نماد آخرین خبر

آیین‌نامه‌های قدیمی و دست و پاگیر وزارت ارشاد برای صنعت چاپ

منبع
تسنيم
بروزرسانی
آیین‌نامه‌های قدیمی و دست و پاگیر وزارت ارشاد برای صنعت چاپ

تسنيم/ رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران خراسان مي‌گويد:‌ آيين‌نامه‌هاي وزارت ارشاد قديمي و دست و پاگير است، و راه را براي فعاليت صنعت چاپ بسته است.
شايد کمتر صنعتي را بتوان در دنيا يافت که تأثيرگذاري آن بر صنايع ديگر به مانند صنعت چاپ باشد. نقش صنعت چاپ به عنوان يک صنعت مادر و پيشران توليد در بين تمامي صنايع پذيرفته و شناخته شده است. نقش اين صنعت در کشورمان ايران نيز در بين تمامي صنايع مشهود و مورد توجه است.

صنعت چاپ در رشد توليد ناخالص ملي جزو پنج صنعت اول و از اثرگذارترين صنايع است. در ايران اما اين صنعت همواره از مشکلات ريز و درشت رنج برده است،‌ زماني نبود متولي مشخص و درست براي اين صنعت سرچشمه مشکلات بود، زماني ديگر فرسوده بودن ناوگان  و حالا کمبود مواد اوليه،‌ گراني ارز و کرونا. 

بيش از يک‌سال است که  صنايع کشور از شيوع کرونا و  افزايش نرخ ارز متضرر شده‌اند،‌ چاپ که در سال‌‌هاي گذشته نيز صنعتي با چهره‌اي رنگ‌پريده بود‌، بيمارگونه‌تر به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و مشکلاتش بيشتر و بيشتر شده‌اند. به طور مشخص در يکسال گذشته اتفاقاتي چون تعديل نيروهاي گسترده،‌ تعطيلي‌هاي پي‌در پي ستاد ملي کرونا‌، نبود مواد اوليه،‌ عدم تخصيص ارز براي واردات مواد اوليه،‌ گراني‌هاي چندين باره کاغذ،‌ زينک،‌ مرکب و ديگر مواد اوليه چاپ در کنار فرصت‌سوزي‌هاي صادرات محصولات چاپي موجب شده است که اين صنعت منزوي‌تر به فعاليت خود ادامه دهد. 

اما موضوعي که سال‌هاست اهالي اين صنعت با آن دست به گريبانند نبود متولي مشخص و دلسوز براي اين صنف است،‌ موضوعي که در سال‌هاي گذشته قدم‌هايي براي رفع آن بر داشته است و بخشي از صنعت به وزارت صمت منتقل شد اما در مقام اجرا به نظر مي‌‌رسد هنوز مشکلات پابرجاست. علي مغاني رئيس اتحاديه چاپخهانه‌داران خراسان در اين راستا از نبود يک متولي دلسوز انتقاد دارد و معتقد است که وزارت ارشاد که وظيفه نظارت بر اين صنعت را دارد با آيين‌نامه‌هاي دست و پاگير سنگ پيش پاي اين صنعت مي‌اندازد.

مغاني،‌ با اشاره به وضعيت اين صنف در سال گذشته و سال پيش رو گفت: وضع مواد اوليه براي صنعت چاپ بسيار نامناسب است،‌ اگر امروز چاپخانه‌اي قراردادي ببندد‌، نمي‌‌داند که مي‌تواند با اين قيمت‌ها فعاليت کند يا خير،‌ چرا که به صورت لحظه‌اي قيمت‌ها در حال افزايش و تغيير هستند.

وي ادامه داد:‌  هر صنفي يک متولي دارد که هدايت و رهبري آن صنف را بر عهده دارد،‌ اما متاسفانه صنعت چاپ از اين قاعده مستثني است و متولي ندارد‌، اسما متولي صنعت چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد است،‌ اما اگر از اين متولي بپرسيد که در خراسان وضعيت اين صنف چگونه است‌, خبري ندارد.نه آن‌ها از ما خبر دارند و نه ما از آن‌ها خبر داريم و اين بزرگترين معضل اين صنف است.

مغاني تصريح کرد:‌ فعالان صنف چاپ بدنبال ارز دولتي نيستند‌، صنف چاپ سهميه نمي‌خواهد ما بدنبال اين هستيم که مواد اوليه با قيمت آزاد وارد شود اما قيمت‌ها ثبات داشته باشد اگر بدنبال صادرات غيرنفتي هستيم بايد مواد اوليه توليد را فراهم کنيمو هر صادراتي نيازمند بسته‌بندي است وقتي مواد اوليه بسته‌بندي وجود ندارد چگونه مي‌خواهيم توليد کنيم؟ مواد اوليه اگر هم وجود داشته باشد هر روز به يک قيمت است.

وي با انتقاد از برنامه‌هاي وزارت ارشاد در حوزه چاپ ادامه داد:‌ از از اداره کل چاپ و نشر اين وزارتخانه بايد پرسيد که برنامه شما در سال گذشته براي اين صنعت چه بوده است؟ يا وزارت صمت چه برنامه‌اي داشته است،‌ ما دو سال پيش براي واردات 60 تن مرکب ارز دولتي گرفتيم اما اکنون مرکب به کيلويي 180 هزار تئومان رسيده است در حالي است که براي وارد کننده کيلويي 70 هزار تومان تمام مي‌شود‌، متولي صنف چاپ و دستگاه‌هاي ناظر کجا هستند؟

رئيس اتحاديه چاپخحانه‌داران خراسان رضوي در پاسخ به اين پرسش که وزارت ارشاد با انتقال چاپ به زيرمجحموعه وزارت صمت،‌ تنها وظيفه نظارتي را بر عهده دارد،‌ گفت:‌ بله،‌ متولي ما فقط مي‌گويد چرا اين را چاپ کرده‌اي چرا نکرده‌‌اي در حالي که اصول اوليه قيم بودن را نمي‌دانند‌، اصلا وظيفه اداره چاپ و نشر چيست؟ اگر وظيفه نظارت دارد چرا در ساير حوزه‌ها از جمله واردات ماشين آلات، مساحت زيربناي واحد صنفي و ... دخالت مي‌کند؟

وي با انتقاد از عملکرد وزارت ارشاد در بخش نظارتي صنعت چاپ افزود:‌ وزارت ارشاد اگر ناظر است بايد بر محتوا نظارت داشته باشد نه بر ماشين‌آلات و متراژ واحد. براي تاسيس چاپخانه از ما طرح توجيهي مي‌خواهند و بر حسب تعداد کارگران فضاي کارگاه‌ را تعيين مي‌کنند در حاليکه اساسا نبايد چنين باشد. مگر وزرات بهداشت براي کارخانه‌هاي داروسازي پروانه صادر مي‌کند؟ 


مغاني تصريح کرد: در مشهد بالغ بر 500 واجد چاپ سيلک فعاليت مي‌کنند که فاقد پروانه هستند،‌  وقتي خواهان پروانه مي‌شوند،‌ وزارت ارشاد شرايطي پيش مي‌آورد از جمله اينکه حتما بايد ماشين‌آلات از خارج وارد شده باشد،‌ مکان بايد داراي ابعاد مشخصي باشد و حداقل مدرک نيز ديپلم باشد.  در حاليکه اغلب اين افراد سنتي به کار چاپ وارد شده‌اند و با دستگاه‌هاي توليد داخل فعاليت مي‌کنند،‌  ما نمي‌دانيم بايد آيين‌نامه‌‌هاي وزارت ارشاد را نصب‌العين قرار دهيم يا فرمايشات رهبر معظم انقلاب در حمايت از توليد داخل را.

وي ادامه داد:‌ بر اين اساس ارشاد از ما خواسته است که واحدهاي فاقد پروانه تعطيل شوند‌، در حاليکه اين واحدها خرچ چندين خانواده را ميي‌دهند و فعاليت خوبي هم دارند. من سوالم اين است با توجه به وضعيت فعلي کشور،‌ قيمت ارز،‌ تحريم‌ها و ... آيا مي‌توان از خارج از کشور ماشين‌آلات وارد کرد؟ 

مغاني در پايان گفت: به نظر مي‌رسد که آيين‌نامه‌هاي فعلي قديمي است. بايد بر اساس شرايط روز ايران و صنعت و بر اساس فرمايشات رهبري و با هدف حمايت از توليد داخلي و ايجاد فضاي کسب و کار اين آيين‌نامه‌ها را متناسب‌سازي کرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar