برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

«عصرهای کریسکان» به تقریظ رهبری مزین شد

منبع
ايبنا
بروزرسانی
«عصرهای کریسکان» به تقریظ رهبری مزین شد

ايبنا/ در اين اثر که از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شده، امير سعيدزاده (سعيد سردشتي) به همراه همسرش سعدا حمزه‌اي خاطرات خود از سردشت و بانه از اواخر دهه 50 و دو دهه بعد را روايت مي‌کنند.
«عصر‌هاي کريسکان» خاطرات يکي از نيرو‌هاي انقلابي اهل سردشت از 15 سال مبارزه است. راوي اين کتاب، يکي از منحصر‌به‌فرد‌ترين نيروي‌هاي دفاع مقدس است، چراکه او عضو هيچ سازماني نيست. يک نيروي آزاد است و در عين‌حال در مأموريت‌هاي اطلاعاتي و عملياتي شرکت مي‌کند، مأموريت‌هايي نيز براي شناسايي در خارج از کشور دارد. پس از آن راهي سپاه مي‌شود.
سعيدزاده پيش از انقلاب، از طرف ساواک، مورد پيگيري و بازخواست قرار گرفته و فراري مي‌شود. اسير کومله مي‌شود و از گروهک کومله نيز فرار مي‌کند. 4 سال بعد از جنگ، سعيدزاده به اسارت گروهک کومله درمي‌آيد. اين دوران از ابتداي انقلاب تا سال 74، يعني يک دوره 15 ساله، به طول مي‌انجامد.
 
 اين کتاب با يک سبک ابتکاري، خاطره چند روايي را طرح کرده و فصل به فصل بيان شده است. خواننده وقتي سعيدزاده را مي‌شناسد، او وارد يک تنش و درگيري مي‌شود. سپس در فصل بعدي اينکه خانواده اش چه عکس العملي نشان مي‌دهد، بررسي مي‌شود و از زبان همسر او همان خاطرات تکميل مي‌شود. اتفاقاتي که حول محور خانواده رخ مي‌دهد؛ يعني راوي اصلي خود خبر ندارد، اما خانواده کاملا به تمام جوانب مسلط است.

در بخشي همسر او وارد داستان مي‌شود، آن نقاط مبهم را تکميل مي‌کند.
دوباره در فصل بعدي راوي اصلي ادامه ماجرا را مي‌گويد و همسر راوي وارد داستان مي‌شود و خاطرات را شرح مي‌دهد. راوي دوم پيگيري‌هاي جانبي که براي خانواده رخ مي‌دهد؛ مانند شهادت ديگر برادران، اسارت پدر، بمباران‌هايي که در شهر رخ مي‌دهد، را بازگو مي‌کند. به عبارتي راوي دوم وظيفه تکميل روايت‌هاي اصلي را برعهده دارد.
 
کريسکان منطقه‌اي در کوه سنجاق در کردستان عراق است که مقر اصلي گروهک تروريستي موسوم به حزب دموکرات بوده است. سعيدزاده، دوران اسارت 4 ساله خود را در منطقه کريسکان بوده است. به دليل اينکه بيشتر اتفاقات در آن منطقه رخ داده، اين نام را براي کتاب انتخاب کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره