نماد آخرین خبر

اولین نمایشگاه کتاب ایران در الجزایر زیر سایه کرونا برگزار شد

منبع
مهر
بروزرسانی
اولین نمایشگاه کتاب ایران در الجزایر زیر سایه کرونا برگزار شد

مهر/نخستين نمايشگاه داخلي کتاب در الجزاير زير سايه کرونا برگزار شد. ناشران الجزايري که از شيوع کرونا ضرر چشمگيري کرده بودند در اين نمايشگاه حضور پيدا کرده و به ارائه محصولات خود پرداختند.
خبرگزاري مهر، گروه فرهنگ و انديشه - رايزني فرهنگي ايران در الجزاير: شيوع ويروس کرونا در بيش از يک سال گذشته در جوامع مختلف پيامدهاي منفي بسيار بر اوضاع و فعاليت‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي کشورها داشته است. کشور آفريقايي الجزاير هم از اين تاثيرات برکنار نبوده است. هرچند اين سرزمين همچون ساير مناطق قاره سياه در وضعيت بسيار حاد و بحراني کوويدو ۱۹ به سر نبرده و هيچگاه شيوع اين بيماري به حد کشورهاي اروپايي همسايه (فرانسه، ايتاليا و اسپانيا) نرسيده است؛ ولي در عين حال، الجزاير در بين کشورهاي آفريقايي صدرنشين اين بيماري به شمار مي‌رفته است.

در پرتو اين وضعيت وبا تمهيدات سخت گيرانه‌اي که دولت الجزاير جهت کنترل بيماري و جلوگيري از شيوع گسترده آن به کار گرفت، تمامي آموزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، اماکن عمومي، سينماها و… تعطيل و فعاليت‌هاي فرهنگي در رکود کامل قرار گرفت. از جمله فعليت‌هاي تعطيل شده، بازار چاپ و نشر و عرضه کتاب و محصولات فرهنگي در اين کشور است. نمايشگاه بين المللي کتاب الجزاير که هرسال در اواخر ماه اکتبر برگزار مي‌شد، تعطيل و به فضاي مجازي منتقل شد، انتشاراتي‌ها از چاپ و نشر کتاب دست کشيدند و بازارشان از رونق افتاد.

در تازه ترين رويداد و همزمان با کاهش خطر اين بيماري، در دهه آخر اسفند ماه ۹۹ (مارس ۲۰۲۱) و با رعايت کامل تمهيدات و پروتکل‌هاي بهداشتي اولين نمايشگاه داخلي کتاب الجزاير، با شعار «کتاب زندگي است» در محل دائمي نمايشگاه‌هاي اين کشور با حضور خانم مليکه بن دوده وزير فرهنگ الجزاير افتتاح شد و به مدت ۱۰ روز به فعاليت پرداخت.


در اين نمايشگاه ۲۱۶ ناشر الجزايري در قالب ۱۳۹ غرفه به عرضه کتاب و محصولات فرهنگي خود پرداختند. رايزن فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در الجزاير با حضور در اين نمايشگاه و بازديد از غرفه‌هاي مختلف با جمعي از ناشران از جمله مسئول موسسه ملي ناشران الجزاير، ديدار و با آنها پيرامون وضعيت نشر، بازار کتاب و همکاري‌هاي دوجانبه گفت‌وگو کرد.

بنا به گفته مسئول موسسه ملي ناشران، در سال‌هاي گذشته و قبل از شيوع بيماري، سالانه حدود پنج هزار عنوان کتاب از سوي ناشران دولتي، مراکز علمي و دانشگاهي و موسسات فرهنگي در الجزاير منتشر مي‌شده است، ولي در سال جاري به علت شيوع بيماري و عدم امکان عرضه و توزيع کتاب، رکود کامل بر اين بخش از فرهنگ حاکم بوده، سبب بيکاري دست اندر کاران چاپ و نشر شده است.

وي که در سال‌هاي گذشته در نمايشگاه بين المللي کتاب و نمايشگاه قرآن در تهران حضور يافته بود، با تحسين وضعيت کتاب و فرهنگ در کشورمان، اهتمام مردم و مسئولان ايران را به مسائل علمي و فرهنگي و توليد کتاب ستود و آن را باعث تحرک و نشاط جامعه ايراني دانست.

ناشر ديگري ضمن گلايه از وضع موجود بازار کتاب، گفت: در سال گذشته تنها دو عنوان کتاب چاپ و منتشر کرده است.

يادآور مي‌شود که بر اساس اظهارات دست اندرکاران چاپ و نشر بين ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ پرونده ثبت شده انتشاراتي در الجزاير وجود دارد، ولي در عمل شمار انتشاراتي‌هاي فعال بسيار پايين‌تر است. شمار موسسات نشر شرکت کننده در اولين نمايشگاه داخلي کتاب الجزاير در سال ۲۰۲۱ بنا به نوشته مطبوعات ۲۱۶ موسسه بوده است که در ۱۳۹ غزفه سازماندهي شده بودند.

گران شدن کاغذ و ساير ملزومات چاپ ونشر و در نتيجه بالا رفتن قيمت کتاب، تعطيلي مدارس و دانشگاه‌ها وکاهش در آمدهاي مردم در سايه بيکاري و بحران بيماري کرونا از عوامل کسادي بازار کتاب در شرايط فعلي به شمار مي‌رود. ترس از مبتلا شدن به اين بيماري هم از شمار بازديد کنندگان از نمايشگاه کتاب کاسته بود. کتاب‌هاي ديني، کمک آموزشي، ادبيات و کودکان در صدر کتاب‌هاي عرضه شده در نمايشگاه به شمار مي‌رفت.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره