلد خاطرات باراک اوباما رئيس‌جمهوري پيشين آمريکا، با جذابيت نثر و وضوح جزئيات به فهرست کتابهاي برجسته سال ۲۰۲۰ راه يافت. اوباما در اين کتاب از جنوب شرق آسيا گرفته تا مدرسه‌اي گمنام در جنوب کارولينا را به تصوير مي‌کشد. تمرکز وي در اين اثر بيشتر از آن که شخصي باشد سياسي‌ست اما وقتي به نوشتن از خانواده‌اش مي‌رسد، حس زيبايي نزديک به نوستالژي را به خواننده منتقل مي‌شود.

از ميان ديگر آثار راه يافته به فهرست نيويورک تايمز از برترين کتاب‌هاي سال ۲۰۲۰ مي‌توان به اثر غيرداستاني آمريکايي‌هاي ثبت‌نشده از کارلا کورنجو ويلاويسنسيو، کتاب شعر جنون نوشته رجينالد دوين بتس و رمان‌هاي قرص قرمز از هاري کنزرو، مرگ مسيح از جي. ام. کوتسي، پادشاهي شيشه‌اي نوشته لورنس آزبورن، جَک از مريلين رابينسون، فصل طوفان از فرناندا ملچور، تک همسري از سو ميلر، زندگي واقعي از برندون تايلر و خواهران از ديزي جانسون اشاره کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar